Με την εφαρμογή του σχεδίου δράσης και τις ποιοτικές υπηρεσίες και κίνητρα που η Κύπρος προσφέρει, είμαστε αισιόδοξοι πως η κυπριακή ναυτιλία θα συνεχίσει να είναι ανθεκτική και ανταγωνιστική, αναφέρει σε συνέντευξη της στο ΚΥΠΕ η νέα Υφυπουργός Ναυτιλίας, Μαρίνα Χατζημανώλη, σημειώνοντας ότι, επιδιώκεται η προσέλκυση νέων ποιοτικών πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο και εγκατάσταση περισσότερων ναυτιλιακών εταιρειών στο νησί.
Παράλληλα, θεωρεί εφικτό το στόχο της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας μέχρι το 2050, κρίνει ως προϋπόθεση αντιμετώπισης των προκλήσεων τη στενή συνεργασία ρυθμιστικών αρχών και ιδιωτικού τομέα, ενώ δηλώνει αισιόδοξη για τη βιωσιμότητα της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας, υποδεικνύοντας ότι σχεδόν εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια για τη φετινή σεζόν.
Στη συνέντευξη της, η Μαρίνα Χατζημανώλη ρωτήθηκε αρχικά για τα συναισθήματα της, καθώς από το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Λεμεσού, βρίσκεται πλέον στη θέση της Υφυπουργού Ναυτιλίας, λέγοντας ότι νιώθει περήφανη που θα συνεχίσει να υπηρετεί τους συμπολίτες της και την πατρίδα της από αυτό το αξίωμα.
«Είμαι ευγνώμων στον ΠτΔ Νίκο Χριστοδουλίδη για την τιμή που μου έκανε να μου εμπιστευθεί το σημαντικό και ζωτικό, για την εθνική οικονομία, Υφυπουργείο Ναυτιλίας», είπε και διαβεβαίωσε ότι «οι αρχές και οι αξίες θα συνεχίσουν να είναι οι άξονες της πολιτικής μου, όπως έπραττα και από την θέση του δημοτικού συμβούλου, στο Δήμο Λεμεσού, με μοναδικό στόχο την υλοποίηση, κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο, του έργου που μας ανάθεσαν οι πολίτες».
Η περαιτέρω βελτίωση και ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας, αποτελεί πρωταρχικό στόχο της διακυβέρνησης Χριστοδουλίδη, συνέχισε και σημείωσε ότι «οι προσπάθειες μας, στο Υφυπουργείο Ναυτιλίας, στοχεύουν στη διασφάλιση ενός ανταγωνιστικού τομέα, θέτοντας στέρεες βάσεις για ένα ευοίωνο μέλλον».
Προς το σκοπό αυτό, όπως ανέφερε, αναμένεται τον Μάιο του 2024 να ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση των διαδικασιών και υπηρεσιών του Υφυπουργείου «και στις άμεσες ενέργειες μας περιλαμβάνεται στοχευμένο σχέδιο δράσης για την προσέλκυση νέων ποιοτικών πλοίων στο Κυπριακό Νηολόγιο και την εγκατάσταση νέων εταιρειών στην Κύπρο».
Συγκεκριμένα και αναφερόμενη στις προτεραιότητες της, η Υφυπουργός είπε πως «έχει ήδη ετοιμαστεί στοχευμένο πλάνο δράσεων προβολής για το έτος 2023, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση και ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας», ενώ θεωρεί επιβεβλημένη ανάγκη την προώθηση και προβολή των πλεονεκτημάτων που προσφέρει η Κύπρος, ως ναυτιλιακό κέντρο.
«Η προσπάθεια θα επικεντρωθεί τόσο στους υφιστάμενους μας πελάτες στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό με την ανάδειξη της σοβαρότητας και σημασίας που δίνεται στον τομέα από την Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη», ανέφερε και πρόσθεσε ότι «η διασφάλιση της οικονομικής σταθερότητας των εταιρειών που συναλλάσσονται με την Κύπρο, είναι ένα από τα κυριότερα πλεονεκτήματα μας και θα πρέπει να το επικροτούμε, να το προωθούμε αλλά και να το ενδυναμώνουμε συνεχώς».
«Είμαστε αισιόδοξοι ότι με τις ποιοτικές υπηρεσίες και τα κίνητρα που προσφέρουμε, μαζί με την υλοποίηση του σχεδίου προβολής που ετοιμάσαμε για το 2023, η Κυπριακή Ναυτιλία θα συνεχίσει να είναι ανθεκτική και ανταγωνιστική και θα πρωτοπορεί στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα», συμπλήρωσε.
Επιπρόσθετα, η κ.Χατζημανώλη είπε πως «τα τελευταία χρόνια, η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο» και σημείωσε ότι «αναμφίβολα, ο πράσινος μετασχηματισμός, η απανθρακοποίηση και οι γεωπολιτικές εξελίξεις αποτελούν τις τρέχουσες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά, έτσι ώστε να μην πληγεί η ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας». Την ίδια ώρα υπέδειξε ότι «απαραίτητη προϋπόθεση για επιτυχία είναι η στενή συνεργασία των ρυθμιστικών αρχών με τον ιδιωτικό τομέα για τη διαμόρφωση πρακτικών και εφαρμόσιμων λύσεων».
Η Υφυπουργός σημείωσε ότι η Κύπρος αντιμετωπίζει το ζήτημα της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας ως ύψιστης σημασίας, αναγνωρίζοντας ότι το θαλάσσιο περιβάλλον και η ναυτιλία είναι ένας από τους πολυτιμότερους πόρους και αναπόσπαστο μέρος της κυπριακής οικονομίας.
«Ως ένα από τα κορυφαία ναυτιλιακά κέντρα αισθανόμαστε υπεύθυνοι να επιταχύνουμε τη μετάβαση της κυπριακής ναυτιλίας σε μια βιομηχανία χαμηλών εκπομπών άνθρακα», είπε και υπέδειξε ότι, «έχουμε ενεργό παρουσία στις διεργασίες, τόσο της ΕΕ όσο και στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), με προτάσεις που λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του ναυτιλιακού τομέα». «Η Κύπρος έχει δυνατή φωνή στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και προσπαθούμε πάντα να προωθούμε υπεύθυνα κοινωνικές και περιβαλλοντικές πολιτικές, έχοντας ως γνώμονα την διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και διασφαλίζοντας τη μελλοντική βιωσιμότητα του τομέα», πρόσθεσε.
Υπενθύμισε ακόμη ότι η Κύπρος, ως κράτος μέλος της Ε.Ε, μέλος του ΙΜΟ και της Διεθνούς Σύμβασης για την Πρόληψη της Ρύπανσης της Θάλασσας από πλοία, συμμετέχει σε μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών και υπέγραψε τη Σύμβαση για μηδενικές εκπομπές στη ναυτιλία, μέχρι το 2050.
Ένας στόχος που, σύμφωνα με την Υφυπουργό, αν και αποτελεί μια πρόκληση, είναι εφικτός, «λαμβάνοντας υπόψη ότι τα βιοκαύσιμα είναι ήδη διαθέσιμα στην αγορά, η χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας εξελίσσεται συνεχώς και η τεχνολογία εξελίσσεται, ώστε τα εναλλακτικά καύσιμα να είναι διαθέσιμα στην αγορά».
Παράλληλα, σημείωσε ότι πολλά πλοία υποβάλλονται σε θαλάσσιες δοκιμές κάνοντας χρήση τέτοιων καυσίμων, μεταξύ αυτών και αρκετά πλοία που φέρουν την Κυπριακή σημαία, τα οποία κάνουν δοκιμές στη χρήση βιοκαύσιμων.
«Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχοντας υπόψη τους κανονισμούς που θα ισχύσουν το τρέχον έτος, αλλά και τα προσεχή έτη, σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο – όπως το αναθεωρημένο Παράρτημα VI της MARPOL, FUEL-EU και EU-ETS – είναι έτοιμο να ανταπεξέρθει σε κάθε αίτημα, εκπαιδεύοντας το προσωπικό του, αλλά και ενημερώνοντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς», συμπλήρωσε.
Σε σχέση με τις κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας, λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, η Μαρίνα Χατζημανώλη δήλωσε πως το Υφυπουργείο Ναυτιλίας χρειάστηκε να βελτιώσει τους εσωτερικούς του μηχανισμούς για τη σχετική διαχείριση, «η οποία ήταν άμεση». Λάβαμε, συνέχισε, αποφάσεις και εκδώσαμε σχετικές οδηγίες, ενώ «η τεχνοκρατική ομάδα του Ναυτιλίας είναι σε συνεχή εγρήγορση και ασχολείται επιστάμενά, στα πλαίσια της ΕΕ, τόσο στο επίπεδο των συζητήσεων για τη διαμόρφωση των κυρώσεων, όσο και στο επίπεδο της υλοποίησης τους».
Παρά τις κυρώσεις, υπογράμμισε, μεγάλοι κολοσσοί έχουν εμπιστευτεί το κυπριακό νηολόγιο, όπως η Royal Caribbean, η οποία έχει εγγράψει ένα από τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια της και τους επόμενους μήνες προγραμματίζει να ανοίξει γραφείο στη Λεμεσό, όπως επίσης και η MSC Cruises. Επιπρόσθετα, συνέχισε, οι ναυτιλιακές εταιρείες που εδρεύουν στο νησί αυξήθηκαν από 273 το 2021, σε 302 το 2022.
«Παρά τις προκλήσεις, είμαστε περήφανοι για την κυπριακή ναυτιλία. Το κυπριακό νηολόγιο παρά τις αντιξοότητες έχει δείξει ανθεκτικότητα και παραμένει ο τρίτος στόλος της ΕΕ και 11ος ανά το παγκόσμιο», πρόσθεσε και τόνισε πως «η Κύπρος αποτελεί ένα από τα λίγα ναυτιλιακά κέντρα παγκοσμίως, που συνδυάζει ένα διεθνές νηολόγιο εγνωσμένου κύρους και ποιότητας, καθώς και ένα ναυτιλιακό σύμπλεγμα με μεγάλο φάσμα ναυτιλιακών και παρεμφερών υπηρεσιών, διαχείρισης, παροχής καυσίμων, τεχνολογίας, ναυτικών πρακτόρων και πολλών άλλων σχετικών υπηρεσιών».
Κληθείσα να αναφερθεί στην επιβατική σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας, η Υφυπουργός είπε πως η ίδια έθεσε το θέμα στις προτεραιότητες της και ότι, από την περσινή επαναλειτουργία της γραμμής, διαφάνηκε ότι όντως εξυπηρετεί τις ανάγκες των Κυπρίων, Ελλαδιτών και άλλων Ευρωπαίων πολιτών, οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στο να ταξιδέψουν αεροπορικώς.
«Παράλληλα, η θαλάσσια επιβατική σύνδεση φαίνεται ότι έχει αρχίσει να δημιουργεί ένα νέο τμήμα τουριστικής αγοράς για ταξιδιώτες που επιθυμούν να ταξιδέψουν από και προς την Κύπρο, με τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα και δίκυκλα, προσφέροντας ένα εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς» ανέφερε, ενώ θεωρεί ως ενδεικτικό της απήχησης που έχει η υπηρεσία, το γεγονός ότι από την πρώτη μέρα διάθεσης των εισιτηρίων για τη φετινή χρονιά, στις 11 Απριλίου, έγιναν πάνω από 3.500 κρατήσεις με αποτέλεσμα να έχουν απομείνει μόνο λίγα διαθέσιμα εισιτήρια.
Οι μέχρι τώρα προβλέψεις και στοιχειά είναι θετικά, αναφορικά με την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της γραμμής, συνέχισε η Υφυπουργός και εξέφρασε την ελπίδα, μετά τη λήξη της επιδότησης από το κράτος, να συνεχίσει απρόσκοπτα η θαλάσσια συνδεσιμότητα Κύπρου-Ελλάδας και να καταστεί το έναυσμα για την θαλάσσια σύνδεση της Κύπρου και με άλλες γειτονικές χώρες, στο εγγύς μέλλον.
Είπε, ακόμη, ότι η προσθήκη του λιμανιού της Λάρνακας, «αποτελεί τρανό παράδειγμα ότι η Κύπρος, ως νησιώτικο ναυτιλιακό κράτος, είναι έτοιμη να αξιοποιήσει στο έπακρον τις γαλάζιες υποδομές της, καθώς και το ανθρώπινο της δυναμικό, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της, μέσα στο πλαίσιο της ευρύτερης ανάπτυξης της ναυτιλιακής βιομηχανίας».
Η ανάδοχος εταιρεία, σύμφωνα με την Υφυπουργό, αφουγκράστηκε την επιθυμία και το πάγιο αίτημα των συμπατριωτών μας, για την προσθήκη δρομολογίων και από τον λιμένα Λάρνακας, ώστε να υπάρχει εύκολη πρόσβαση και εξυπηρέτηση των πολιτών όλων των επαρχιών, καθώς και τουριστών, από τον διεθνή αερολιμένα Λάρνακας και αποφάσισε να εντάξει τον λιμένα Λάρνακας στα 8 από τα 22 δρομολόγια της, με το πρώτο δρομολόγιο να ξεκινά στις 29 Ιουλίου, από την Λάρνακα και το τελευταίο από Πειραιά προς Λάρνακα, την 1η Σεπτεμβρίου.
Κληθείσα να σχολιάσει πληροφορίες ότι έγιναν παρεμβάσεις ώστε η Λεμεσός να μην χάσει πλήρως τα δρομολόγια, λόγω των υψηλών λιμενικών τελών, η κ.Χατζημανώλη δήλωσε πως «το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, ως η Αναθέτουσα Αρχή, δεν έχει οποιαδήποτε ανάμειξη στην επιλογή ή στην προώθηση/πρόκριση κάποιου εκ των δύο λιμένων της Δημοκρατίας, ενώ παράλληλα περιορίζει τις δραστηριότητές του στη γενική επιβολή των όρων της Σύμβασης».
« Η επιλογή του Κυπριακού λιμένα που θα εξυπηρετεί την υπηρεσία της θαλάσσιας επιβατικής σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας είναι αποκλειστικό προνόμιο και δικαίωμα της αναδόχου εταιρείας», ανέφερε και υπενθύμισε πως οι όροι των διαγωνιστικών εγγράφων της προκήρυξης του ανοικτού ευρωπαϊκού διαγωνισμού της θαλάσσιας επιβατική σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας, καθώς και της Σύμβασης που υπέγραψε η ανάδοχος εταιρεία, της δίνουν το δικαίωμα να επιλέξει να χρησιμοποιεί ένα εκ των λιμανιών (Λεμεσού ή Λάρνακας) της Δημοκρατίας ή και τα δύο, νοουμένου ότι μόνο ένα κυπριακό λιμάνι θα χρησιμοποιείται στο ίδιο ταξίδι.
Σε ερώτηση πως οραματίζεται την κυπριακή ναυτιλία σε μια πενταετία, η Υφυπουργός ευχήθηκε όπως επιτευχθούν όλοι οι στόχοι και διευθετηθούν όλες οι εκκρεμότητες, που θα επιτρέψουν την προσέλκυση περισσότερων ναυτιλιακών εταιρειών στο νησί και εγγραφής περισσότερων πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο.
Στο πλήρες ψηφιακό περιβάλλον που αναμένεται να λειτουργήσει το Υφυπουργείο, όπως είπε, οι απλουστευμένες διαδικασίες θα παρέχουν άμεση εξυπηρέτηση στη ναυτιλιακή βιομηχανία, συμβάλλοντας στην καθιέρωση της Κύπρου σε ένα διεθνές ολοκληρωμένο ναυτιλιακό κέντρο, με υψηλής ποιότητας εθνικό νηολόγιο και ναυτιλιακό σύμπλεγμα.
Υπενθύμισε ακόμη πως, στο πλαίσιο εφαρμογής της μονοθυριδικής εξυπηρέτησης, στις 6 Οκτωβρίου 2022 ψηφίστηκε ο περί Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης (Ν.Ε.Π.Ε.) Νόμος και εκκρεμεί η υιοθέτηση δευτερογενούς νομοθεσίας για να τεθεί σε ισχύ ο Νόμος.
Εξέφρασε δε την ελπίδα όπως εδραιωθεί η ναυτική κουλτούρα στους νέους, ούτως ώστε περισσότερα άτομα να επιλέξουν το ναυτικό επάγγελμα και να συνεχιστεί η αύξηση στον αριθμό των φοιτητών/τριών στις ναυτιλιακές σχολές, κάτι που, όπως σημείωσε, περιλαμβάνεται και στους άμεσους στόχους του Υφυπουργείου.
Παράλληλα, ανέφερε ότι καταβάλλονται προσπάθειες ώστε τα επόμενα χρόνια, το Υφυπουργείο να στεγαστεί σε ένα νέο, σύγχρονο κτίριο «όπως αρμόζει σε μια ναυτιλιακή δύναμη όπως η Κύπρος», καθώς σήμερα οι υπηρεσίες στεγάζονται σε τρία διαφορετικά κτίρια, κάτι που δημιουργεί, όπως είπε, λειτουργικά και πρακτικά προβλήματα.