Συναντήσεις με τους μεγάλους Βρετανούς οργανωτές ταξιδιών είχε στο Λονδίνο ο Υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος.
Στόχος της επίσκεψης και των επαφών του ήταν να αποτιμηθεί και να αυξηθεί περαιτέρω ο βαθμός στον οποίο η βρετανική τουριστική αγορά μπορεί να αναπληρώσει το κενό στις φετινές αφίξεις και στα έσοδα που θα αφήσει η Ρωσία και η Ουκρανία λόγω του πολέμου.
«Εμείς εργαζόμαστε με βάση το χείριστο σενάριο, δηλαδή οι αφίξεις από Ρωσία και την Ουκρανία φέτος να είναι στο μηδέν. Με βάση αυτό το σενάριο προετοιμαζόμαστε ήδη από πριν ξεσπάσει ο πόλεμος», δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο κ. Περδίος.
Το έργο αναπλήρωσης αυτού του κενού δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, αν αναλογιστεί κανείς ότι με βάση τα στοιχεία για τον εισερχόμενο τουρισμό τη χρονιά-ρεκόρ ακριβώς πριν από την πανδημία, αυτές οι χώρες έστειλαν 800.000 επισκέπτες, δηλαδή το 1/5 του συνόλου.
«Για αυτή την αναπλήρωση λοιπόν στρεφόμαστε σε αγορές πάνω στις οποίες δουλεύουμε επί χρόνια και τώρα μας ανταμείβουν με αυξημένη συνδεσιμότητα», είπε ο κ. Περδίος.
Ενδεικτικά οι αγορές αυτές περιλαμβάνουν τις σκανδιναβικές χώρες, την Ελβετία, την Αυστρία, την Ιταλία, το Βέλγιο, την Ουγγαρία, αλλά και το Ισραήλ που λόγω πανδημίας στην ουσία απείχε από την τουριστική αγορά την προηγούμενη διετία.
Ίσως, όμως, σε καμία άλλη αγορά δεν έχει υπάρξει συγκριτικά τόσο σημαντική αναβάθμιση όσο στη Γαλλία, από όπου ενώ πριν από δύο χρόνια δεν υπήρχε απευθείας συνδεσιμότητα, πλέον υπάρχουν 20 εβδομαδιαίες πτήσεις από τρία αεροδρόμια που εξυπηρετούν το Παρίσι αλλά και από πόλεις όπως η Μασσαλία και η Τουλούζη, μεταξύ άλλων.
Συνολικά υπάρχουν 100.000 διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις για την Κύπρο φέτος, με ποικιλία εταιρειών να τις προσφέρουν και χωρίς ακόμα να έχει υπάρξει ενσωμάτωση των μελλοντικών σχεδίων γαλλικών εταιρειών οργάνωσης ταξιδιών.
Μέχρι το τέλος του έτους δε, αναμένεται άνοιγμα και προς μία ακόμα αγορά με τεράστια δυναμική, αυτήν της Σαουδικής Αραβίας, από όπου θα υπάρχουν ίσως έως και οκτώ πτήσεις την εβδομάδα.
Σε ό,τι αφορά το Ηνωμένο Βασίλειο, ο κ. Περδίος έκανε λόγο για «πολύ ενισχυμένη ζήτηση» και για ενδιαφέρον που τελικά έχει ξεπεράσει και τις προσδοκίες των παραγόντων της βρετανικής αγοράς όπως είχαν εκφραστεί στην προηγούμενη επίσκεψη του Υφυπουργού στο Λονδίνο το Νοέμβριο.
Η εκτίμηση που υπάρχει πλέον είναι ότι φέτος οι αφίξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο θα κινηθούν γύρω στο 1 εκατομμύριο.
«Νομίζω ότι αυτή η ενθαρρυντική εικόνα οφείλεται στην έκτακτη και έγκαιρη ενεργοποίηση από πλευράς μας, με βάση το σχέδιο που καταρτίσαμε εβδομάδες πριν από τον πόλεμο για παν ενδεχόμενο. Λειτούργησαν οι έκτακτες συνεργασίες που αναπτύξαμε, ιδίως η συνδιαφήμιση με τους εταίρους μας στο Ηνωμένο Βασίλειο», είπε ο κ. Περδίος.
Οι πληροφορίες από παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι λόγω της ρευστής κατάστασης που δημιουργεί ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρεάζονται σημαντικά ανταγωνιστικές αγορές που έχουν ιδιαίτερη σχέση ή εγγύτητα με τη Ρωσία, όπως π.χ. η Βουλγαρία ή η Κροατία. Αυτό «υποχρεώνει» κατά μία έννοια τους Βρετανούς οργανωτές ταξιδιών να είναι πιο ευέλικτοι, μια συνθήκη που αξιοποιεί η Κύπρος.
Ο κ. Περδίος σημείωσε επίσης ότι ακόμα και χωρίς πρόσθετες πτήσεις η δυναμική των αφίξεων για την Κύπρο είναι αυξητική, καθώς πέρυσι η πληρότητα των πτήσεων που πραγματοποιήθηκαν ήταν μόνο στο 70%-75%.
Για φέτος η πρόβλεψη κάνει λόγο για τουλάχιστον τις ίδιες σφίξεις με πέρυσι, δηλαδή στα 2 εκατομμύρια. Ο απολογισμός αυτός ήταν για την Κύπρο στο 50% της χρονιάς προ της πανδημίας, την ώρα όμως που η Μεσόγειος κινήθηκε αντιστοίχως στο 45%, η Ευρώπη στο 37% και η υφήλιος στο 25%.
Παράλληλα με την αύξηση των αφίξεων ο Υφυπουργός Τουρισμού αναμένει και αύξηση των εσόδων, καθώς οι αγορές που ανοίγουν διακρίνονται από ταξιδιώτες με υψηλή κατά κεφαλή δαπάνη. Επισκέπτες από χώρες όπως η Ελβετία, για παράδειγμα, ή η Γαλλία δεν είναι κατά κανόνα προσανατολισμένοι προς all inclusive πακέτα διακοπών, πρακτική που είναι πιο συνηθισμένη για τους επισκέπτες από τη Ρωσία και άλλες χώρες.
Ως τουριστικός προορισμός η Κύπρος, τόνισε ο κ. Περδίος, είναι έτοιμη να υποδεχθεί όλους αυτούς τους νέους επισκέπτες με τις διαφορετικές και ποικίλες απαιτήσεις. Επ’ αυτού εργάστηκε το υφυπουργείο τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα μεταξύ άλλων την εκστρατεία ανάδειξης θεματικών μορφών τουρισμού.
Αυτή η αλλαγή στις απαιτήσεις των τουριστών, ωστόσο, εμπεριέχει και μία πρόκληση για τον ιδιωτικό τομέα, για τον κάθε ξενοδόχο που θα πρέπει να φανεί ευέλικτος ώστε ενδεχομένως να τροποποιήσει το προϊόν του. «Δεν είναι εύκολο το εγχείρημα για όλες τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που έχουν προπληρωθεί, που έχουν κάνει προκρατήσεις, να αλλάξουν πρακτική και πλέον να πρέπει να προσφέρουν το προϊόν τους όχι για all inclusive πακέτα, αλλά κατ’ άτομο και σε άλλες αγορές», παραδέχθηκε ο κ. Περδίος.
Είπε πως το υφυπουργείο έχει ως ρόλο να αυξήσει τη ζήτηση για την Κύπρο και να προσφέρει τα εργαλεία που χρειάζονται οι ξενοδόχοι ώστε να κάνουν στοχευμένη διαφήμιση. Σημείωσε ενδεικτικά πως στην περίπτωση της Γαλλίας θα φέρει σε επαφή τους οργανωτές ταξιδιών με τον σύνδεσμο ξενοδόχων στην Κύπρο, ώστε να γίνει αντιληπτό ποιες είναι οι απαιτήσεις και οι συνήθειες των Γάλλων επισκεπτών, οι οποίες δύνανται να είναι διαφορετικές από αυτές των Ρώσων.
Ένα άλλο θέμα για το οποίο ο κ. Περδίος έκανε κάποιες πρώτες διερευνητικές συζητήσεις στο Λονδίνο είναι η προοπτική προσέλκυσης ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ, με τη Βρετανία να λειτουργεί ως ενδιάμεσος σταθμός.
Όπως εξήγησε ο Υφυπουργός, η υψηλή συνδεσιμότητα ΗΠΑ-Βρετανίας και Βρετανίας-Κύπρου δημιουργεί όντως αυτήν την προοπτική διείσδυσης στην αμερικανική τουριστική αγορά.
Ο κ. Περδίος είπε ότι γίνονται σκέψεις για το πώς θα μπορούσε ένα λειτουργήσει η συνδιαφήμιση της Κύπρου στην τεράστια αμερικανική αγορά, από κοινού δηλαδή με αεροπορικές εταιρείες και οργανωτές ταξιδιών.