Έτοιμη να επιτύχει πολύ νωρίτερα το στόχο (2025) της πλήρους απαγόρευσης πωλήσεων αυτοκινήτων μόνο με θερμικό μοτέρ, παρουσιάζεται η Νορβηγία. Το 2020, οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη σκανδιναβική αυτή χώρα, ξεπέρασαν εκείνες του συνόλου των πωλήσεων βενζινοκίνητων, ντιζελοκίνητων και υβριδικών.
Πρόκειται, ασφαλώς, για ένα παγκόσμιο ρεκόρ και μάλιστα από ένα πετρελαιοπαραγωγό κράτος το οποίο εξαιρεί τα ηλεκτροκίνητα οχήματα από τους φόρους τους οποίους επιβάλλει στα συμβατικά που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.
Καθόσον, λοιπόν, οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων (BEV) υπερέβαιναν το όριο του 50% σε μεμονωμένους μήνες, το 2020 αποτέλεσε την πρώτη χρονιά κατά την οποία τα οχήματα του είδους ξεπέρασαν σε πωλήσεις όλα τα μοντέλα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης σε 12μηνη βάση.
Ειδικότερα, τα BEV αποτέλεσαν το 54,3% όλων των καινούριων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το περασμένο έτος στη Νορβηγία, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 42,4%, του 2019 και με το μόλις 1%, μια δεκαετία πριν, όπως ανακοίνωσε το νορβηγικό Συμβούλιο Οδικής Κυκλοφορίας (OFV) – το 2018 ήταν 31,2% και …5,5% το 2013. “Είμαστε σίγουρα στον δρόμο για να επιτύχουμε τον στόχο του 2025”, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο επικεφαλής του OFV Έιβιντ Τόρσεν.
Ήδη, από τις αρχές του 2020 οι αναλυτές παρατηρούσαν ότι η αύξηση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ως ένα βαθμό οφειλόταν στην Tesla. Το 2019 είχαν πουληθεί στη χώρα 142.381 αυτοκίνητα, εκ των οποίων 60.131 ήταν ηλεκτρικά και, μεταξύ όλων αυτών, το δημοφιλέστερο ήταν το μεσαίου μεγέθους μοντέλο Model 3 της Tesla. Στην πορεία, ωστόσο, κέρδισε έδαφος η Volkswagen, προσπερνώντας τον όμιλο του Elon Musk, ως κορυφαία παραγωγός οχημάτων με μπαταρίες, όπως προκύπτει, πλέον, από τα νέα δεδομένα.
Μα, φαινόταν από τον περασμένο Μάρτιο τι θα συνέβαινε στην πορεία, αφού, τότε, το 75% των καινούργιων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στη Νορβηγία ήταν ηλεκτρικά ή υβριδικά. Με τον κορωνοϊό να έχει αλλάξει όλα τα δεδομένα κανείς δεν μπορούσε να κάνει ασφαλείας προβλέψεις από την Άνοιξη του 2020, όμως τα «μηνύματα» ήταν ξεκάθαρα. Χαρακτηριστικά μάλιστα της προτίμησης των Νορβηγών προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτέλεσε το γεγονός ότι το 60% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το Μάρτιο αφορούσε σε αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και μόνο το 15% σε υβριδικά.
Πέρασε το καλοκαίρι και τον Σεπτέμβριο ταξινομήθηκαν συνολικά 15.552 καινούργια αυτοκίνητα εκ των οποίων τα 12.689 ήταν αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) ή plug-in υβριδικά (PHEV)! Αυτό σημαίνει ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτροκίνητων για τον μήνα Σεπτέμβριο έφτασε το απίστευτο ποσοστό του 81,6%. Βάσει των επίσημων στοιχείων, τον Σεπτέμβριο ταξινομήθηκαν 9.560 καινούργια αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) αριθμός που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς 61,5%. Η αύξηση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 ανήκθε σε +57.1%.
Παράλληλα, ταξινομήθηκαν 3.129 καινούργια plug-in υβριδικά (PHEV), με μερίδιο αγοράς 20,1%, ενώ η αύξηση σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρσι «ξέφυγε» στο +174.7%! Στο 10μηνο, και παρά την πανδημία του COVID-19 είχαν πια ταξινομηθεί, συνολικά, 67.531 BEV+PHEV, με το μερίδιο αγοράς να αντιστοιχεί στο 71%. Η αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος) του 2019, διαμορφωνόταν σε +10%.
Η πανδημία επηρέασε ελάχιστα, τότε, τις πωλήσεις των BEV (-3%) σε σχέση με το 2019, με τις ταξινομήσεις να ανέρχονται σε 48.174 μονάδες (μερίδιο αγοράς 50%). Αντιθέτως, τεράστια αύξηση, σε σχέση πάντα με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, παρουσίασαν οι πωλήσεις των PHEV (+60%), με 19.357 μονάδες και μερίδιο αγοράς 20%.
Πηγή: naftemporiki.gr με πληροφορίες απο ΑΠΕ