23.8 C
Nicosia
Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 | 20:41

Η κλοπή της Μόνα Λίζα από το Λούβρο: Πώς χάθηκε (και βρέθηκε) το «χαμόγελο της Τζοκόντα»

Μέρα-μεσημέρι (που λέει ο λόγος) κατάφεραν οι 4 ληστές να κλέψουν τα ανεκτίμητης αξίας κοσμήματα από το μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου, το Λούβρο. Το φημισμένο Μουσείο βέβαια έχει γίνει και κατά το παρελθόν στόχος ληστών, με αποκορύφωμα την κλοπή της Τζοκόντα (1503-1519).

Μετά την κλοπή των θησαυρών, ανατρέχουμε σε μια ακόμη ασυνήθιστη ληστεία στο Μουσείο του Παρισιού.⁠ Ο αναμφισβήτητα πιο διάσημος πίνακας στον κόσμο, η Μόνα Λίζα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, κλάπηκε από το Λούβρο το 1911.

Τότε να σημειώσουμε δεν επικρατούσε αυτός ο πανικός για τη Μόνα Λίζα. Πλέον η ουρά για μια φωτογραφία του πίνακα της μυστηριώδους γυναίκας με το αινιγματικό μειδίαμα μπορεί να εκνευρίσει τους επισκέπτες που κακήν κακώς θα δουν το πορτρέτο.

REUTERS/Gonzalo Fuentes

Το 1911 λοιπόν αποκαλύφθηκε ότι ένας πρώην υπάλληλος βρισκόταν πίσω από το έγκλημα.

Ήταν καθημερινή και ο Βιντσέντζο Περούτζια, ένας Ιταλός μετανάστης που είχε εργαστεί για λίγο στο μουσείο κατασκευάζοντας πλαίσια και προθήκες, ντύθηκε με την παλιά του στολή εργασίας και μπήκε στο Λούβρο χωρίς να τον ελέγξουν. Εκείνη την εποχή, ο πίνακας ήταν κρεμασμένος σε έναν τοίχο στο Σαλόν Καρέ (Salon Carré), αλλά γενικά ήταν κανόνας οι πίνακες να αφαιρούνται για λίγο για συντήρηση ή φωτογράφιση.

Έτσι, κανείς δεν έδωσε σημασία ούτε παρατήρησε ότι ο πίνακας έλειπε μέχρι περισσότερες από 24 ώρες αφότου ο Περούτζια έφυγε από το μουσείο, με τον πίνακα υπό μάλης. Αν και για να είμαστε ακριβείς, έκρυψε τον πίνακα κάτω από τα ρούχα του.

Το έγκλημα αποκαλύφθηκε μόνο όταν ένας πλούσιος θαμώνας εμφανίστηκε στο Salon Carré για να περιεργαστεί έναν άλλο πίνακα της αίθουσας. Τότε όλοι συνειδητοποίησαν τι είχε συμβεί.

Το μόνο που απέμεινε από τη Μόνα Λίζα ήταν τα άγκιστρα που είχαν στερεώσει την ειδική θήκη της -μια που σχεδόν σίγουρα κατασκεύασε ο ίδιος ο Περούτζια- στον τοίχο.

Για 2 χρόνια (!) ο Περούτζια κρατούσε τη Μόνα Λίζα κρυμμένη στο διαμέρισμά του, παρά το γεγονός ότι ανακρίθηκε δύο φορές από την αστυνομία και τα δακτυλικά του αποτυπώματα – που είχαν μείνει στην γυάλινη προθήκη – ήταν στο αρχείο μετά από προηγούμενη σύλληψη.

Roger-Viollet / Rex Features

«Πατριωτισμός»

Επιστρέφοντας στην Ιταλία, τελικά συνελήφθη αφού επικοινώνησε με την περίφημη γκαλερί Ουφίτσι (Uffizi) Φλωρεντίας, περιμένοντας αμοιβή για την επιστροφή του έργου τέχνης στην πατρίδα του. Ο Περούτζια συνελήφθη στο ξενοδοχείο του, με τη Μόνα Λίζα κρυμμένη κάτω από το κρεβάτι του.

Διακοσμητής στο επάγγελμα, ισχυρίστηκε ότι διέπραξε την κλοπή από πατριωτισμό, επιστρέφοντας στην Ιταλία τουλάχιστον ένα από τα εθνικά έργα τέχνης που ο Ναπολέων Βοναπάρτης είχε πάρει στη Γαλλία.

Σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, ο πίνακας δεν ήταν μεταξύ των έργων τέχνης που κλάπηκαν από την Ιταλία από τον Γάλλο στρατηγό. Η Μόνα Λίζα έφτασε στη Γαλλία με απόλυτα νόμιμο τρόπο, παραδόθηκε και πουλήθηκε από τον ίδιο τον Λεονάρντο στον Γάλλο μονάρχη, Φραγκίσκο Α΄, το 1518.

Κατόπιν τούτου, η δημοφιλία του κατά τα άλλα μικρού πίνακα εκτοξεύτηκε με έναν θρύλο να δημιουργείται γύρω από αυτόν και χιλιάδες κόσμου να συρρέουν να τον δουν, μαζί φυσικά με τα μοναδικά αριστουργήματα της παγκόσμιας τέχνης που φιλοξενεί το πρώην Ανάκτορο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!

ΑρχικήΙΣΤΟΡΙΚΑ - ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑΗ κλοπή της Μόνα Λίζα από το Λούβρο: Πώς χάθηκε (και βρέθηκε)...