Οι πρεσβευτές των κρατών μελών στο Συμβούλιο ενέκριναν σήμερα μια σειρά νομοθετικών προτάσεων με στόχο την προετοιμασία του τομέα των μεταφορών για όλα τα πιθανά σενάρια σε σχέση με το ΗΒ την 1η Ιανουαρίου 2021, με στόχο να μετριάσουν ορισμένες από τις σημαντικές διαταραχές που θα συμβούν την 1η Ιανουαρίου σε περίπτωση που δεν υπάρχει συμφωνία με το Ηνωμένο Βασίλειο.
Αναλυτικά αυτά περιλαμβάνουν τη βασική αεροπορική συνδεσιμότητα, καθώς ο προτεινόμενος κανονισμός θα διασφαλίσει την παροχή ορισμένων αεροπορικών υπηρεσιών μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ για 6 μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι το Ηνωμένο Βασίλειο διασφαλίζει το ίδιο.
Επίσης την ασφάλεια των αερομεταφορών, ο προτεινόμενος κανονισμός θα διασφαλίσει ότι διάφορα πιστοποιητικά ασφαλείας για προϊόντα μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται σε αεροσκάφη της ΕΕ χωρίς διακοπή, αποφεύγοντας έτσι τη γείωση των αεροσκαφών της ΕΕ.
Ως προς τη βασική οδική συνδεσιμότητα, ο προτεινόμενος κανονισμός καλύπτει τη βασική συνδεσιμότητα τόσο για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές όσο και για τις οδικές μεταφορές επιβατών για 6 μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι το Ηνωμένο Βασίλειο διαβεβαιώνει το ίδιο για τους μεταφορείς της ΕΕ.
Επιπλέον, το Συμβούλιο ενέκρινε τη θέση του σχετικά με έναν κανονισμό της ΕΕ για δυνατότητες πρόσβασης έως ότου συναφθεί αλιευτική συμφωνία ΕΕ-ΗΒ ή μέχρι το τέλος του 2021, όποιο από τα δύο έρθει πρώτο. Αυτός ο κανονισμός δημιουργεί ένα νομικό πλαίσιο για τους αλιείς της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με τον τρόπο χορήγησης αδειών για συνέχιση της αλιείας στα ύδατα του ΗΒ και της ΕΕ αντίστοιχα μετά το τέλος της μεταβατικής περιόδου (31 Δεκεμβρίου 2020). Ως μέτρο έκτακτης ανάγκης, σε περίπτωση μη συμφωνίας, οι άδειες αυτές θα μπορούσαν να ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2021 έως τις 31 Δεκεμβρίου 2021 (ή νωρίτερα, όταν υπάρξει αλιευτική συμφωνία ΕΕ-ΗΒ).
Μετά την έγκριση της εντολής από το Συμβούλιο, η πρόταση θα ψηφιστεί τώρα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αργότερα αυτήν την εβδομάδα και ο κανονισμός θα τεθεί σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου 2021.
Όσον αφορά τις αλιευτικές δυνατότητες και τις ποσοστώσεις που συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, αυτές προβλέπονται προκαταρκτικά και περιορισμένα μέσω ξεχωριστού κανονισμού της ΕΕ, σε συνεννόηση με το Ηνωμένο Βασίλειο και έως ότου επιτευχθεί τελική συμφωνία.