Το επιχειρηματικό δαιμόνιο του κύπριου είναι γνωστό. Τόσο μετά τη μεγάλη καταστροφή από την τουρκική εισβολή του 1974 όσο και στις μετέπειτα κρίσεις που βίωσε η χώρα μας (με αποκορύφωμα αυτή του 2013), οι επιχειρηματίες μας αντέδρασαν άμεσα, επινοητικά και όπως αποδείχθηκε αποτελεσματικά.
Σήμερα, με τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις πολλές προεκτάσεις του (άνοδος πληθωρισμού, ενεργειακή κρίση, κλπ.), ο επιχειρηματικός κόστος καλείται και πάλι «να βγάλει το φίδι από την τρύπα». Αν δεν κινηθούν οι επιχειρήσεις μας να βρουν ευκαιρίες σε άλλες αγορές, να φέρουν ξένες επενδύσεις, να προβούν σε νέα ανοίγματα, τότε τα αδιέξοδα της οικονομίας μας θα αυξηθούν. Ήδη, από την ενεργειακή κρίση και την εκτόξευση του πληθωρισμού στα ύψη, επιχειρήσεις και νοικοκυριά άρχισαν να κλονίζονται.
Την ίδια ώρα, τα σχέδια για την οικονομική διπλωματία βρίσκονται στα συρτάρια, ο επενδυτικός βραχίονας της χώρας, ο Invest Cyprus, δεν τροφοδοτείται με τους απαιτούμενους πόρους και η ανταγωνιστικότητα μας χάνει έδαφος.
Ενόψει όλων αυτών και πέρα από τα μέτρα στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η κυβέρνηση οφείλει να δει πως ενισχύεται η εξωστρέφεια της οικονομίας και των επιχειρήσεων. Θα πρέπει να βρεθούν τρόποι και χρήματα για να μπορέσει η χώρα μας να διεισδύσει σε άλλες αγορές.
Η αδρανοποίηση της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει. Άλλωστε, η Ρωσία και η Ουκρανία δεν είναι όλος ο πλανήτης. Υπάρχουν κι άλλες χώρες που μπορούμε να πλησιάσουμε για να αναπτύξουμε επιχειρηματική δράση, είτε για προσέλκυση επενδύσεων, είτε για εξαγωγές, είτε για διμερές ή πολυμερές εμπόριο. Αναφέρουμε ως παράδειγμα την Ελλάδα που πλήττεται το ίδιο όπως η Κύπρος από τον πόλεμο στην Ουκρανία κι όμως σ’ αυτή τη συγκυρία βρήκε τρόπους να προσελκύσει μεγάλες και αξιόλογες επενδύσεις στους τομείς της τεχνολογίας, των φαρμάκων, κλπ., από τις ΗΠΑ, τη Γερμανία, την Κίνα, κ.ά.
Παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία, η ζωή συνεχίζεται, οι τουρίστες ταξιδεύουν, οι καταναλωτές έχουν ανάγκες, το διεθνές κεφάλαιο αναζητά ευκαιρίες για κέρδη και γενικά οι οικονομίες δεν σταματούν τη λειτουργία τους.
Όλα αυτά θα πρέπει να τα αξιολογήσουμε και να δούμε πως θα κινηθούμε απ’ εδώ και εμπρός. Το φετινό παράδειγμα με τον τουρισμό θα πρέπει να το αναλύσουμε καλύτερα. Εκεί που όλοι προέβλεπαν μια καταστροφική χρονιά, τελικά με σχέδιο και επιμονή καταφέραμε να καλύψουμε το 80 – 85% του 2019, που ήταν χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό μας, με 4 εκατ. τουρίστες.
Το ίδιο μπορούμε να πετύχουμε και στις εξαγωγές και στις επενδύσεις, στο εμπόριο, κλπ. Όμως, χρειάζεται σχέδιο, στρατηγική και στόχοι.
Οφείλουμε, λοιπόν, τώρα που εισερχόμαστε σε μια νέα περίοδο να καταστρώσουμε νέα σχέδια για την εξωστρέφεια της οικονομίας μας. Να αξιοποιήσουμε καλύτερα τον Invest Cyprus, να καθοδηγήσουμε και να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις μας, να αξιοποιήσουμε τις πρεσβείες και τα εμπορικά κέντρα μας στο εξωτερικό και γενικά να κινητοποιήσουμε όλες μας τις δυνάμεις και δυνατότητες.
Όλα αυτά, επιβάλλονται καθώς δεν διαφαίνεται σύντομη λύση στον πόλεμο της Ουκρανίας και άρα οι αναταράξεις ενδέχεται να επεκταθούν.
Εμείς, ως Κύπρος, όμως, πρέπει να είμαστε πανέτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο…
Ιωσήφ Ιωσήφ