Η διακοπή των κατασκευαστικών έργων του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Βασιλικό, συνιστά παραβίαση της συμφωνίας, ξεκαθάρισε ο υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου, προειδοποιώντας ότι σε περίπτωση που ο εργολάβος προβάλει περαιτέρω «αιτιάσεις», τότε δεν θα συνεχίσει τις εργασίες.
Ο κ. Παπαναστασίου δεν απέκλεισε τη λήψη «οδυνηρών αποφάσεων», τονίζοντας ότι «η διακοπή των έργων από τον εργολάβο ακόμη και για το λόγο που επικαλείται ο εργολάβος ότι δεν πληρώθηκε κάποιο συγκεκριμένο τιμολόγιο, δεν έπρεπε να σταματήσει τα κατασκευαστικά έργα».
Μιλώντας στο ΟΜΕΓΑ ο υπουργός σημείωσε, ότι «έχει πληρωθεί το τιμολόγιο και τώρα αναμένουμε τις αντιδράσεις του εργολάβου διότι εάν αναζητεί αιτιάσεις δεν θα συνεχίσει τις εργασίες».
Ταυτόχρονα, άφησε αιχμές για τη διαχείριση της συμφωνίας από πλευράς της προηγούμενης κυβέρνησης λέγοντας ότι, «η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με το τερματικό αποτελεί έκπληξη για μένα».
«Όχι γιατί δεν ανέμενα ότι θα συναντήσω προβλήματα, αλλά για το ότι υπάρχει ένας προγραμματισμός ο οποίος αφήνεται στην κρίση ενός εργολάβου και μιας οντότητας η οποία δεν συνεργάζεται καταλλήλως και ουσιαστικά αποτυγχάνουμε στην υλοποίηση του έργου», παρατήρησε.
Διευκρίνισε ότι «το συγκεκριμένο τερματικό το παραλάβαμε το 2023 και δεν είχε σε εξέλιξη εργασίες κατασκευής, ενώ ο εργολάβος υποσχέθηκε ότι θα παραδώσει το έργο το Σεπτέμβριο του 2022, μετά υπέδειξε τον Ιούλιο του 2023, μετά τον Οκτώβριο του 2023, τώρα υποδεικνύει τον Ιούλιο του 2024».
Εξέφρασε την εκτίμηση ότι ο εργολάβος δεν θα παραδώσει ούτε τον Ιούλιο του 2024 το τερματικό, υπογραμμίζοντας ότι «έχει το θράσος να διεκδικεί επιδιαιτησία και άλλα €200 εκατ.».
«Μέχρι σήμερα ο εργολάβος έχει λάβει €240 εκατ., ενώ έχουν εγκριθεί άλλα €25 εκατ. από το σύνολο που πρέπει να πληρωθεί. Τώρα όπως μας ενημερώνουν οι δικηγόροι μας στο Λονδίνο ότι διεκδικεί άλλα €200 εκατ.».
Ο υπουργός απέφυγε να απαντήσει εάν υπάρχει σχέδιο Β’, λέγοντας ωστόσο ότι «εάν χρειαστεί θα λάβουμε και οδυνηρές αποφάσεις, διότι η διακοπή μπορεί να οφείλεται στην αδυναμία του εργολάβου να υλοποιήσει το έργο, κάτι που εξετάζει η ΔΕΦΑ και το ίδιο το υπουργείο Ενέργειας».
Παράλληλα, τόνισε την ανάγκη που έχει η Κύπρος για εισαγωγή φυσικού αερίου για μείωση των ρύπων και μείωση του κόστους των ρύπων, το οποίο όπως υπέδειξε, μπορεί να αγγίξει και τα €200 τον τόνο.