19.9 C
Nicosia
Κυριακή 5 Μάιος 2024 | 15:26

Η άνοδος και η πτώση της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Γράφει η Αγγελική Σαρακινού

Σαν σήμερα 6 Απριλίου 1957 ξεκινάει τη λειτουργία της η Ολυμπιακή Αεροπορία. Ακόμη ένα όνειρο του Έλληνα κροίσου, Αριστοτέλη Ωνάση που γίνεται πραγματικότητα. Ήταν τέλη Ιουλίου του 1956, όταν ο Αριστοτέλης Ωνάσης αγοράζει τις Εθνικές Αεροπορικές Γραμμές από το Ελληνικό Δημόσιο. Μετά από αυτή την αγορά του εφοπλιστή η εταιρεία παίρνει το όνομα ‘’Ολυμπιακή Αεροπορία’’.

Ένα χρόνο αργότερα, το πρωί της 6ης Απριλίου 1957, η Ολυμπιακή Αεροπορία πραγματοποιεί το πρώτο της δρομολόγιο στην ιστορία της ελληνικής εναέριας συγκοινωνίας το Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ο κυβερνήτης του δρομολογίου ήταν ο Παύλος Ιωαννίδης. 

Η εταιρεία αποτελούταν από 15 ελικοφόρα, 14 DC-3 και ένα DC-4 και είχε 835 υπαλλήλους προσωπικό. Εκείνη τη χρονιά λειτουργεί η πρώτη γραμμή εκτός ελληνικών συνόρων στο ταξίδι Αθήνα-Ρώμη-Παρίσι-Λονδίνο.

Στη πτήση αυτή βρέθηκαν άνθρωποι κυρίως από τον επιχειρηματικό χώρο, οι οποίοι ταξίδευαν για επαγγελματικούς λόγους αλλά και ελάχιστοι επιβάτες που είχαν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν ένα τέτοιο ταξίδι. Εκείνη την εποχή ένα ταξίδι στο εξωτερικό θεωρούνταν πολυτέλεια για αυτό και ήταν λίγοι εκείνοι που το πραγματοποιούσαν.

Το 1958 ανοίγουν ακόμη δύο νέες γραμμές: Αθήνα-Ζυρίχη-Φρανκφούρτη και Αθήνα – Τελ Αβίβ. Την ίδια χρονιά προσθέτονται στην εταιρεία άλλα δύο ελικοφόρα DC-6. 

Το λογότυπο της Ολυμπιακής Αεροπορίας

Χρόνο με το χρόνο η Ολυμπιακή μεγαλώνει και ξεκινάει να συνδέει όλο και περισσότερες πόλεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Από την Αθήνα και το Παρίσι ως το Μόντρεαλ και την Νέα Υόρκη και από το Γιοχάνεσμπουργκ μέχρι και την Αυστραλία. Η Ολυμπιακή Αεροπορία έχει ‘’ανοίξει’’ τα φτερά της για τα καλά. Ένας λευκός αετός ο οποίος έμοιαζε πολύ με έλικα, σε συνδυασμό με πέντε δακτυλίους και την ονομασία Olympic ήταν το πρώτο λογότυπο της εταιρείας. Λίγα χρόνια μετά ο Αριστοτέλης Ωνάσης ζητάει από τους συνεργάτες του να σχεδιάσουν ένα καινούργιο λογότυπο. 

Ο Ωνάσης γνώριζε από την αρχή τι ακριβώς ήθελε! Το ιδανικό λογότυπο για να κοσμεί τα αεροπλάνα του ήταν οι πέντε δακτύλιοι του εμβλήματος των Ολυμπιακών αγώνων. Αυτό βέβαια δεν ήταν εφικτό να γίνει καθώς η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή ισχυρίστηκε δικαιώματα στο έμβλημα. Έτσι το νέο λογότυπο της Ολυμπιακής Αεροπορίας ήταν οι έξι δακτύλιοι. Οι πέντε οι οποίοι αναπαριστούσαν τις πέντε ηπείρους και ο έκτος δακτύλιος ο οποίος συμβόλιζε την Ελλάδα. Για το σήμα αυτό χρησιμοποιήθηκαν το μπλε, το κόκκινο, το κίτρινο και το λευκό χρώμα.

Οι θρυλικές στολές

Το προσωπικό της Ολυμπιακής Αεροπορίας εκπαιδεύεται στα καλύτερα κέντρα του κόσμου. Μεγάλη έμφαση έδωσε ο Αριστοτέλης Ωνάσης και στις στολές των αεροσυνοδών. Έλληνες και ξένοι σχεδιαστές μόδας της υψηλής ραπτικής όπως η Coco Chanel, ο Γιάννης Τσεκλένης, ο Pierre Cardin, ο Billy Bo ήταν μερικοί από τους τυχερούς που δούλεψαν για τον Έλληνα εφοπλιστή και τη μεγάλη του εταιρεία. Οι στολές ήταν αρκετά προσεγμένες και κομψές.

Ο πρώτος σχεδιαστής των στολών της Ολυμπιακής Αεροπορίας ήταν ο Jean Desses. Γεννημένος στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, ο ελληνικής καταγωγής σχεδιαστής ήταν γνωστός για την εποχή και ως ο ‘’Βασιλιάς της Μουσελίνας’’. Ο πολύ καλός του φίλος Αριστοτέλης Ωνάσης βλέποντας τις δημιουργίες του, έχοντας ντύσει τις πλουσιότερες κυρίες εκείνης της εποχής, του δίνει το βήμα να αφήσει και αυτός το στίγμα του στην Ολυμπιακή Αεροπορία. Η πρώτη στολή των αεροσυνοδών ήταν ένα αυστηρό μεσάτο ταγιέρ, σε μπλε απόχρωση, με λευκό πουκάμισο και καπέλο. 

Από τον Ωνάση στο Ελληνικό Δημόσιο

Και ενώ όλα βαίνουν καλώς για την Ολυμπιακή Αεροπορία και τον Έλληνα κροίσο, στις 22 Ιανουαρίου 1973 συμβαίνει κάτι που του αλλάζει όλη του τη ζωή. Ο γιος του Αλέξανδρος Ωνάσης, χάνει τη ζωή του σε αεροπορικό δυστύχημα. Αυτή η είδηση εκτός από την οικογένειά του συνταράζει και ολόκληρη την Ελλάδα. Και κάπως έτσι ξεκινάει η αρχή του τέλους για την θρυλική εταιρεία. Ένα χρόνο μετά, το φθινόπωρο του 1974, δημοσιοποιεί πως θέλει να αποχωρήσει από κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Έτσι στις 15 Μαρτίου 1975 η εταιρεία μεταβιβάζεται στο  Ελληνικό Δημόσιο.

Ο Αριστοτέλης Ωνάσης έχει αφήσει τη δική του σφραγίδα στη θρυλική αυτή εταιρεία αφού το όνομά του θα είναι πάντα συνδεδεμένο με αυτή.   

Η Αγγελική Σαρακινού σπουδάζει στη New Media Studies

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Ναι, στον Επίτροπο Άμυνας στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Πολύ ορθά ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης υποστήριξε  δημόσια τη θέση της Προέδρου της Κομισιόν για τη δημιουργία θέσης Επιτρόπου Άμυνας στην ΕΕ. Αυτή η προοπτική...

Έφυγε από τη ζωή ο κύπριος ηθοποιός, Σώτος Φιλιππίδης

Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 76 ετών, άφησε ο αγαπημένος κύπριος ηθοποιός, Σώτος Φιλιππίδης. Την είδηση θανάτου του έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Ηθοποιών...

Ιερουσαλήμ: Επεισόδιο με προσωπικό φρουρό του Έλληνα προξένου και ισραηλινές δυνάμεις (βίντεο)

Με παρέμβαση του Υπουργείου Εξωτερικών αφέθηκε ελεύθερος προσωπικός φρουρός του Έλληνα πρόξενου στην Ιερουσαλήμ μετά από επεισόδιο με ισραηλινές δυνάμεις. Όπως ανέφεραν διπλωματικές πηγές στην...

Ουκρανία: 2 νεκροί και 6 τραυματίες από ρωσικά πλήγματα στο Ντονέτσκ

Η Ρωσία συνεχίζει το σφυροκόπημα της Ουκρανίας. Πλήγμα με ρουκέτες στην επαρχία Ντονέτσκ της ανατολικής Ουκρανίας προκάλεσε τον θάνατο δύο ανθρώπων, ενώ τουλάχιστον έξι...

Στο Παρίσι σήμερα ο Σι Τζινπίνγκ: Οι 2 στόχοι του Μακρόν

Ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ φτάνει σήμερα στο Παρίσι για μια σπάνια επίσημη επίσκεψη. Ο Γάλλος πρόεδρος Μακρόν έχει 2 στόχους: να τον πιέσει για...

Αϊτή: Απόδραση κρατουμένων από φυλακή – 4 νεκροί

Συνεχίζονται οι αποδράσεις από τις φυλακές της Αϊτής, που βιώνει τρομακτική πολιτική και κοινωνική κρίση. Το βράδυ της Παρασκευής 8 έγκλειστοι απέδρασαν από φυλακή...

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!