Άλκης Παπής*
Το τελευταίο διάστημα πυκνώνουν οι ανακοινώσεις οργανωμένων συνδικαλιστικών παρατάξεων εκπαιδευτικών, και ατόμων που βρίσκονται στην ηγετική πυραμίδα των εκπαιδευτικών, που απαιτούν εδώ και τώρα την εγκατάσταση κλιματιστικών παντού και σε όλες τις αίθουσες των σχολείων. Αυτό αναδεικνύουν ως μείζον ζήτημα στα σχολεία και προϊδεάζουν για δυναμικά μέτρα.
Αποτελεί γεγονός ότι λόγω της απουσίας, τις προηγούμενες δεκαετίες, του βιοκλιματικού σχεδιασμού από τα σχολεία, η κατάσταση ιδιαίτερα κατά τους μήνες Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Ιούνιο είναι σε αρκετές αίθουσες (με ανατολικό, νοτιοανατολικό προσανατολισμό) ιδιαίτερα δύσκολες. Η Πολιτεία καθυστέρησε δραματικά με τη θερμική αναβάθμιση των σχολικών (δημόσιων) κτιρίων. Και παρόλο που έχει ξεκινήσει φαίνεται ότι θα καθυστερήσει αρκετά η ολοκλήρωσή τους. Η αποτυχία της Πολιτείας καθίσταται χειρότερη και από το ότι φαίνεται να έχουν εγκατασταθεί φωτοβολταϊκά συστήματα σε πλείστα σχολεία ενώ αυτά δεν έχουν υποστεί θερμική αναβάθμιση.
Η θέση «κλιματιστικά ή θάνατος» αντανακλά την αποτυχημένη πολιτική της Πολιτείας στην έγκαιρη αντιμετώπιση της κλιματιστικής κρίσης. Στις αίθουσες διδασκαλίας στόχος πρέπει να είναι η θερμική άνεση. Ανεξαρτήτως της μακρόχρονης, διαδικασίας θερμικής αναβάθμισης των σχολείων θα πρέπει να γίνει άμεσος εντοπισμός και καταγραφή όλων ανεξαιρέτως των προβληματικών αιθουσών από τις διευθύνσεις των σχολείων. Άμεσα θα πρέπει να κινηθούν οι διαδικασίες για τοποθέτηση των κατάλληλων συστημάτων προστασίας από την ηλιακή ακτινοβολία, μέσω της σκίασης. Το Υπουργείο Παιδείας εφόσον αναγνωρίζει το πρόβλημα οφείλει να κινηθεί άμεσα προς αυτή την κατεύθυνση και να εφαρμόσει τη διαδικασία τάχιστα.
Αφού καταλαγιάσει η ο υπέρ πάντων αγών για τα κλιματιστικά ίσως καταφέρουμε να ασχοληθούμε και με τα πεζά της Παιδείας μας. Πως θα καταφέρουμε να φτιάξουμε τα σχολεία της κριτικής σκέψης των παιδιών, στα οποία φαίνεται (στα χαρτιά τουλάχιστο) να συμφωνούμε οι πλείστοι. Καθώς η Υπουργός Παιδείας ανοίγει το θέμα των αναλυτικών προγραμμάτων να αναφέρουμε μερικά από τα κύρια ζητήματα που θα μπορούσαν να συμβάλουν ουσιαστικά στην επιθυμητή κατεύθυνση.
- Υπερφόρτωση ύλης, με συνεπαγόμενο την αδυναμία για παράδειγμα της εναλλακτικής διδασκαλίας, της διαθεματικής προσέγγισης, της ανάθεσης και της παρουσίασης ομαδικών και συνεργατικών εργασιών. Καταφέρνουμε να φτιάχνουμε εκπαιδευμένα παιδιά και ταυτόχρονα αγράμματα στη ζωή.
- Αξιολόγηση των παιδιών πέραν από ένα ξερό βαθμό στον οποίο συμπεριλαμβάνονται ( ; ), η καθαρή επίδοση, η πρόοδος, η εργατικότητα, η ανταπόκριση, το ομαδικό πνεύμα, η προσπάθεια και τόσα άλλα.
- Το δεύτερο (κρυφό) σχολείο με τις όλες εκδηλώσεις, δραστηριότητες εντός και έκτος σχολικών χώρων, που καλώς γίνονται, αλλά την ώρα υποτίθεται της διδασκαλίας, με αποτέλεσα κατά διαστήματα τα σχολεία και οι σχολικές αίθουσες να μοιάζουν με βομβαρδισμένο τοπίο.
- Την ενδυνάμωση και την ουσιαστική ενίσχυση των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Έχουν γίνει αρκετά αλλά χρειάζονται να γίνουν και άλλα σε πρακτικό επίπεδο.
- Την ουσιαστικότερη ενίσχυση των παιδιών με αποκλίνουσα συμπεριφορά. Δεν έχουμε ακόμη αποτελεσματική διαχείριση των παιδιών που αρνούνται να μπαίνουν στις αίθουσες διδασκαλίας αλλά περιφέρονται εντός των σχολείων προκαλώντας μύρια προβλήματα στις σχολικές μονάδες αλλά και στους εαυτούς τους.
- Τις χιλιάδες των παιδιών τα οποία καταλήγουν στη μέση εκπαίδευση με μαθησιακές δυσκολίες και εντάσσονται στα διάφορα προγράμματα στήριξης. Επιβάλλεται ο εντοπισμός των δυσκολιών από την προσχολική ηλικία και η ουσιαστική επίλυση τους στη δημοτική εκπαίδευση.
- Τη διαφορετική προσέγγιση για τη λυκειακή / τεχνική εκπαίδευση. Οφείλει το σύστημα να βοηθά τα παιδιά να είναι σε θέση τελειώνοντας τον σχολικό κύκλο να έχουν μια καλή επίγνωση των δυνατοτήτων, των ικανοτήτων και των προοπτικών τους.
- Η αξιολόγηση και η καταλληλότητα των εκπαιδευτικών είναι ένα άλλο ζήτημα. Οι καλοί βαθμοί και τα υπερ-πτυχία δεν κάνουν (τουλάχιστο όχι μόνο) το σωστό εκπαιδευτικό.
Είναι και άλλα πολλά που θα πρέπει να συζητήσουμε και να καταλήξουμε για να αποκτήσουμε το σχολείο της κριτικής σκέψης και του αυριανού δημοκρατικού πολίτη. Αλλά πρέπει να συμφωνήσουμε στην κατεύθυνση και να γινόμαστε κάθε φέτος και αποδοτικότεροι.
*Εκπαιδευτικός Μέσης
Αναπληρωτής Πρόεδρος
Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών