Ακόμα μια νέα εμπορική συμφωνία του κράτους με ξένους επενδυτές κινδυνεύει να ναυαγήσει. Αναφερόμαστε στην υπόθεση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας και στη συμφωνία με την εταιρεία Kition Ocean Holdings. Όπως έγινε γνωστό τις τελευταίες μέρες, η πολυδιαφημιζόμενη ανάπλαση του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας συνολικής επένδυσης 1.2 δις ευρώ κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα.
Αιτία, με βάση τον Υπουργό Μεταφορών, η άρνηση της εταιρείας Kition να ανανεώσει εγγυητική ύψους 10 εκ. ευρώ, εάν δεν συζητήσει η κυβέρνηση μαζί της κάποιους νέους όρους και αιτήματα που θέτει. Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, απαιτεί πρώτα την ανανέωση της εγγυητικής και μετά να συζητήσει οτιδήποτε με την εταιρεία. Το όλο θέμα μάλλον θα καταλήξει στις αίθουσες των δικαστηρίων.
Δυστυχώς, η περίπτωση αυτή δεν είναι η μοναδική για το κυπριακό κράτος. Σοβαρή εμπλοκή σημειώθηκε παλαιότερα με τους ξένους επενδυτές για το αεροδρόμιο Λάρνακας, για την ίδρυση καζίνο, για το ενεργειακό έργο της ΔΕΦΑ – ΕΤΥΦΑ με την κινέζικη εταιρεία, για να μην αναφερθούμε σε άλλα παραδείγματα που ναυάγησαν μεγάλα έργα, όπως στο Χα – Ποτάμι επί προεδρίας Γ. Βασιλείου, η ανάπλαση της περιοχής απέναντι από το ξενοδοχείο Hilton επί προεδρίας Δημ. Χριστόφια και πάει λέγοντας.
Εμείς, δεν ισχυριζόμαστε ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις την ευθύνη τη φέρει η Κυπριακή Δημοκρατία. Αντίθετα, υποστηρίζουμε τις θέσεις του κυπριακού κράτους, το οποίο λογικά προσπαθεί να κατοχυρώσει τα συμφέροντα του τόπου και του λαού.
Όμως, διερωτώμαστε, γιατί σε όλες σχεδόν τις διεθνείς συμφωνίες που κάνει το κράτος, στην πορεία, δημιουργούνται προβλήματα και αντιπαραθέσεις με τις ξένες εταιρείες; Να, είναι όλες οι διεθνείς εταιρείες απατεώνες και να θέλουν να μας ξεγελάσουν στην πορεία υλοποίησης των συμφωνηθέντων, δεν το πιστεύουμε. Κάτι άλλο συμβαίνει.
Και αυτό το άλλο, φαίνεται ότι έχει σχέση με το περιεχόμενο των συμφωνιών που συνάπτουμε με τους επενδυτές. Ίσως, στην προσπάθεια μας να κλείσουμε ένα μεγάλο deal δεν λαμβάνουμε υπόψη όλους τους πιθανούς κινδύνους. Ίσως δεν καθορίζουμε ξεκάθαρα τους όρους των συμφωνιών. Ίσως, δείχνουμε περισσότερη εμπιστοσύνη στους ξένους συνεταίρους μας.
Επειδή, τα περιστατικά είναι πολλά και το κόστος για τη χώρα μεγάλο, καλά κάνουνε να δούμε ξανά τη διαδικασία συνομολόγησης τέτοιων συμφωνιών.
Κάθε συμφωνία που γίνεται πρέπει να ελέγχεται από όλες τις πλευρές, ώστε να αποφεύγονται αυτά τα προβλήματα που συναντούμε σήμερα. Αν δεν έχουμε την ικανότητα, τις γνώσεις ή την εμπειρία να συνάπτουμε στέρεες διεθνείς συμφωνίες, ας επιστρατεύσουμε ειδικούς από το εξωτερικό.
Δεν γίνεται, για όποιο θέμα συνάψουμε διεθνή εμπορική συμφωνία, να δημιουργούνται προβλήματα, καθυστερήσεις και νομικές επιπλοκές.
Το θέμα είναι πολύ σοβαρό, γιατί ως μια ανοικτή οικονομία που επιζητά μεγάλες ξένες επενδύσεις για ζωτικά έργα και υποδομές, είμαστε αναγκασμένοι να καταφεύγουμε σε τέτοιες εμπορικές συμφωνίες.
Η Κύπρος δεν μπορεί να καθυστερεί την ανάπτυξή της, γιατί ναυαγούν συμφωνίες που έχουν υπογραφεί.
Επίσης, οι αρνητικές αυτές εξελίξεις δυσφημούν τη χώρα μας διεθνώς. Σε λίγα χρόνια καμία διεθνής εταιρεία δεν θα θέλει να αναλάβει μεγάλα έργα στην Κύπρο, θεωρώντας ότι στη διαδρομή θα έχει νομικές εμπλοκές με το κυπριακό κράτος.
Κατά τη γνώμη μας, η κυβέρνηση θα πρέπει να συστήσει μια ειδική ομάδα τεχνοκρατών απ’ όλα τα υπουργεία που να επιλαμβάνεται των διεθνών εμπορικών συμφωνιών του κράτους. Αυτή η ομάδα θα πρέπει να έχει ως συμβούλους τη Νομική Υπηρεσία για τα νομοτυπικά και εμπειρογνώμονες (Κύπριους και ξένους) για τα τεχνικά και οικονομικά σκέλη των συμφωνιών. Μόνο, έτσι, θα μπορέσουμε να συνάπτουμε καλές συμφωνίες και θα αποτρέπουμε ανεπιθύμητες εξελίξεις, όπως η περίπτωση τώρα με το λιμάνι και τη μαρίνα της Λάρνακας.
Επαναλαμβάνουμε, για να μην παρεξηγηθούμε ότι δεν επιρρίπτουμε καμία ευθύνη στο κυπριακό κράτος για τις εξελίξεις στην περίπτωση με την εταιρεία Kition.
Λέμε, όμως, ότι δεν θα πρέπει να συνεχιστούν αυτά τα περιστατικά με τις ξένες εταιρείες που επενδύουν στην Κύπρο.
Ιωσήφ Ιωσήφ