Με στόχο να περιοριστούν τα φαινόμενα κακής χρήσης ή ακόμα και εκμετάλλευσης του β’ πυλώνα κοινωνικής ασφάλισης, θα υπάρχει όριο το 62ο έτος ηλικίας για να χορηγείται η παροχή (εφάπαξ ή επικουρική σύνταξη) στον δικαιούχο.

Απαραίτητη προϋπόθεση όμως θα είναι να πληρούνται οι προϋποθέσεις χορήγησης της κύριας σύνταξης και να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία απονομής της, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί και η ανάλογη παροχή από τα ΤΕΑ.

Σε διαφορετική περίπτωση, το ανωτέρω ηλικιακό όριο θα μετατοπίζεται στα 67 έτη, που είναι το γενικό όριο συνταξιοδότησης.

Την ίδια στιγμή, θα παρέχεται η δυνατότητα, υπό πολύ αυστηρές προϋποθέσεις, να μπορεί ο ασφαλισμένος να κάνει χρήση του οφέλους που προκύπτει από το ΤΕΑ, ακόμα και σε μικρότερη ηλικία.

Όμως το ιδιότυπο πλαφόν που αναμένεται να θεσμοθετηθεί θα είναι το 55ο έτος ηλικίας. Κάτω από αυτό το όριο δεν θα επιτρέπεται η αξιοποίηση της παροχής του ΤΕΑ.

Παράλληλα, ακόμα και στο 55ο έτος, για να μπορεί ο ενδιαφερόμενος να λάβει το εφάπαξ ή την επικουρική σύνταξη που του αναλογεί, θα πρέπει να έχει σημαντικό χρόνο ασφάλισης στο ΤΕΑ, ενδεχόμενα πάνω από 20 έτη.

Την ίδια στιγμή, σε σχέση με τα ομαδικά ασφαλιστήρια που επίσης βρίσκονται σε φάση προσαρμογής, καθώς υπάγονται στον ίδιο πυλώνα ασφάλισης, άρα και μεταρρύθμισης, θα υπάρξει εξισορρόπηση με τα ΤΕΑ σε σχέση με τη φορολόγηση και με το πλαφόν που πρόκειται να θεσμοθετηθούν.

Αυτό σημαίνει ότι το καθεστώς φορολογίας της παροχής που εμπεριέχεται στη μεταρρύθμιση της επαγγελματικής ασφάλισης θα διέπει χωρίς μετατροπές και τα ομαδικά ασφαλιστήρια.

Αντίστοιχα, ανάλογο πεδίο ισορροπίας θα εφαρμοστεί και για τη δημιουργία πλαφόν, πάνω από το οποίο δεν θα επιτρέπεται να κατατίθενται ποσά για να ενταχθούν στον β’ πυλώνα ασφάλισης.

Κλιμακωτή φορολόγηση

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τις αρχικές προθέσεις του υπουργείου Εργασίας, η φορολόγηση που θα τεθεί σε εφαρμογή θα είναι κλιμακωτή. Εάν πρόκειται ο δικαιούχος να λάβει εφάπαξ, τότε η φορολόγηση θα είναι διπλάσια σε σχέση με εκείνη που θα ισχύει εάν πρόκειται για λήψη επικουρικής σύνταξης.

Έτσι, για έως πέντε έτη ασφάλισης, εάν πρόκειται να χορηγηθεί εφάπαξ παροχή, η φορολόγηση θα είναι 20% και 10% για χορήγηση επικουρικής σύνταξης. Από έξι έως 15 έτη ασφάλισης, οι κλίμακες φορολόγησης θα διαμορφώνονται σε 15% για το εφάπαξ και 7,5% για τη σύνταξη.

Από 16 έως 25 έτη ασφάλισης, οι αντίστοιχες κλίμακες θα είναι ακόμα πιο χαμηλές, δηλαδή 10% για εφάπαξ και 5% για επικουρική σύνταξη. Τελευταία κλίμακα είναι και περισσότερα από 26 έτη ασφάλισης. Σε αυτή την περίπτωση, η φορολόγηση θα είναι 5% για εφάπαξ και μόλις 2,5% για επικουρική σύνταξη.

Αφορολόγητο για «εθελοντές»

Αφορολόγητο διατηρείται το σκέλος των μηνιαίων εισφορών που θα καταβάλλονται για όσους επιθυμούν προαιρετικά να ενταχθούν σε ΤΕΑ. Όμως και εκεί θα υπάρξει πλαφόν που θα ισούται στον μέγιστο βαθμό με το 20% των ετήσιων ακαθάριστων αποδοχών του ασφαλισμένου ή με 15.000 ευρώ. Το ποσό αυτό θα αναπροσαρμόζεται ετησίως, με βάση το ποσοστό του πληθωρισμού του προηγούμενου έτους.

Με τον τρόπο αυτό, εκτιμάται ότι θα εξαλειφθούν φαινόμενα ασφαλισμένων που έως τώρα επέλεγαν να τοποθετούν στα ΤΕΑ ένα πολύ μεγαλύτερο ετήσιο ποσό (π.χ. έως 50.000 ευρώ), με σκοπό να λάβουν στο μέλλον το αντίστοιχο εφάπαξ που δικαιούνται, αλλά αφορολόγητο.

Βασίλης Αγγελόπουλος  [email protected]