Το Τμήμα Δημοσίων Έργων, λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό υλοποίησης του έργου για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς μέχρι σήμερα, δηλώνει πως είναι σαφές ότι δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εντός του αρχικού χρονοδιαγράμματος, δηλαδή μέχρι τέλος Νοεμβρίου 2024, ενώ σημειώνει πως αναμένει ότι το έργο θα υλοποιηθεί νοουμένου ότι ο εργολάβος αναλάβει τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές απορρέουν από τη σύμβαση και άρα προχωρήσει με τη χρήση κατάλληλων πόρων, μηχανημάτων, υλικών και ανθρώπινο δυναμικό, για την εκτέλεση και ολοκλήρωση του έργου
Απαντώντας σε χθεσινό σχετικό δημοσίευμα της ιστοσελίδας «Cyprus Times», το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναφέρει ότι πριν την προκήρυξη του έργου είχε προηγηθεί πλήρης περιβαλλοντική μελέτη (Μελέτη εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον-ΜΕΕΠ), βάσει της οποίας το Τμήμα Περιβάλλοντος εξέδωσε γνωμάτευση για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον που θα προκύψουν από την κατασκευή του έργου και ακολούθως τέθηκαν συγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι.
Όπως αναφέρει τόσο η περιβαλλοντική μελέτη, όσο και η γνωμάτευση περιλήφθηκαν στα έγγραφα της σύμβασης για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, ενώ σημειώνει πως το έργο εκτελείται βάσει σύμβασης για μελέτη/ κατασκευή.
«Η ευθύνη τόσο για τη διαχείριση των προϊόντων εκσκαφής, όσο και τις απαιτούμενες επιχωματώσεις, είναι αποκλειστική ευθύνη του εργολάβου και της δικής του ομάδας μελέτης, οι οποίοι οφείλουν να συμμορφώνονται με τα πορίσματα της ΜΕΕΠ και της σχετικής γνωμάτευσης με τους αντίστοιχους όρους», συμπληρώνει.
Σύμφωνα με το αρμόδιο Τμήμα «σε τακτές συναντήσεις που είχαν με τους εκπροσώπους του εργολάβου από την έναρξη της σύμβασης, η ομάδα επίβλεψης του έργου εκ μέρους του Τμήματος Δημοσίων Έργων και η Διεύθυνση του Τμήματος Δημοσίων Έργων εξέφρασαν την προθυμία τους να εξετάσουν οποιεσδήποτε προτάσεις του εργολάβου για ορθολογιστική διαχείριση των εκσκαφών και κατασκευή του έργου σύμφωνα με τις προδιαγραφές της σύμβασης».
Εξάλλου, αναφέρει ότι σε δύο συναντήσεις που έγιναν τον Μάιο του 2024 και τον Ιούλιο του 2024, ο εργολάβος εξέφρασε πρόθεση για υποβολή τεχνικής πρότασης για εναλλακτική κατασκευή επιχωμάτων του έργου χρησιμοποιώντας υλικά εκσκαφής τα οποία βάσει προδιαγραφών θεωρούνται ακατάλληλα.
«Τελικά», συμπληρώνει, «υπέβαλε πρόταση τον Αύγουστο 2024, η οποία όμως δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτή, καθώς η προτεινόμενη μεθοδολογία δεν συνοδευόταν από πρότυπα ή κανονισμούς που να επιβεβαιώνουν την ορθότητά της, ενώ παράλληλα έθεσε θέματα οικονομικών και χρονικών αποζημιώσεων για την υλοποίησή της».
Το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναφέρει ακόμα ότι «μέσα από τα 146 χρόνια εμπειρίας του στην κατασκευή και εκτέλεση των μεγαλύτερων δημόσιων οδικών και οικοδομικών έργων στην Κύπρο, χειρίζεται, όπως και σε όλες τις υπόλοιπες συμβάσεις, τον εργολάβο ακριβοδίκαια, σύμφωνα με τις πρόνοιες των εγγράφων της σύμβασης», για να προσθέσει ότι «τούτου λεχθέντος, διατηρεί στον χώρο του εργοταξίου ομάδα επίβλεψης με επικεφαλής τον Αντιπρόσωπο εργοδότη».
Επιπλέον, προσθέτει πως «η ομάδα αυτή, ασκώντας προληπτική επίβλεψη, επιβλέπει ή/και επιλύει άμεσα οποιαδήποτε προβλήματα προκύπτουν στο έργο, κατά τις ίδιες ώρες εργασίας με τον εργολάβο» και σημειώνει ότι «ταυτόχρονα, προβαίνει σε όλες τις ενέργειες προς διάφορα κυβερνητικά τμήματα και υπηρεσίες, διευκολύνοντας στον εργολάβο για εξασφάλιση απαιτούμενων συναινέσεων, συγκαταθέσεων, αδειοδοτήσεων».
«Στο πλαίσιο των καθηκόντων του, ο Αντιπρόσωπος εργοδότη προχωρά σε έγκριση, χωρίς καθυστέρηση, των επί μέρους μελετών του εργολάβου και των μηνιαίων πιστοποιητικών πληρωμής. Με την ομάδα επίβλεψής του, το Τμήμα Δημοσίων Έργων, μέσα από τις ενέργειές του αυτές υποβοηθά και υποστηρίζει την ορθή και έγκαιρη εκτέλεση του έργου. Στο πλαίσιο αυτό αποδέχθηκε την τμηματική υποβολή της μελέτης του έργου για έγκρισή της και την αντίστοιχη εκτέλεση των εργασιών, παρόλο που στο συμβόλαιο προβλέπεται η υποβολή ολόκληρης της μελέτης του έργου πριν την έναρξη των εργασιών», συνεχίζει το Τμήμα Δημοσίων Έργων.
Επίσης, αναφέρει ότι «γίνονται μηνιαίες συναντήσεις με τους εκπροσώπους του εργολάβου και όπου απαιτούνται ενέργειες εκ μέρους του Τμήματος Δημοσίων Έργων για υπερπήδηση εμποδίων που προκύπτουν, αυτές γίνονται με γοργούς ρυθμούς», ενώ σημειώνει ότι κάθε αίτημα του εργολάβου εξετάζεται ανάλογα με την περίπτωση από τις Αρμόδιες Επιτροπές Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΤΕΑΑ και ΚΕΑΑ) και, όπου υπάρχει διαφωνία με τον εργολάβο ως προς την απόφασή τους, εφαρμόζεται η διαδικασία που προβλέπεται στους όρους της σύμβασης για φιλικό διακανονισμό. Τονίζεται ότι μια τέτοια διαδικασία βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.