Σε δημοσιογραφική διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα (24 Μαϊ. 23) στο χώρο της Δημοσιογραφικής Εστίας, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της Μεγάλης Έρευνας Αγοράς, που έχει διεξαχθεί για την Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών & Ποιότητας Ζωής από την εταιρεία CMRC CYPRONETWORK LTD του ομίλου CΥPRONETWORK.
Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν από τον κο. Χρίστο Μιχαηλίδη, Εκτελεστικό Πρόεδρο της εταιρείας CMRC CYPRONETWORK LTD. και τον Δρ. Λουκά Αριστοδήμου, Πρόεδρο της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών & Ποιότητας Ζωής.
Διαβάστε τα αποτελέσματα της έρευνας ΕΔΩ
Σύμφωνα με τους Κύπριους τα δύο πιο ανησυχητικά θέματα στην Κύπρο σήμερα είναι οι αυξήσεις στις τιμές των αγαθών και υπηρεσιών και οι αυξήσεις των τιμών της ενέργειας (68% και 60% αντίστοιχα). Σε μια δεύτερη ομαδοποίηση και ποσοστό σαφώς χαμηλότερα συναντούμε τη διαφθορά (35%), τη φτώχεια και την κοινωνική ανισότητα (31%), τη μείωση του εισοδήματος (24%) και το έγκλημα και βία (21%). Στον αντίποδα έχουμε την ανεργία (17%) την υψηλή φορολογία (13%), την ανασφάλεια από τον πόλεμο Ρωσίας/ Ουκρανίας (10%), την πανδημία του κορωνοϊού και την κλιματική αλλαγή (8% και 7% αντίστοιχα).
Το εισόδημα των Κυπριακών νοικοκυριών κατά το τελευταίο εξάμηνο έχει μάλλον παραμείνει σταθερό σε σχέση με το 2021 (ποσοστό 47%), με έξι στους δέκα (58%) να δηλώνουν «σταθερότητα». Σε σχέση με τις χρονιές 2019 και 2018 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν σαφώς υψηλότερο (66% και 74% αντίστοιχα).
Σε σχέση με τις αγορές γενικότερα αυτές έχουν αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με το 2021 αφού το ποσοστό από 3% έχει μετακινηθεί στο 18% κατά το 2023. Το ποσοστό όσων οι αγορές τους έχουν παραμείνει σταθερές δεν διαφοροποιείται συγκριτικά με την τελευταία έρευνα (2021), με το ποσοστό μείωσης να μειώνεται από το 58% στο 40% το 2023.
Κατά το 2023 το ποσοστό των νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης περιορίζεται μόλις στο 1%, ποσοστό σαφώς μειωμένο σε σχέση με το 2021 (12%). Από την άλλη όσοι περνούν άνετα με το εισόδημα του νοικοκυριού τους παραμένουν σταθεροί κοντά στο 21%, με σημαντική αύξηση να σημειώνουν όσοι ανέφεραν ότι μόλις που τα καταφέρνουν με το εισόδημα του νοικοκυριού τους (44% το 2023, έναντι 30% το 2021). Μάλλον σταθεροί παραμένουν και όσοι ανέφεραν ότι δυσκολεύονται είτε λίγο, είτε αρκετά με το εισόδημα τους (19% και 15% αντίστοιχα).
Οκτώ στους δέκα καταναλωτές ανέφεραν κατά το 2023 ότι τα διάφορα έξοδα τους έχουν αυξηθεί (81%). Επιπρόσθετα έξι στους δέκα έχουν μειώσει τόσο τις δαπάνες διασκέδασης, όσο και τις διακοπές τους σε σχέση με το παρελθόν (58% και 60% αντίστοιχα). Εξίσου σημαντική αναλογία έχει αναφέρει ότι έχει μειώσει τις δαπάνες για αγορά ρουχισμού και υπόδησης, αλλά και τις δαπάνες για επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα του supermarket. Αξιοσημείωτα είναι και τα ευρήματα σε σχέση με σημαντικές αγορές όπως σπιτιού, επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών ή αυτοκινήτου, ειδών τεχνολογίας ή ακόμα και για ανακαίνιση σπιτιού όπου η συντριπτική πλειοψηφία απάντησε αρνητικά, ότι δηλαδή δεν θα προβεί σε τέτοιοι είδους δαπάνες (ποσοστό που κυμαίνονται μεταξύ 67% και 80%).