Αυξημένος παραμένει ο κίνδυνος για τη διεθνή ναυσιπλοΐα, μετά τις απειλές του Ιράν για ενδεχόμενο κλεισίματος των στενών του Ορμούζ, αλλά και την κατάληψη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Aries.

Το γεγονός έχει προκαλέσει ιδιαίτερη ανησυχία στις εταιρείες δεξαμενόπλοιων για τυχόν εγκλωβισμό πλοίων στο σημείο, ενώ δεν αποκλείεται ένα τέτοιο ενδεχόμενο να προκαλέσει αλλαγές και στις εμπορικές διαδρομές των tankers με αύξηση των τονομιλίων.

Σημειώνεται ότι περίπου το ένα πέμπτο του όγκου της συνολικής παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου διέρχεται καθημερινά από τα στενά του Ορμούζ – σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων Vortexa είναι κατά μέσο όρο 20,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

  • Όλες οι εξελίξεις από τη Μέση Ανατολή λεπτό προς λεπτό

Σε κίνδυνο η αγορά

Ο Peter Sand, επικεφαλής αναλυτής της πλατφόρμας συγκριτικής αξιολόγησης και πληροφόρησης για τις τιμές των θαλάσσιων εμπορευματικών μεταφορών Xeneta, δήλωσε ότι «ήδη η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν έχει χειροτερέψει και θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τις εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων στη Μέση Ανατολή».

Ο αναλυτής αναφέρει ότι, για παράδειγμα, το Ντουμπάι είναι περιφερειακός κόμβος για τα εμπορευματοκιβώτια που καταφθάνουν θαλασσίως ή αεροπορικώς για να ταξιδέψουν στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.

«Εάν επηρεαστεί η δυνατότητα των πλοίων να μπορούν να πλεύσουν στον Αραβικό Κόλπο, τότε η αναστάτωση θα είναι σημαντική», τονίζει.

Σύμφωνα με τη Vizion, μια πλατφόρμα δεδομένων παρακολούθησης εμπορευματοκιβωτίων, το MSC Aries μετέφερε σημαντική ποσότητα φορτίου, συνολικής αξίας άνω των 90 εκατ. δολ.

Μεταξύ των εταιρειών παραλαβής φορτίου ήταν η Saudi Basic Industries Corporation, η Exxon Mobil και η Dow Chemical, γεγονός που υποδηλώνει τη σημασία των φορτίων επί του πλοίου.

Ορισμένες επίσης χώρες που κατονομάστηκαν ως χώρα προορισμού του φορτίου ήταν: Αλγερία (237 TEUs και εμπορεύματα αξίας 10 εκατ. δολ. ΗΠΑ), Βέλγιο (409 TEUs – αξίας 15 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ), Αίγυπτος (211 TEUs – αξίας 12 εκατ. δολ. ΗΠΑ), Ελλάδα (319 TEUs – αξίας 10 εκατ. δολ. ΗΠΑ), Ινδία (255 TEUs – αξίας 10,6 εκατ. δολ. ΗΠΑ), Ιταλία (238 TEUs – αξίας 14 εκατ. δολ. ΗΠΑ), Τουρκία (514 TEUs αξίας 22 εκατ. δολ. ΗΠΑ).

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το Ισραήλ ήταν η χώρα που την αφορούσε η πιο μικρή ποσότητα από τα εν λόγω εμπορεύματα, με μόνο 21 TEUs που εντοπίστηκαν στο πλοίο, αξίας περίπου 3 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ.

Τι πρέπει να προσέξουν

Ο Lars Jensen, εμπειρογνώμονας στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων και διευθύνων σύμβουλος της Vespucci Maritime, με ανάρτησή του στο Χ επισημαίνει ότι επειδή η κατάσταση παραμένει ακόμα κρίσιμη, οι μεταφορείς θα πρέπει να ελέγξουν ξανά την ασφάλιση του φορτίου, όχι μόνο ως προς το τι καλύπτει, αλλά και ως προς το αν είναι άκυρη εάν το φορτίο βρεθεί ξαφνικά σε εμπόλεμη ζώνη.

Επίσης επισημαίνει ότι οι πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες θα πρέπει να δουν ποιο είναι το σχέδιο έκτακτης ανάγκης για πλοία που πιθανόν εγκλωβιστούν σε περίπτωση μερικού κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ από το Ιράν.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) καταδίκασε απερίφραστα την κατάληψη του MSC Aries από το Ιράν.

Κατάφωρη παραβίαση

Ο Guy Platten, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, είπε ότι η κατάσχεση του MSC Aries από το Ιράν αποτελεί κατάφωρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου και επίθεση στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας.

Σύμφωνα με ανάρτηση της TankerTrackers.com, Inc., το containership MSC Aries βρίσκεται στα διεθνή ύδατα του Κόλπου του Ομάν. Το πλοίο κρατείται όχι πολύ μακριά από τα τρία δεξαμενόπλοια που το Ιράν είχε επίσης καταλάβει πέρυσι – πρόκειται για τα ADVANTAGE SWEET, NIOVI και ST NIKOLAS.