Έχουμε εισέλθει στο Μάρτιο και τα μάτια όλων είναι στραμμένα στη νέα τουριστική περίοδο. Λόγω της μεγάλης συνεισφοράς του τουριστικού τομέα στην οικονομία και λόγω της σημερινής ρευστής εικόνας στη διεθνή οικονομία, υπάρχει δικαιολογημένη ανησυχία για τη νέα τουριστική περίοδο.
Αν εξετάσουμε τα δεδομένα που έχουμε μπροστά μας, παρατηρούμε ότι η ρώσικη αγορά θα είναι και φέτος “εκτός πεδιάς”, αφού η Κύπρος είναι κόκκινο πανί για τον Πούτιν. Ερωτηματικά, όμως, υπάρχουν και για τους τουρίστες από το γειτονικό μας Ισραήλ, αφού η χώρα τους βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση με τη Χαμάς, το Ιράν, κλπ.
Η Βρετανία, η οποία είναι ο παραδοσιακός μας πελάτης στον τουρισμό και που πέρσι κάλυψε σε μεγάλο βαθμό τις σοβαρές απώλειες από τη Ρωσία, ασθενεί οικονομικά. Η ύφεση που παρουσιάζει η Βρετανική οικονομία, σε συνδυασμό με τη φυγή πολλών ξένων εταιρειών από το έδαφος της, αναμένεται να δυσκολέψει τους Βρετανούς στις φετινές διακοπές τους.
Αυτό, επιβεβαιώνεται και από τουριστικούς πράκτορες και ξενοδόχους, οι οποίοι δηλώνουν ότι οι κρατήσεις από τη Βρετανία παρουσιάζουν κάμψη. Αν αυτό, αποτυπωθεί στις τελικές αφίξεις τουριστών το καλοκαίρι, μάλλον θα υπάρξει πρόβλημα και με τους Βρετανούς.
Αφού αφαιρεθούν οι τρεις χώρες που αιμοδοτούσαν τα τελευταία χρόνια τον τουρισμό μας, Ρωσία, Ισραήλ και Βρετανία, μας απομένουν οι αγορές των Σκανδιναβικών χωρών και η υπόλοιπη Ευρώπη. Το ενδιαφέρον αυτών των αγορών για την Κύπρο, όμως, δεν είναι τόσο μεγάλο, όπως των χωρών πελατών μας. Επίσης, σ’ αυτές τις αγορές, δεν έχουμε κάνει την προβολή που διαχρονικά κάνουμε σε Βρετανία, Ισραήλ και Ρωσία. Άρα, το οποίο ενδιαφέρον εκδηλωθεί δεν αναμένεται να καλύψει τις πιθανές απώλειες από τις μεγάλες παραδοσιακές αγορές μας.
Ενόψει αυτών των διαπιστώσεων, που σίγουρα συνάδουν με αυτές του Υφυπουργείου Τουρισμού, κάτι πρέπει να κάνουμε. Επιβάλλεται να κινηθούμε με ταχύτητα και δραστήριο τρόπο, ώστε να πείσουμε τουρίστες να προτιμήσουν την Κύπρο.
Δέλεαρ σ’ αυτή την προσπάθεια δεν μπορεί να είναι άλλο από τη μείωση των τιμών στις προσφερόμενες τουριστικές υπηρεσίες μας, ώστε να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα μας. Ξενοδόχοι και τουριστικές επιχειρήσεις θα πρέπει να συμπιέσουν τα περιθώρια κέρδους τους, ώστε να προσφέρουμε καλύτερα πακέτα στη διεθνή αγορά.
Χωρίς να μειώσουν το επίπεδο των υπηρεσιών και της εξυπηρέτησης που προσφέρουν στους τουρίστες, οφείλουν να συγχρονιστούν με τα δεδομένα της συγκυρίας.
Από την πλευρά της, η κυβέρνηση, οφείλει να δει πως θα στηρίξει το φετινό τουρισμό. Ίσως, αναγκαστεί να επιχορηγήσει πτήσεις προς την Κύπρο ή να προσφέρει ενισχύσεις στους επαγγελματίες του τουρισμού για να αποφύγουν ζημιές.
Η εικόνα, λοιπόν, για το καλοκαίρι του 2024 δεν είναι ρόδινη, επειδή πέρσι καταφέραμε να ξεπεράσουμε το ρεκόρ του 2019 σε αφίξεις και έσοδα. Φέτος, τα πράγματα είναι διαφορετικά, αφού έχουμε ενώπιον μας την κρίση στο Ισραήλ και την επιδείνωση των οικονομικών δεδομένων της Βρετανίας.
Δεν θέλουμε να κάνουμε τις Κασσάνδρες, όμως, όσοι υποτιμούν τα φετινά δύσκολα δεδομένα του τουρισμού, στο τέλος της τουριστικής περιόδου θα πέσουν από τα σύννεφα.
Μακάρι, να διαψευστούν οι φόβοι μας και να έχουμε μια πολύ αποδοτική τουριστική χρονιά. Όμως, δεν είμαστε τόσο σίγουροι….
Ιωσήφ Ιωσήφ