Την ερχόμενη βδομάδα θα κατατεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση ο νέος προϋπολογισμός της κυβέρνησης για το 2024. Βασικά, θα είναι ο πρώτος προϋπολογισμός της διακυβέρνησης Χριστοδουλίδη, αφού μέχρι το τέλος του 2023 θα υλοποιεί τον προϋπολογισμό της προηγούμενης κυβέρνησης Αναστασιάδη.
Με βάση σχετικές δηλώσεις του Υπουργού Οικονομικών κ. Μάκη Κεραυνού, ο νέος Προϋπολογισμός θα έχει τρία χαρακτηριστικά, τα οποία είναι η ανάπτυξη, η συγκράτηση του κρατικού μισθολογίου και η πλεονασματικότητά του.
Αν μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε τα τρία χαρακτηριστικά που ανέφερε ο κ. Κεραυνός, θα λέγαμε ότι ο νέος Προϋπολογισμός θα προβλέπει αυξημένες αναπτυξιακές δαπάνες, θα έχει μειωμένες δαπάνες για το μισθολόγιο της δημόσιας υπηρεσίας και συμψηφιζόμενων των συνολικών εσόδων και δαπανών του θα είναι πλεονασματικός.
Δεν ξέρουμε πως θα διαμορφωθεί ο τελικός Προϋπολογισμός από το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά αν τηρηθούν αυτά που προανήγγειλε ο κ. Κεραυνός, τότε ο νέος Προϋπολογισμός θα είναι προς την ορθή κατεύθυνση.
Και εξηγούμαστε γιατί:
- Με βάση τις προβλέψεις τόσο της κυβέρνησης όσο και της Ε. Ένωσης ο ρυθμός ανάπτυξης της κυπριακής οικονομίας θα συρρικνωθεί το 2023. Για να αντιμετωπίσουμε αυτό το ενδεχόμενο δεν αρκεί η συμβολή μόνο του ιδιωτικού τομέα και της επιχειρηματικότητας. Θα πρέπει να βοηθήσει και το κράτος με τη διοχέτευση στην οικονομία περισσοτέρων δημοσίων επενδύσεων σε έργα ανάπτυξης και υποδομής. Άρα, η κατεύθυνση αυτή είναι σωστή.
- Το κρατικό μισθολόγιο έχει διαχρονικά αυξηθεί πολύ. Όχι μόνο λόγω των μισθών και ωφελημάτων των κρατικών υπαλλήλων, αλλά και λόγω της αύξησης του αριθμού τους που συνολικά στον ευρύ δημόσιο τομέα ανέρχονται γύρω στις 70.000 άτομα. Άρα, μια προσπάθεια συγκράτησης αυτής της δαπάνης, θα είναι πολύ επωφελής για τα δημόσια οικονομικά, τα οποία πρέπει να παραμείνουν ανθηρά. Δεν γνωρίζουμε από που θα μειώσει αυτή τη δαπάνη η κυβέρνηση (από μισθούς δεν μπορεί), όμως είναι σωστή η προσέγγιση.
- Ο πλεονασματικός προϋπολογισμός δεν αποτελεί μόνο εικόνα ότι διαχειριζόμαστε καλά τα δημόσια οικονομικά, αλλά και ότι το κράτος δαπανά αυτά που έχει και όχι αυτά που μπορεί να δανειστεί. Οι τελευταίοι Προϋπολογισμοί της χώρας ήταν όλοι πλεονασματικοί και καλά κάνει η κυβέρνηση να το πετύχει αυτό και με τον νέο Προϋπολογισμό, γιατί αυτά τα βλέπουν και στην Ευρώπη.
Συμπερασματικά, λοιπόν, θα λέγαμε ότι οι στοχεύσεις του Υπουργείου Οικονομικών είναι προς την ορθή κατεύθυνση και λαμβάνουν υπόψη τη συγκυρία που διάγει η οικονομία μας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το Υπουργικό Συμβούλιο δεν θα επιφέρει αλλαγές που θα ανατρέψουν αυτές τις στοχεύσεις.
Εκείνο που θα λέγαμε στην κυβέρνηση είναι να προσέξει περισσότερο τα έξοδα της. Συνεχώς βλέπουμε και νέες δαπάνες σε μη παραγωγικούς σκοπούς που μας ανησυχούν. Μπορεί να έχουμε ως γερό μαξιλάρι το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με τα 1.2 δις. ευρώ, αλλά αυτά τα χρήματα δεν είναι για τις λειτουργικές ανάγκες του κράτους. Αυτά τα λεφτά αφορούν έργα ανάπτυξης και υποδομής και δεν μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε αλλιώς.
Υπό το φως αυτών των δεδομένων, θεωρούμε ότι η νέα χρονιά, το 2024, μπορεί εξελιχθεί καλύτερα για τα δημόσια οικονομικά και να καταφέρουμε να μειώσουμε και το δημόσιο χρέος που τώρα είναι στο 86% του ΑΕΠ.
Αν όλα εξελιχθούν, όπως τα σχεδίασε η Κυβέρνηση, το 2024 η μάχη πρέπει να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη.
Ιωσήφ Ιωσήφ