Της Δανάης Αλεξάκη
Σε «αρνητές» της Black Friday και εν γένει των αγορών λιανικής, πέρα από τις ανελαστικές δαπάνες διαβίωσης, εξελίσσονται οι εγχώριοι καταναλωτές. Μπορεί ο εξ Αμερικής ορμώμενος «θεσμός» της Black Friday και ακολούθως της Cyber Monday στην ελληνική παραλλαγή να έχει «ξεχειλώσει» χρονικά και να διαρκεί σχεδόν ένα… εικοσαήμερο, ωστόσο οι «αποδόσεις» δεν είναι οι προσδοκώμενες.
Η αγορά του λιανικού εμπορίου ήδη κάνει λόγο για «μαύρες» πωλήσεις, εκτίμηση που μένει να επιβεβαιωθεί και στους τζίρους των καταστημάτων.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης, αναφερόμενος στον τζίρο της Black Friday και Cyber Monday στην Ε.Ε. τόσο το 2019 όσο και το 2020 εντός πανδημίας, επισήμανε ότι κινήθηκε σχεδόν στα ίδια επίπεδα, ξεπερνώντας το 1,5 δισ. ευρώ. Τόνισε πως στο λιανικό εμπόριο υπάρχουν φορές που δεν κερδίζουν όλοι, αλλά συμμετέχουν όλοι, γιατί σωστά οι ΜμΕ δεν θέλουν να αφήσουν τους μεγάλους της αγοράς και τις πολυεθνικές να μονοπωλήσουν το καταναλωτικό κοινό.
Πρότεινε μάλιστα να προτιμηθούν και πάλι τα εγχώρια e-shops και τα τοπικά καταστήματα που παρέχουν μεγαλύτερη ασφάλεια και ελκυστικές τιμές. Στόχος είναι να ξεπεράσει η φετινή ανοιχτή αγορά τον τζίρο των 280 εκατ. ευρώ του περσινού Νοεμβρίου και οι καταναλωτές να αυξήσουν τον μέσο όρο αγορών και χρημάτων που θα δαπανήσουν.
Ο στόχος, ωστόσο, είναι δύσκολος, καθώς το βασικότερο πρόβλημα στα εγχώρια νοικοκυριά είναι το ιδιαίτερα περιορισμένο εισόδημα, το οποίο ειδικά φέτος λόγω των έντονων πληθωριστικών πιέσεων έχει ανατρέψει τον οικογενειακό προϋπολογισμό.