Είναι διάσημη για περισσότερες από επτά δεκαετίες και έχει τόση όρεξη και φιλοδοξία σήμερα όπως και στα 18 της χρόνια. Η Τζόαν Κόλινς συζητά για τη φήμη, την πολιτική, τη μητρότητα και τους πέντε γάμους της.
Η εμφάνισή της θα σε έκανε να γυρίσεις και την κοιτάξεις ακόμα και αν δεν ήταν η Τζόαν Κόλινς. Μερικοί άνθρωποι έχουν απλώς τον αέρα ενός αστεριού. Στα 90 της, το δικό της αστέρι δεν δείχνει σημάδια εξασθένισης. Όπως θα πει στον δημοσιογράφο της Guardian, δεν συζητούν την ηλικία στον κόσμο της Dame Joan.
Θα συναντηθούν σε ένα από τα αγαπημένα της εστιατόρια για να μιλήσουν για το νέο της one woman show και το βιβλίο της «Behind the Shoulder Pads». Αν και αδηφάγος αναγνώστης εφημερίδων, δεν βρίσκει την Guardian συμπαθητική. «Δεν με ενδιαφέρει τι γράφουν. Έχω προσπαθήσει. Λυπάμαι για αυτό. Οι άνθρωποι λένε μείνε μακριά από την Guardian, για όνομα του Θεού».
Τι ήταν αυτό που την έπεισε να μιλήσει στην Guardian, έδειξε στο μέρος της φίλης της Alex που κάθεται μαζί τους στο τραπέζι. «Εκείνη! Έπρεπε να με πείσει» λέεει αφοπλιστικά. Η Τζόαν Κόλινς δείχνει ικανοποιημένη απ΄οτον εαυτό της. Μιλάει με μια υβριδική προφορά που θυμίζει Βρετανούς αστέρες του Χόλιγουντ όπως ο Κάρι Γκραντ.
Το προηγούμενο βράδυ γιόρτασε τα γενέθλια της κόρης της Tara. «Για να είμαι ειλικρινής είμαι λίγο πεινασμένη». Η Τζόαν Κόλινς είναι διάσημη εδώ και δεκαετίες και με διαφορετικούς τρόπους. Έκανε το ντεμπούτο της ως ηθοποιός στα 17 της χρόνια στην ταινία I Believe in You.
Στις πρώτες της ταινίες έπαιζε τα κακά κορίτσια, ρόλοι που έρχονταν σε αντίθεση με τον χαρακτήρα τους. Ήταν το 1955 που υπέγραψε συμβόλαιο με την 20th Century Fox και προωθήθηκε ως η νέα Ελίζαμπεθ Τέιλορ. Εγκατέλειψε τις ταινίες για ένα μεγάλο μέρος της δεκαετίας του 1960 για να μεγαλώσει τα δύο από τα τρία παιδιά της.
Τζόαν Κόλινς και Δυναστεία
Μετά από ένα πέρασμα σε ταινίες τρόμου όπως το Tales From the Crypt, μια πολύ διαφορετική Τζόαν Κόλινς εμφανίστηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 με δύο εξαιρετικά επιτυχημένες soft-porn ταινίες (The Stud και The Bitch). Αυτές οι εμφανίσεις ήταν που άνοιξαν και τον δρόμο για τον πιο γνωστό ρόλο της, αυτόν της Alexis Colby στην αμερικανική σαπουνόπερα Δυναστεία.
Έχει γράψει 19 βιβλία, συμπεριλαμβανομένων αρκετών best seller) και υπήρξε αρθρογράφος για το Spectator. Η Τζόαν Κόλινς όμως φημίζεται και για την προσωπική της ζωή. Έχει παντρευτεί πέντε φορές και πιο ευτυχισμένη είναι με τον σημερινό της σύζυγο Percy Gibson. Ανάμεσα στους συντρόφους της είναι οι Warren Beatty, Ryan O’Neal, Marlon Brando και Harry Belafonte.
Η άδικη φήμη της σκύλας
Έχει τη φήμη της σκύλας, σημειώνοντας πως είναι πραγματικά άδικο. «Ακριβώς επειδή έπαιξα τόσο έξοχα την Alexis υπάρχει ταύτιση με τον ρόλο. «Θυμάμαι να γνωρίζω τον Kirk Douglas σε ένα πλοίο για τις Κάννες και ξαφνικά να ανεβαίνει ένα μεγάλο μπάνερ που έγραφε η Τζόαν Κόλινς είναι η σκύλα. «Του είπα τότε πως θα έπρεπε να γράφει η Τζόαν Κόλινς σαν The Bitch». Εκείνος σχολίασε από την πλευρά του πως αυτό σημαίνει ότι τα κατάφερε πραγματικά.
Ήταν όμως θέμα μάρκετινγκ; Η Τζόαν Κόλινς σημειώνει πως δούλεψε για τους παραγωγούς. «Δεν μπορώ να πω ότι ενθουσιάστηκα που με χαρακτήριζαν συνεχώς σκύλα. Είναι αρκετά επώδυνο και αγενές και οι περισσότεροι άνθρωποι που με γνωρίζουν δεν πιστεύουν ότι είμαι. Αλλά είμαι ειλικρινής και δεν αντέχω τους ανόητους με κανέναν τρόπο», σημειώνει χαρακτηριστικά. «Έχω παντρευτεί αρκετούς από αυτούς!».
Η συζήτηση περνά στον σύζυγό της, με την Τζόαν Κόλινς να χαρακτηρίζει υπέροχο πως είναι παντρεμένοι εδώ και 21 χρόνια. Αυτό που συζητήθηκε πολύ στην αρχή είναι πως ήταν 32 χρόνια νεότερος. Ο πατέρας της ήταν ατζέντης σταρ όπως η Σίρλεϊ Μπάσεϊ, ο Ρότζερ Μουρ και για λίγο των Beatles. Η μητέρα της ήταν δασκάλα χορού και τη λάτρευε. Πέθανε στα 52 της, με την Τζόαν Κόλινς να ξέρει ότι ήθελε μια πολύ διαφορετική ζωή. «Η μητέρα μου ήταν νοικοκυρά της δεκαετίας του 1950, πολύ γλυκιά και υπάκουη».
«Κληρονόμησα την ειλικρίνεια του πατέρα μου. Τον έβλεπα ως μια φιγούρα που πρέπει να κοιτάξω περισσότερο από τη μητέρα μου. Την αγάπησα μέχρι θανάτου αλλά τη θεωρούσα αδύναμη και μισούσα όλα τα ρούχα που φορούσε». Στα 18 της ψηφίστηκε ως το πιο όμορφο κορίτσι στην Αγγλία. «Είμαι έκπληκτος. Είναι ένα αρκετά ωραίο κορίτσι, αλλά τίποτα το ιδιαίτερο», θα έλεγε ο πατέρας της.
Είχε εγκαταλείψει το Royal Academy of Dramatic Art (Rada), ήταν ερωτευμένη με τους Γάλλους υπαρξιστές, λάτρευε την τραγουδίστρια Juliette Greco και ονειρευόταν να γίνει σπουδαία ηθοποιός του θεάτρου. Μπήκαν, όμως, εμπόδιο οι ταινίες. Στο Χόλιγουντ δεχόταν λεκτική κακοποίηση σε καθημερινή βάση. «Είχαν κάθε λογής φρικτά ονόματα για μένα στο τμήμα μακιγιάζ. Με έλεγαν Moonface και Spindly Les. Το τμήμα μακιγιάζ ήταν τεράστιο και όλες οι γυναίκες ήταν κακές και σκληρές», σημειώνει η Τζόαν Κόλινς.
Το 1952 στα 22 της χρόνια πρωταγωνίστησε στο The Girl in the Red Velvet Swing, μια βιογραφική ταινία για την Evelyn Nesbit, η οποία θεωρούνταν το πιο όμορφο κορίτσι στη Νέα Υόρκη. «Δεν είχα μακιγιάζ, φορούσα τζιν και είχα ατημέλητα μαλλιά. Ο σκηνοθέτης Richard Fleischer μπήκε μέσα και είπε «Θεέ μου, δεν μπορώ να σε κοιτάξω. Είσαι τόσο άσχημη. Δεν μπορείς να κυκλοφορείς έτσι, βάλε λίγο μακιγιάζ, φτιάξε τα μαλλιά σου, φόρεσε ένα ωραίο φόρεμα».
Ο γάμος μετά τον βιασμό
Είχε όμως υποστεί χειρότερα. Η Τζόαν Κόλινς ήταν τόσο αθώα όταν ξεκίνησε. Στα 17 της χρόνια, παρθένα ακόμα, βγήκε ραντεβού με τον 31χρονο ηθοποιό Maxwell Reed. Ήταν στο διαμέρισμά του που τη βίασε. «Ήμουν 17 ετών αλλά διανοητικά γύρω στα 12. Δεν είχαμε σεξουαλική διαπαιδαγώγηση. Δεν είδα ποτέ το πέος μέχρι που με βίασαν και μετά αρνήθηκα να το κοιτάξω. Η μητέρα μου μου είχε πει ότι οι άντρες θέλουν μόνο ένα πράγμα και υποθέτω ότι είχε δίκιο» είπε γελώντας.
Είναι μια τυπική αντίδραση της Τζόαν Κόλινς να διακωμωδεί τα γεγονότα. Δεν έχει δει ποτέ τη ζωή της ως θύμα. Όποτε αδικήθηκε ή κακοποιήθηκε από τους άντρες στη ζωή της με κάποιον τρόπο το αντιμετώπιζε και τους βελτίωνε. Γελάει όσο ζοφερό και αν είναι το θέμα. «Αυτό είπε και ο Percy όταν με ερωτεύτηκε».
Παραδόξως ο Maxwell Reed έγινε ο πρώτος της σύζυγος. Παντρεύτηκες τον βιαστή σου θα ερωτηθεί. «Ναι, γιατί προέρχομαι από μία γενιά όπου αν πρόκειται να κάνεις σεξ, παντρεύεσαι». Όταν ανακάλυψε πως την προσέφερε σε ηλικιωμένους άντρες για 10.000 λίρες τη νύχτα με την προϋπόθεση ότι θα μπορούσε να παρακολουθήσει αποφάσισε πως ήταν αρκετά. Μετά από τέσσερα χρόνια χώρισαν.
Αποφάσισε να πάρει τον έλεγχο της ερωτικής της ζωής. «Έζησα με πολλούς άντρες, ο ένας μετά τον άλλο. Ήμουν μονογαμική. Συνειδητοποίησα πως ήμουν αντισυμβατική. Σκέφτηκα πως δεν υπάρχει τίποτα κακό σε αυτό. Εζησα με τον Sydney Chaplin, μετά με τον Arthur Loew Jr και μετά έκανα σχέση με έναν παντρεμένο. Ήταν απόλυτα κόλαση. Δεν θα το έκανα ξανά. Ήταν πολύ όμορφος, γοητευτικός, απίστευτα πνευματώδης και οκτώ χρόνια μεγαλύτερός μου».
Ο George Englund ήταν σκηνοθέτης, παντρεμένος με την ηθοποιό Cloris Leachman εκείνη την εποχή. «Δεν είναι πια μυστικό. Πήγα με τον Warren Beatty για να ξεπεράσω τον George.
Τι έγινε με τον ρόλο της Κλεοπάτρας;
Στη νέα της αυτοβιογραφία Behind the Shoulder Pads γράφει πως της υποσχέθηκαν τον ρόλο της Κλεοπάτρας στην ταινία του Joseph L Mankiewicz εάν δεχόταν να είναι «καλή» με τον επικεφαλής της Fox, Buddy Adler και τον πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου.
«Δεν μπορούσα και δεν θα το έκανα. Η ίδια η σκέψη αυτοί οι ηλικιωμένοι να με αγγίζουν ήταν αποκρουστική. Ήταν μια εποχή που ηθοποιοί, σκηνοθέτες και παραγωγοί θεωρούσαν δικαίωμά τους να επιλέγουν τις όμορφες νεαρές ηθοποιούς και ήταν πολύ λυπηρό. Δεν συμβιβάστηκα ποτέ με αυτό. Ποτέ». Και ο ρόλος της Κλεοπάτρας πήγε τελικά στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ.
Η εγκυμοσύνη και η έκτρωση
Το πιο τρομακτικό κεφάλαιο του βιβλίου είναι όταν η Τζόαν Κόλινς γράφει ότι μένει έγκυος στα 26 της από τον αρραβωνιαστικό της Warren Beatty και έκανε έκτρωση. Ο Warren Beatty ήταν μόλις 23 ετών και του στοίχισε πολύ. Όταν του είπε για την εγκυμοσύνη, τη ρώτησε πως έγινε και της είπε ότι ήταν τρομερό». Το πρωινό της διαδικασίας ένιωσε ότι δεν μπορούσε να προχωρήσει με την έκτρωση, με τον Γουόρεν Μπίτι να της λέει ότι έπρεπε γιατί θα καταστρέφονταν οι καριέρες τους.
Τόσα χρόνια αργότερα και η Τζόαν Κόλινς παραδέχεται πως ο Γουόρεν Μπίτι είχε δίκιο. Αν είχε φέρει στον κόσμο το μωρό τους, θα είχε αποτύχει η καριέρα της στον κινηματογράφο και το πιο σημαντικό δεν θα είχε αποκτήσει τα τρία της παιδιά (την Tara και τον Alexander με τον δεύτερο σύζυγό της, ηθοποιό και τραγουδιστή Anthony Newley και την Katyana με τον τρίτο της σύζυγο, τον επιχειρηματία Ron Kass).
Οι πρώτοι τέσσερις σύζυγοί της την απογοήτευσαν με σοκαριστικούς τρόπους. Λάτρευε τον Newley, αλλά την πέρασε από καστ για την ταινία του Can Heironymus Merkin Ever Forget Mercy Humppe and Find True Happiness?. Συνειδητοποίησε πως η ταινία ήταν αυτοβιογραφική και το έκανε για τον γάμο τους.
Όταν παντρεύτηκε τον Kass είχε πρόσφατα χάσει τη δουλειά του. Σχεδόν αμέσως εξαρτήθηκε από την Τζόαν Κόλινς για τα χρήματά της προκειμένου να αγοράζει ηρωίνη. Το 1985 παντρεύτηκε τον τέταρτο σύζυγό της Peter Holm, έναν άνθρωπο κακοποιητικό που διψούσε για χρήματα. Τον αναφέρει μόνο ως ο Σουηδός. Χώρισαν δύο χρόνια αργότερα, το 1987.
Τη ρώτησαν ποιος ήταν ο χειρότερος και απάντησε τον Maxwell Reed, ενώ δεύτερο χειρότερο χαρακτήρισε τον «Σουηδό». Όσο για τους άλλους, η Τζόαν Κόλινς δεν θέλησε να μπει σε αυτό, σημειώνοντας πως είναι οι μπαμπάδες των παιδιών της. Με τον Newley και τον Kass υπήρξαν υπέροχες στιγμές. «Είμαι πολύ καλή μητέρα. Μου άρεσε να είμαι μητέρα και έχω υπάρξει πολλές φορές μητέρα πλήρους απασχόλησης, ανύπαντρη μητέρα, και αυτό δεν είναι εύκολο. Η καρδιά μου είναι με τις ανύπαντρες μαμάδες, ιδιαίτερα όταν έχεις μια δουλειά που δεν είναι με σταθερό ωράριο», υπογραμμίζει η Τζόαν Κόλινς.
Όταν ρωτήθηκε για τον ηθοποιό που δεν της άρεσε, απαντά στη στιγμή ο Ben Kingsley. «Σε κανέναν δεν αρέσει ο Ben Kingsley. Επιμένει να τον φωνάζουν Sir Ben της επισημαίνει ο δημοσιογράφος. «Τι γελοίο! Είναι εκπληκτικό το πόσο προνομιούχοι είναι ορισμένοι ηθοποιοί. Το μισώ αυτό γιατί οι λίγοι που είναι έτσι λερώνουν εμάς του υπάλοιπους».
Η γυμνή φωτογράφιση στο Playboy
Έχει περάσει σχεδόν μισός αιώνας από τότε που έκανε τις ταινίες «The Stud» και «The Bitch». Ενώ δεν ήταν αριστουργήματα, ήταν ριζοσπαστικές με τον τρόπο τους. Τότε ήταν σχεδόν ανήκουστο για τις γυναίκες στα 40 τους να εμφανιστούν σέξι και δυναμικές. Δεν ένιωθε άνετα να γδύνεται μπροστά στον φακό, το έκανε όμως για το Playboy το 1984. Γιατί; «Πληρώθηκα 100.000 δολάρια».
Αναφέρθηκε και σε μια σκηνή σεξ που την έκανε να νιώθει ιδιαίτερα άβολα. «Μισούσα να το κάνω με τον George Peppard στο The Executioner. Με μισούσε και τον μισούσα. Μου την είχε πέσει πριν πάμε στο γύρισμα. Πολλοί ηθοποιοί θεωρούσαν δικαίωμά τους να κάνουν σεξ με τις γυναίκες που συμπρωταγωνιστούν. Είχαμε πάει σε ένα πάρτι, είχε πιει και είπε ότι θα με άφηνε σπίτι οπότε του είπα εντάξει. Όταν έφτασα στην πόρτα έκανε κίνηση και του είπα ότι δεν μπορώ. Του εξήγησα πως είμαι παντρεμένη και έχω δύο παιδιά. Ήταν αγχωτικό να κάνω την ταινία μαζί του γιατί δεν μου μιλούσε».
Της λείπει η αδελφή της Τζάκι τρομερά. «Η αδελφή μου πέθανε από καρκίνο του μαστού. Γκρίνιαζα για χρόνια να πάει να κάνει μαστογραφία. Δεν έκανε ποτέ γιατί δεν πίστευε στους γιατρούς. Είναι πολύ λυπηρό, πολύ λυπηρό». Αυτή την περίοδο μοιράζει τον χρόνο της ανάμεσα σε Λονδίνο, Λος Άντζελες και νότια Γαλλία. Και επιμένει πως η Βρετανία είναι η καλύτερη χώρα στον κόσμο. «Γιατί νομίζεις ότι κάθε μετανάστης θέλει να έρθει εδώ;» σχολιάζει χαρακτηριστικά.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έγινε αρθρογράφος για το Spectator, το οποίο στη συνέχεια επιμελήθηκε ο Μπόρις Τζόνσον. Ενώ, όπως ανέφερε, τον λατρεύει, δεν θέλησε να απαντήσει στο αν θα ήθελε να τον ξαναδεί στην πολιτική. «Ξέρω την εφημερίδα στην οποία δουλεύεις. Πραγματικά δεν πιστεύω ότι οι ηθοποιοί πρέπει να ασχολούνται με την πολιτική. Όλοι ξέρουν ότι η Τζόαν Κόλινς δεν είναι τρομερά ξύπνια όπως λες».
Σε ερώτηση για το αν σκέφτηκε ποτέ να συνταξιοδοτηθεί, φάινεται τρομαγμένη. «Όχι. Το θέμα είναι ότι οι ηθοποιοί μπορούν να συνεχίσουν για πάντα, γιατί πάντα υπάρχουν ρόλοι για αυτούς». Εξοργίστηκε ότι παρουσιάστηκε σε μια εκδήλωση ως «η πρώην ηθοποιός Τζόαν Κόλινς». Δεν υπάρχει τίποτα «πρώην» στην Τζόαν Κόλινς και ελπίζει πως δεν θα υπάρξει ποτέ.
Αυτό που τη ρωτάνε πιο συχνά οι θαυμαστές της είναι το ποιος φιλούσε καλύτερα από όλους τους ηθποιούς με τους οποίους είχε δουλέψει. Απαντά αφοπλιστικά ο Paul Newman. Όσο για τον πιο χαρακτηρίζει καλύτερο εραστή; «Πάντα λέω ο άντρας μου Percy και μάλλον είναι αλήθεια». Λίγο πριν ολοκληρώσουν τη συνέντευξη, η όρεξη της Τζόαν Κόλινς για ζωή φαίνεται αμείωτη. «Ναι, απολύτως», σημειώνει με θέρμη. «Πρέπει να φας τη ζωή αλλιώς θα σε φάει αυτή», καταλήγει.