Η Κύπρος δεν προχώρησε έγκαιρα σε μέτρα που να οδηγούν στην πράσινη μετάβαση και για το λόγο αυτό καλείται και καταβάλλει αυξημένα πρόστιμα για τους ρύπους.
Αυτή η εξέλιξη οδηγεί σε αύξηση του κόστους του ηλεκτρισμού και άλλων ενεργειακών προϊόντων, με αποτέλεσμα, οι πολίτες να επιβαρύνονται με νέα βάρη.
Τώρα, η ΕΕ μας υποχρεώνει να επιβάλουμε τη λεγόμενη πράσινη φορολογία σε μια σειρά προϊόντων και υπηρεσιών, όπως είναι τα καύσιμα, το νερό, η διαμονή στα ξενοδοχεία, τα απόβλητα, κλπ.
Όπως γίνεται αντιληπτό, το κόστος αυτής της πράσινης φορολογίας θα το επωμιστούν και πάλι οι καταναλωτές, οι οποίοι από αύριο θα κληθούν να πληρώνουν κατά 8.3 σεντ το λίτρο ακριβότερα τα καύσιμα, αφού τερματίζεται ο μειωμένος φόρος κατανάλωσης.
Πίσω απ’ όλες αυτές τις αρνητικές εξελίξεις για την τσέπη και το βιοτικό επίπεδο των πολιτών, υπάρχουν κάποια σοβαρά ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν:
- Γιατί το κράτος δεν μερίμνησε, ώστε να μην φτάσουμε στο σημερινό σημείο να καταβάλλουμε αυξημένα πρόστιμα για ρύπους και να χρειάζεται η επιβολή νέων φορολογιών;
- Γιατί το κράτος δεν παρουσιάζει μαζί με τις ανάγκες επιβολής νέων πράσινωνφορολογιών και τα αντισταθμιστικά μέτρα που σκέφτεται για τους καταναλωτές;
- Γιατί το κράτος δεν επισπεύδει τις διαδικασίες για την προωθούμενη φορολογική μεταρρύθμιση, ώστε να υπάρξει παράλληλη ελάφρυνση για τους φορολογούμενους;
Όλα αυτά αποτελούν στοιχειώδεις ερωτήσεις για τις οποίες κανένας αρμόδιος δεν δίνει πειστικές απαντήσεις. Κι’ όμως, την ίδια ώρα, το κράτος, επικαλούμενο τις οδηγίες της Ε. Ένωσης, ετοιμάζεται να ξαναβάλει το χέρι του βαθιά στη τσέπη των καταναλωτών.
Ευτυχώς που το Υπουργικό Συμβούλιο ανακοίνωσε την Πέμπτη κάποια νέα μέτρα για τους καταναλωτές (ρεύμα, ΑΤΑ και ευάλωτες ομάδες), αν και στην ουσία δεν θα αλλάξουν πολύ τα δεδομένα.
Επανερχόμενοι στο θέμα της πράσινης φορολογίας, λέμε ότι το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές θα επωμιστούν νέα βάρη. Και μάλιστα, βάρη που τους επιβάλλονται, χωρίς να φταίνε.
Νομίζουμε ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να ξαναεξετάσει το θέμα και να το εντάξει στην γενικότερη φορολογική πολιτική της. Δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ένα τόσο σοβαρό θέμα με αποσπασματικό τρόπο.
Δεν είναι δυνατόν για λάθη και παραλείψεις του ιδίου του κράτους να τιμωρούνται οι καταναλωτές.
Γι’ αυτό, η κυβέρνηση οφείλει τάχιστα να προωθήσει τις λύσεις που απαιτούνται για να σταματήσουμε να καταβάλλουμε αυξημένα πρόστιμα για τους ρύπους. Αυτό μπορεί να σημαίνει επιτάχυνση των έργων για το τερματικό στο Βασιλικό ή άλλες ενέργειες.
Επίσης, οφείλει να αντιμετωπίσει το θέμα της εισαγωγής φυσικού αερίου στην Κύπρο καθώς και το διαχρονικό ζήτημα της αξιοποίησης του δικού μας φυσικού αερίου από την κυπριακή AOZ.
Ως συνέχεια των πιο πάνω, οφείλει να δει το κόστος της πράσινης φορολογίας και να βρει τους τρόπους της μικρότερης επιβάρυνσης των καταναλωτών.
Εάν δεν κινηθούμε μ’ αυτό τον τρόπο, στο τέλος θα φορτώσουμε με επιπρόσθετους φόρους και τέλη τους πολίτες και θα καταστήσουμε τη ζωή τους ακόμα πιο δύσκολη.
Η Κύπρος, ήδη θεωρείται πολύ ακριβή χώρα, έχει υψηλό κόστος διαβίωσης και χαρακτηρίζεται από μειωμένη ανταγωνιστικότητα. Αν προστεθούν στις υφιστάμενες επιβαρύνσεις και όλα αυτά που σχεδιάζονται για την πράσινη φορολογία, τότε ούτε τουρίστες θα έρχονται, ούτε ξένοι επενδυτές θα μας προτιμούν, ούτε οι πολίτες θα τα βγάζουν πέρα.
Ήδη, ο συνδυασμός ψηλού ενεργειακού κόστους και αυξημένων επιτοκίων, έχει γονατίσει πολλές επιχειρήσεις και νοικοκυριά. Κάτι πρέπει να γίνει…
Ι. Ιωσήφ