16.9 C
Nicosia
Παρασκευή 29 Μάρτιος 2024 | 0:09

Γιατί πρέπει να ξαναγράψουμε τους δημοσιονομικούς κανόνες

του Chris Giles

Το μήνυμα του Rishi Sunak προς το Ηνωμένο Βασίλειο την Τετάρτη ήταν ζοφερό. Η «οικονομική έκτακτη ανάγκη» του έθνους» μόλις ξεκίνησε, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών και προειδοποίησε πως ο δημόσιος δανεισμός και το χρέος είναι «ξεκάθαρα μη βιώσιμα». Οποιοσδήποτε δεν πήρε το μήνυμα πως θα πρέπει να αυξηθούν οι φορολογικοί συντελεστές και πως θα υπάρξει περισσότερη κρυφή λιτότητα, δεν άκουγε.

Και αν ο κ. Sunak κάνει λάθος; Αν δεν χρειάζεται πια να τηρούμε τα παραδοσιακά ορόσημα για τα κρατικά οικονομικά, όπως το σταθερό δημόσιο χρέος ως ποσοστό του εθνικού εισοδήματος, ή ότι τα φορολογικά έσοδα θα πρέπει τουλάχιστον να καλύπτουν της καθημερινές δημόσιες δαπάνες;

Τότε, όχι μόνο θα προκαλούσε οικονομική πίεση η επερχόμενη προσαρμογή του προϋπολογισμού, αλλά επίσης θα υπονόμευε την οικονομική πρόοδο και θα έβαζε στις πλάτες του λαού σήμερα ένα υπερβολικά μεγάλο βάρος, σε σχέση με τις μελλοντικές γενικές. Αυτό θα ήταν μεγάλο λάθος.

Είναι μια κρίσιμη στιγμή για τους στόχους των δημόσιων οικονομικών σε όλες τις αναπτυγμένες οικονομίες. Ο εκλεγμένος πρόεδρος Joe Biden και η πιθανή υποψήφια για το υπουργείο Οικονομικών Janet Yellen, θα χρειαστεί να αποφασίσουν τη στρατηγική για τον αμερικανικό προϋπολογισμό τις επόμενες εβδομάδες, προκειμένου να μπορέσει η νέα κυβέρνηση να ξεκινήσει τη θητεία της τον Ιανουάριο. Η ΕΕ έχει αναστείλει το σύμφωνο σταθερότητας και ανάπτυξης, εν αναμονή της αναθεώρησης των κανόνων του. Καθώς εξετάζονται νέες πολιτικές, η ακαδημαϊκή σκέψη επί του θέματος εξελίσσεται με ταχύτητα που έχουμε να δούμε εδώ και 30 χρόνια.

Υπάρχουν δύο περιορισμοί σε οποιαδήποτε νέα στρατηγική, που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ο πρώτος είναι πως ένα νέο πλαίσιο θα πρέπει να επιτρέπει οι αποφάσεις για τις κρατικές δαπάνες και τους φόρους να είναι ο βασικός σταθεροποιητής του οικονομικού κύκλου μέχρις ότου η νομισματική πολιτική ανακτήσει τη δύναμη της. Αυτό δεν απαιτεί απαραιτήτως τα επιτόκια να αυξηθούν πάνω από το μηδέν, αλλά θα χρειαστεί η ανεργία να σημειώσει πρόοδο προς τα χαμηλά προ πανδημίας επίπεδα προτού εξεταστεί το ενδεχόμενο δημοσιονομικής προσαρμογής.

Ένας δεύτερος είναι πως η κρατική πολιτική για τους προϋπολογισμούς πρέπει να διατηρήσει την εμπιστοσύνη των χρηματαγορών. Δεν χρειάζεται να κοιτάξει κανείς πολύ προσεκτικά στις αναδυόμενες οικονομίες για να καταλάβει πόσο δύσκολος γίνεται ο καθορισμός πολιτικής αν οι επενδυτές αρνούνται να προσφέρουν στις κυβερνήσεις χρηματοδότηση με λογικά επιτόκια.

Αν ξεπεραστούν οι δυο αυτοί περιορισμοί, τότε οι χώρες καλό θα ήταν να ακούσουν τον Jason Furman, πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Συμβούλων του πρώην προέδρου των ΗΠΑ Barack Obama. Υποστήριξε σε πρόσφατη ομιλία του πως οι όποιοι δημοσιονομικοί κανόνες θα πρέπει να αποτελούν μια ισορροπία μεταξύ των «βέλτιστων» θεωρητικών κατευθυντήριων γραμμών, των «κατανοητών» κανόνων για τη δημόσια κατανάλωση και των «εφικτών» κανόνων για να τους ακολουθήσουν οι πολιτικοί.

Καθώς η οικονομική θεωρία εξακολουθεί να μην μπορεί να μας πει πολλά για το τι είναι βέλτιστο από πρακτικής απόψεως, ο κ. Furman είπε πως οι «κατανοητοί» και «εφικτοί» δημοσιονομικοί κανόνες για τις ΗΠΑ θα ήταν να διατηρηθεί το πραγματικό βάρος των επιτοκίων επί του κρατικού χρέους κάτω του 1% του εθνικού εισοδήματος. Σημείωσε πως θα ήταν σαν να συντηρείται το δημόσιο χρέος χαμηλότερα του 150% του εθνικού εισοδήματος.

Αν εφαρμοστούν στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι κανόνες αυτοί θα υποδήλωναν πως δεν απαιτείται καμία προσαρμογή του προϋπολογισμού τα επόμενα χρόνια. Τα πραγματικά επιτόκια επί του κρατικού χρέους είναι βαθιά αρνητικά σε όλες τις ωριμάνσεις και το βάρος του χρέους προβλέπεται να αυξηθεί από το περίπου 80% του εθνικού εισοδήματος πριν την πανδημία στο 105% στα μέσα αυτής της δεκαετίας.

Το Ηνωμένο Βασίλειο μπορεί να χρειαστεί να τηρήσει μια πιο επιφυλακτική στάση από αυτήν που συστήνει ο καθηγητής Furman για τις ΗΠΑ, επειδή υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα η χώρα να χάσει την εμπιστοσύνη των χρηματαγορών. Αλλά οι σκέψεις για τους κανόνες του προϋπολογισμού τρέχουν τόσο γρήγορα, που αν και ο συνδυασμός μιας ταχείας ανάκαμψης και εξαιρετικά φθηνής εξυπηρέτησης χρέους είναι απίθανος, ωστόσο θα είναι λάθος να υποθέσουμε πως ο κ. Sunak θα προτιμήσει -ή θα πρέπει να προτιμήσει- τη δημοσιονομική προσαρμογή αντί του υψηλότερου δημόσιου δανεισμού.

Οι συζητήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά την επανεξέταση των δαπανών έχουν να κάνουν με τις επερχόμενες αυξήσεις φόρων. Αλλά με τον ρυθμό που αλλάζει αυτή η συζήτηση, ας μην βάζετε στοίχημα.

Πηγή: euro2day.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Κριμαία: Συντριβή ρωσικού στρατιωτικού αεροσκάφους

Ρωσικό στρατιωτικό αεροσκάφος συνετρίβη στον θαλάσσιο χώρο ανοικτά του λιμανιού της Σεβαστούπολης στην Κριμαία, σύμφωνα με τον διορισμένο από τη Μόσχα κυβερνήτη της περιοχής,...

Πρόταση δυσπιστίας: Σε υψηλούς τόνους η συζήτηση στη Βουλή – Οι ομιλίες των πολιτικών αρχηγών

Σε υψηλούς τόνους συνεχίζεται η συζήτηση στη Βουλή επί της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης. Λίγο πριν τις 5 μ.μ., άρχισαν οι τοποθετήσεις των πολιτικών...

Σαμ Μπάνκμαν-Φριντ: Φυλάκιση 25 ετών για τον «βασιλιά των κρυπτονομισμάτων»

Σε φυλάκιση 25 ετών καταδικάστηκε ο αποκαλούμενος και «βασιλιάς των κρυπτονομισμάτων» Σαμ Μπάκμαν-Φριντ, για κλοπή 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων από πελάτες του χρεοκοπημένου πλέον ανταλλακτηρίου...

Κασσελάκης: Ορκίζεται αύριο ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ και απολύεται

Τέλος η στρατιωτική θητεία για τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Στέφανο Κασσελάκη, καθώς αύριο Παρασκευή 29 Μαρτίου, ορκίζεται στη Θήβα. Σύμφωνα με πληροφορίες αύριο το πρωί...

Λετονία: Παραιτήθηκε ο ΥΠΕΞ – Το σκάνδαλο γύρω από πτήσεις με ιδιωτικά τζετ

Την παραίτησή του ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός εξωτερικών της Λετονίας,Krišjānis Kariņš. καθώς φέρεται να εμπλέκεται σε σκάνδαλο με πτήσεις ιδιωτικών τζετ σε επίσημες συναντήσεις. Ο...

Βαφεάδης για κάμερες: Εάν το πρόστιμο αποπληρωθεί σε 15 μέρες έκπτωση 50%

Τις προτάσεις του για τροποποίηση των νομοθεσιών που διέπουν το σύστημα φωτοεπισήμανσης και τα πρόστιμα υπέβαλε ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή...

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!