-Η παρτίδα της οικονομίας για ακόμα μια φορά είναι στα χέρια του τουρισμού
Η μεγάλη μεταδοτικότητα που παρουσιάζει η μετάλλαξη «όμικρον», σε συνδυασμό με την αύξηση των κρουσμάτων, υποχρεώνει κράτη και κυβερνήσεις να λαμβάνουν συνεχώς και νέα μέτρα για να ανακόψουν την πανδημία. Ήδη, σε παγκόσμιο επίπεδο παρατηρείται μια αυστηριοποίηση στα μέτρα κατά του κορωνοϊού.
Την ίδια οδό ακολουθούμε κι εμείς εδώ στην Κύπρο, σε μια προσπάθεια να αποτρέψουμε ακόμα μια παράλυση της οικονομίας και της κοινωνίας. Προς το παρόν το τοπίο είναι θολό και κανένας δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθούν τα πράγματα το επόμενο διάστημα. Το σίγουρο είναι ότι η εικόνα δεν είναι η καλύτερη και οπωσδήποτε δεν έχουμε ξεμπερδέψει με την πανδημία και τις επιπτώσεις της.
Το κακό στην περίπτωση της Κύπρου είναι ότι τους αμέσως επόμενους μήνες θα αρχίσουν οι προετοιμασίες για τη νέα τουριστική περίοδο. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα για το πως θα διαχειριστούμε τους τουρίστες.
Κατά τις δύο προηγούμενες χρονιές της πανδημίας, η διαχείριση δεν ήταν η καλύτερη όσον αφορά τον τουρισμό, γεγονός που επηρέασε τα ταξίδια των ξένων προς την Κύπρο.
Άρα, από τώρα που είμαστε στην αρχή της χρονιάς, ας φροντίσουμε να καθορίσουμε το νέο πλαίσιο λειτουργίας του τουρισμού. Υπό τις περιστάσεις, ας γίνουν δύο – τρία σενάρια και ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας να ισχύσουν. Έγκαιρα και ξεκάθαρα τόσο οι ξένοι οργανωτές ταξιδιών, όσο και οι τουρίστες θα πρέπει να γνωρίζουν τι θα ισχύει και τι όχι το καλοκαίρι στην Κύπρο. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να αφήσουμε τα πράγματα στην τύχη και να φυλάξουμε τις αποφάσεις για το καλοκαίρι. Αυτή την τακτική την ακολουθήσαμε τα προηγούμενα χρόνια και είδαμε πόσα προβλήματα αντιμετωπίσαμε.
Τα γράφουμε όλα αυτά, γιατί για ακόμα μια φορά την παρτίδα της οικονομίας φαίνεται ότι θα την κρίνει ο τουρισμός. Μπορεί να πρέπει να λειτουργήσουν κι άλλοι παράγοντες θετικά για να εξελιχθεί καλά η οικονομία, όμως το μεγάλο βάρος θα το σηκώσει και πάλι ο τουρισμός.
Αν η Κύπρος χάσει και τρίτη στη σειρά τουριστική χρονιά, τότε τα πράγματα δεν θα είναι δύσκολα μόνο για τον τουρισμό και τις τουριστικές επιχειρήσεις, αλλά για ολόκληρη την οικονομία.
Το θέμα, λοιπόν, δεν είναι απλό για να το αντιμετωπίσουμε επιπόλαια και επιδερμικά. Η σωστή και καλή προετοιμασία μας, θα κρίνει το τουριστικό αποτέλεσμα της χρονιάς και θα έχει το ανάλογο αποτύπωμα πάνω στο σύνολο της οικονομίας.
Εδώ και τώρα, λοιπόν, το Υφυπουργείο Τουρισμού, σε συνεργασία με τους παράγοντες του τουρισμού θα πρέπει να συναποφασίσουν την τουριστική στρατηγική για το καλοκαίρι. Μια στρατηγική που πρέπει να καλύπτει τις αεροπορικές συνδέσεις, τα αεροδρόμια, τα ξενοδοχεία, τους χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας των τουριστών και όλα τα συναφή.
Αυτή η στρατηγική θα πρέπει να κοινοποιηθεί έγκαιρα στους ξένους οργανωτές τουρισμού και στα ταξιδιωτικά γραφεία του εξωτερικού για να ενημερώνουν κατάλληλα τους ενδιαφερόμενους τουρίστες.
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι όλοι θα συμφωνούν μ’ αυτή την προσέγγιση, διαφορετικά θα μείνουμε και πάλι την τελευταία στιγμή και θα τρέχουμε χωρίς να προλαβαίνουμε.
Ο τουρισμός αποδείχθηκε επανειλημμένα ότι είναι η ατμομηχανή της μικρής και ευάλωτης οικονομίας μας. Ας φροντίσουμε από τώρα να τον προστατεύσουμε από τις επιπτώσεις της πανδημίας. Ας προετοιμαστούμε έγκαιρα και σωστά για να αποφύγουμε νέες περιπέτειες.
Η Κύπρος δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει και τρίτη τουριστική χρονιά. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο και όλοι πρέπει να το συλλάβουν στις σωστές του διαστάσεις.
Ιωσήφ Ιωσήφ