Η αρνητική κατάληξη που είχε το θέμα της επένδυσης της εταιρείας Kition στο λιμάνι και στη μαρίνα της Λάρνακας δεν μπορούμε να το ξεπερνούμε αβρόχοις ποσί. Και αυτό, όχι, μόνο διότι χάθηκε μια ευκαιρία για ανάπλαση των λιμενικών υποδομών της Λάρνακας, αλλά γιατί η Κύπρος εμφανίζεται ως χώρα που δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει διεθνείς συμβάσεις για μεγάλα έργα ανάπτυξης.
Ανεξάρτητα, αν η ευθύνη για το ναυάγιο αυτής της επένδυσης επιρρίπτεται στην εταιρεία Kition, το σημαντικό είναι ότι αυτό το έργο αιχμής για τη Λάρνακα και γενικότερα για την Κύπρο δεν θα υλοποιηθεί, όπως αρχικά σχεδιάστηκε και συμφωνήθηκε.
Μπορεί ο υπουργός Μεταφορών να λέει ότι υπάρχει ενδιαφέρον από το Κατάρ ή άλλους επενδυτές για την ανάπλαση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, όμως το μείζον είναι ότι η όλη ανάπτυξη αναβλήθηκε και οι όλες διαδικασίες θα αρχίσουν και πάλι από την αρχή. Μπορεί η κυβέρνηση να συσκέπτεται και να ξανασκέπτεται για να βρει λύση, το πρόβλημα, όμως, παραμένει.
Και δυστυχώς αυτή η κατάληξη δεν περιορίζεται μόνο στην ανάπλαση των λιμενικών υποδομών της Λάρνακας. Όπως γράψαμε κι’ άλλες φορές, υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στο πρόσφατο παρελθόν, όπου διεθνείς συμβάσεις για μεγάλα έργα στην Κύπρο δεν ολοκληρώθηκαν, γιατί κατά τη διάρκεια υλοποίησης των συμφωνιών υπήρξαν διαφωνίες και διιστάμενες απόψεις μεταξύ του κράτους μας και των ξένων εταιρειών που ανέλαβαν έργα στη χώρα μας.
Η εικόνα αυτή, πέραν του ότι επηρεάζει την ανάπτυξη της οικονομίας μας, δημιουργεί και την εντύπωση ότι η Κύπρος είναι αναξιόπιστη στο διεθνές επενδυτικό περιβάλλον. Έστω κι’ αν στις πλείστες των περιπτώσεων έχουμε δίκαιο και υπεύθυνες για μη ολοκλήρωση των συμβάσεων είναι οι εταιρείες, εντούτοις το κόστος μεταφέρεται πάνω στην Κύπρο.
Οι ξένοι επενδυτές, που παρακολουθούν όλα αυτά που συμβαίνουν, σίγουρα θα καταστούν πολύ επιφυλακτικοί για να επιδείξουν ενδιαφέρον για νέα έργα ανάπτυξης στην Κύπρο. Γνωρίζοντας την αρνητική κατάληξη άλλων διεθνών συμβάσεων, που σύναψε η Κύπρος, δεν πρόκειται να στρέψουν το ενδιαφέρον τους για τη χώρα μας. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο κόστος για την Κύπρο απ’ αυτές τις εξελίξεις.
Δεν ξέρουμε πως αξιολογούν αυτή τη διάσταση οι κυβερνώντες, όμως, αν θέλουν να βγουν λίγο έξω από τον μικρόκοσμο τους, θα διαπιστώσουν ότι οι ξένοι επενδυτές άρχισαν να μας βλέπουν με επιφύλαξη.
Ζώντας σε μια εποχή, όπου οι ξένες επενδύσεις είναι το ζητούμενο για όλες σχεδόν τις χώρες, δεν θα πρέπει να δίνουμε αφορμή για τέτοιες αρνητικές εντυπώσεις. Ο ανταγωνισμός για εξασφάλιση ξένων επενδύσεων είναι τεράστιος, γι’ αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σ’ αυτόν τον τομέα. Άλλωστε και η Κύπρος δίνει μεγάλη μάχη στο εξωτερικό για προσέλκυση ξένων επενδύσεων, ώστε να ενισχυθεί η ανάπτυξη της, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να γίνουν νέα έργα και υποδομές.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, γιατί αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη και άλλες διεθνείς συμφωνίες της Κύπρου στους τομείς της ενέργειας, του τουρισμού, της τεχνολογίας κ.ά. που πρέπει να τελεσφορήσουν.
Κατά τη γνώμη μας, η έμφαση θα πρέπει να δοθεί στους αρχικούς όρους των συμβάσεων, ώστε να είναι ξεκάθαρο τι ζητά η Κύπρος και τι υποχρεώνονται να υλοποιήσουν οι ξένες εταιρείες. Χωρίς ξεκάθαρο πλαίσιο από την αρχή, αρχίζουν οι παρερμηνείες των συμβάσεων, οι διαφωνίες και τελικά η κατάρρευση των συμφωνιών.
Αν λοιπόν, θέλουμε να δούμε τη μεγάλη εικόνα της κατάρρευσης της συμφωνίας για το λιμάνι και τη μαρίνα της Λάρνακας, δεν είναι αυτό καθεαυτό το ναυάγιο της συγκεκριμένης συμφωνίας, αλλά η εικόνα που δημιουργείται για τη χώρα μας στους κύκλους των ξένων επενδυτών στο εξωτερικό.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση, αλλά και οι άλλοι εμπλεκόμενοι με το θέμα των ξένων επενδύσεων, μπορούν να αντιληφθούν αυτή τη σοβαρή διάσταση και να λάβουν τα μέτρα τους, ώστε να μην μπει η Κύπρος στη μαύρη λίστα των ξένων επενδυτών.
Έχουμε απόλυτη ανάγκη τις ξένες επενδύσεις, γι’ αυτό ας φροντίσουμε να διαφυλάξουμε το όνομα και το κύρος της χώρας μας.
ΙΩΣΗΦ ΙΩΣΗΦ