Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ναυτεμπορικής» από τις Βρυξέλλες, «η πρόταση της Κομισιόν αναμένεται να είναι ένας συμβιβασμός, ένα σημείο ισορροπίας μεταξύ δύο ομάδων χωρών: Από τη μια πλευρά, η Γερμανία και οι «δορυφόροι» της που έχουν ένα όραμα πιο επικεντρωμένο στη σταθερότητα παρά στην ανάπτυξη. Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν και οι χώρες του Νότου, δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη για την μείωση του χρέους..

Η πρόταση που έχει διατυπώσει η Επιτροπή από τον περασμένο Νοέμβριο  και υποστηρίζεται από τη Γαλλία και τις υπερχρεωμένες  χώρες του Νότου, όπως η Ελλάδα, προβλέπει ότι η μείωση του δημόσιου χρέους θα καθορίζεται διμερώς σε διαπραγματεύσεις της κάθε κυβέρνησης με την Κομισιόν. Και η επίτευξη του στόχου μείωσης να αξιολογείται μεσοπρόθεσμα και όχι χρόνο με το χρόνο.

Από την άλλη, υπάρχει η αντιπρόταση της Γερμανίας, με την οποία εισάγονται αριθμητικά όρια και ενιαίοι κανόνες στη μείωση του χρέους: Οι υπερχρεωμένες χώρες να είναι υποχρεωμένες να μειώνουν ετησίως το χρέους σε ποσοστό 1% του ΑΕΠ και οι υπόλοιπες κατά 0,5%, μέχρι να φτάσουν τον στόχο του 60%.

«Η αξιολόγηση της βιωσιμότητας των δημοσιονομικών πολιτικών είναι δύσκολο να περιοριστεί σε μία ή δύο παραμέτρους, αλλά πρέπει να διατυπωθεί ως σύνολο», τονίζουν στη Ναυτεμπορική, ευρωπαϊκές πηγές στις Βρυξέλλες. «Αυτή είναισ από τις βασικές  προϋποθέσεις από τις οποίες προέκυψε η πρόταση της Επιτροπής, η οποία επιδιώκει να τοποθετήσει την αξιολόγηση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας σε ένα πολύ πιο περίπλοκο πλαίσιο, με επίκεντρο την εξέλιξη των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών μεταβλητών σε μια τετραετία, πιθανώς  και με τριετή παράταση».

Προσαρμογή ανά χώρα

Σε κάθε περίπτωση, η Κομισιόν έχει στόχο να απλοποιήσει το σύνολο των κανόνων που από την εισαγωγή του Συμφώνου Σταθερότητας παραδόξως αποδείχθηκαν επιζήμιοι για την ίδια την αξιοπιστία του Συμφώνου Σταθερότητας. Θα υπογραμμίσει επίσης την ανάγκη ενίσχυσης της δημοσιονομικής σταθερότητας και της ανάπτυξης στις χώρες μέλη μεσοπρόθεσμα, ευνοώντας όμως τον σημαντικό ρόλο των κρατών μελών στη διαμόρφωση των δημοσιονομικών πολιτικών τους. Όταν μάλιστα  υπάρχει ένα πλαίσιο υψηλής αβεβαιότητας και αναδιοργάνωσης των δημόσιων δαπανών όπως σήμερα, είναι αναγκαίο να γίνουν μεγαλύτερες επενδύσεις για την οικολογική και ψηφιακή μετάβαση.

Η πρόταση της Κομισιόν θα τεθεί προς συζήτηση αύριο και μεθαύριο στις συνεδριάσεις του Eurogroup και του  Ecofin στις Βρυξέλλες. Οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ θα συζητήσουν τη μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Μια αναγκαστική διαδικασία αφού η Γερμανία κατάφερε να αποτρέψει την έγκριση της πρότασης που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη σύνοδο Ecofin στα μέσα Μαρτίου.

Ενιαίο «κορσέ» θέλει η Γερμανία

Η γερμανική πρόταση για ενιαία ελάχιστη μείωση του λόγου χρέους/ΑΕΠ κατά μία μονάδα ετησίως για τις υπερχρεωμένες χώρες, μπορεί να ακούγεται ως ένας εύκολα εφικτός στόχος, αλλά δεν είναι σε μια εποχή υψηλού πληθωρισμού και ενεργειακών αβεβαιοτήτων», τονίζουν οι ίδιες πηγές στη «Ν»

Το Σύμφωνο Σταθερότητας γεννήθηκε για να δώσει αξιοπιστία στις δημοσιονομικές πολιτικές της ΕΕ, αλλά απέτυχε ακριβώς σε αυτή τη διάσταση. Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει στόχο  να αποφύγει την αξιολόγηση των δημοσιονομικών πολιτικών μιας χώρας χρόνο με τον χρόνο, η οποία άλλωστε –και με βάση την μέχρι τώρα εμπειρία- δεν φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματική προσέγγιση.

«Οι χώρες του Νότου ζητούσαν και ζητούν μια πολυετή προσέγγιση  και ευελιξία στην αξιολόγηση της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, δεδομένου του υψηλού χρέους και την άποψη αυτή φαίνεται να συμμερίζεται και το Παρίσι».

Η Γαλλία άλλωστε, έχει  μια αυξανόμενη τα τελευταία χρόνια αναλογία χρέους/ΑΕΠ και αξιώνει έναν καλύτερο και πιο αποτελεσματικό τρόπο για την επίτευξη δημοσιονομικής βιωσιμότητας στην ΕΕ.

Μιχάλης Ψύλος  [email protected]