Το αμφίβιο καναδικό αεροσκάφος Canadair CL-215, που έφτασε στη χώρα μας από τη δεκαετία του 1970, είναι το πρώτο αεροσκάφος σχεδιασμένο και κατασκευασμένο αποκλειστικά για τον ρόλο της πυρόσβεσης. Σε αυτό βασίζεται και το νεότερης γενιάς CL-415 της εταιρίας Bombardier.
Η παρουσία του στην Ελλάδα
Το μοιραίο Canadair, που συνετρίβη χθες ήταν από τα πρώτα που είχε παραλάβει η Ελλάδα για πυρόσβεση το 1975. Από τότε και για 48 χρόνια πετούσε ανελλιπώς. Φέτος επιχειρούν στη χώρα μας 89 εναέρια πτητικά μέσα, αεροσκάφη και ελικόπτερα. Από αυτά 11 είναι από τα παλαιά Canadair CL-215 της ιστορικής 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών και 7 από τα νεότερα Canadair CL-415 της 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων Αεροπυροσβέσεως.
Τα χαρακτηριστικά του
Το CL-215 είναι δικινητήριο, υψηλής πτέρυγας, σχεδιασμένο να επιχειρεί σε χαμηλές ταχύτητες με μεγάλο φορτίο στις εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες, που προκαλούν οι πυρκαγιές. Ο σχεδιασμός του ήταν αποτέλεσμα του αιτήματος της δασικής υπηρεσίας προς την Υπηρεσία Εναέριων Μέσων της κυβέρνησης του Κεμπέκ για έναν πιο αποτελεσματικό τρόπο ρίψης νερού στις δασικές πυρκαγιές.
Το αρχικό σχέδιο έφερε τον κωδικό CL-204 και έφερε δύο κινητήρες Pratt & Whitney R-2800 ισχύος 2,100 ίππων, τοποθετημένους ψηλά πάνω στις πτέρυγες. Το οριστικό σχέδιο, που έφερε το όνομα CL-215, εγκρίθηκε τον Φεβρουάριο του 1966 και πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση στις 23 Οκτωβρίου 1967. Η πρώτη παράδοση έγινε στη Γαλλική Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας τον Ιούνιο του 1969 ενώ η παραγωγή του τερματίστηκε το 1990.
Οι δυνατότητες του πυροσβεστικού
Το CL-215 έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει υδροληψίες από λίμνες, ποτάμια ή την ανοιχτή θάλασσα. Ο απαιτούμενος χρόνος μέχρι να γεμίσει τις δεξαμενές του με 5,455 λίτρα νερού είναι μόλις δέκα δευτερόλεπτα, το οποίο μπορεί να εμπλουτίσει με επιβραδυντικό αφρό και να ρίξει στη φωτιά, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία χωρίς να χρειάζεται να επιστρέψει στη βάση του για να εφοδιαστεί με νερό. Εφόσον υπάρχει δυνατότητα υδροληψίας σε κοντινή απόσταση από το μέτωπο της φωτιάς, το CL-215 μπορεί να παραδώσει από 75 έως 125 φορτία νερού σε μία μέρα, ενισχύοντας τις προσπάθειες της πυρόσβεσης.
Τα παρατσούκλια
Το CL-215 είναι γνωστό με πολλά παρατσούκλια, ανάλογα με το που χρησιμοποιούνται. Στη Γαλλία και την Ελλάδα είναι γνωστά ως Canadair (Κανανταίρ) από την κατασκευάστρια εταιρεία τους. Στον δυτικό Καναδά είναι γνωστά ως Πάπιες (Ducks). Οι περισσότεροι χρήστες πάντως τα αποκαλούν Scoopers ενώ τα CL-215T and CL-415 είναι γνωστά ως Super Scoopers λόγω των αυξημένων επιδόσεών τους.