21.8 C
Nicosia
Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2025 | 17:15

Αθήνα – Σόφια σε 6 ώρες: Το σχέδιο της Κομισιόν για τα τρένα υψηλής ταχύτητας μέχρι το… 2040

Aπό το Μόναχο στη Ρώμη σε έξι ώρες και από τα Σκόπια στην Αθήνα σε όχι περισσότερο από τέσσερις: αν γίνει αυτό που θέλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αυτό θα είναι το μέλλον για όσους ταξιδεύουν με τρένο στην Ευρώπη.

Στις αρχές Νοεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ένα νέο συνολικό πακέτο για τις μεταφορές, στο οποίο περιλαμβάνεται σχέδιο δράσης για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη ενός δικτύου τρένων υψηλής ταχύτητας σε όλη την Ευρώπη.

Ο στόχος είναι να έχει μειωθεί στο μισό, μέχρι το 2040, η διάρκεια του ταξιδιού ανάμεσα σε μεγάλες πόλεις με την κατασκευή νέων γραμμών και τη βελτίωση των υφιστάμενων ώστε να επιτυγχάνονται ταχύτητες 200 χλμ/ώρα ή και υψηλότερες.

Ο σκοπός είναι να γίνουν τα σιδηροδρομικά ταξίδια μια πιο ελκυστική εναλλακτική επιλογή έναντι των πτήσεων μικρών αποστάσεων, να προωθηθεί η συνδεσιμότητα και να καταστεί πιο αποτελεσματικό και κλιματικά φιλικό το σύστημα μεταφορών της ΕΕ.

Παράδειγμα: Αθήνα – Σκόπια σε 4 ώρες και Αθήνα – Σόφια σε 6 ώρες

Σύμφωνα με το σχέδιο της Κομισιόν, οι επιβάτες θα μπορούν να ταξιδεύουν από το Βερολίνο στην Κοπεγχάγη σε 4 ώρες, αντί των 7 που χρειάζονται σήμερα.

Επίσης, το ταξίδι ανάμεσα στη Βιέννη και το Βερολίνο θα διαρκεί 4 ώρες και 30 λεπτά, αντί των 8 ωρών και 10 λεπτά που απαιτούνται σήμερα.

Ο χρόνος του ταξιδιού από τη Σόφια στην Αθήνα πρόκειται να μειωθεί στις 6 ώρες, από τις 13 ώρες και 40 λεπτά που απαιτούνται σήμερα, και από τα Σκόπια στην Αθήνα σε όχι περισσότερο από 4 ώρες.

Ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε: «Ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας δεν είναι μόνο για να μειωθούν οι χρόνοι των ταξιδιών – είναι για να ενωθούν οι Ευρωπαίοι, να ενισχυθεί η οικονομία μας και να ηγηθούμε της παγκόσμιας κούρσας για αειφόρες μεταφορές».

Τα 12.000 χιλιόμετρα των σιδηρογραμμών για αμαξοστοιχίες υψηλής ταχύτητας εξακολουθούν σήμερα να είναι συγκεντρωμένα σε λίγα μόλις κράτη μέλη, όπως η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Γερμανία, λέει ο Απόστολος Τζιτζικώστας, ενώ η κεντρική και η ανατολική Ευρώπη παραμένει δυστυχώς με φτωχή σιδηροδρομική σύνδεση.

Οι… δυσκολίες του πρότζεκτ

«Η βελτίωση της χρονικής διάρκειας του ταξιδιού ανάμεσα σε πρωτεύουσες σε όλη την Ευρώπη είναι ένα απτό και ρεαλιστικό αποτέλεσμα της βούλησής μας να κάνουμε την Ευρώπη πιο ενωμένη και περισσότερο αποτελεσματική», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ραφαέλε Φίτο.

Για το σκοπό αυτό, οι Βρυξέλλες εργάζονται για να άρουν τα εμπόδια στα διασυνοριακά σιδηροδρομικά ταξίδια – από την εναρμόνιση των συστημάτων εισιτηρίων, με μια νομική πρόταση να αναμένεται στις αρχές της επόμενης χρονιά, μέχρι την προώθηση του ανταγωνισμού ώστε να πέσουν οι τιμές.

Σχεδιάζει επίσης να συντονίσει τα κράτη μέλη της ΕΕ, τις εταιρείες των σιδηροδρόμων και τους χρηματοοικονομικούς θεσμούς ώστε να καλυφθούν οι μαζικές επενδυτικές ανάγκες – υπολογίζεται ότι θα ανέλθουν σε τουλάχιστον 345 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2040 και θα αυξηθούν πάνω από τα 500 εκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2050.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι τα τρένα υψηλής ταχύτητας είναι μια αειφόρος εναλλακτική επιλογή στις πτήσεις μικρών αποστάσεων. Τα τρένα εκπέμπουν σημαντικά λιγότερα αέρια, που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, σε σύγκριση με τα αεροπλάνα, τα πλοία, τα αυτοκίνητα ή τα λεωφορεία.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, ο σιδηρόδρομος αντιστοιχεί μόλις στο 0,3% των εκπομπών του τομέα των μεταφορών.

Οι φιλοδοξίες εκτείνονται πέραν των σημερινών κρατών μελών της ΕΕ.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Βουλγαρίας και υπουργός Μεταφορών Γκρόζνταν Καράντζοφ και ο ομόλογός του της υποψήφιας προς ένταξη στην ΕΕ Βόρειας Μακεδονίας Αλεκσάνταρ Νικολόσκι υπέγραψαν στις αρχές Νοεμβρίου συμφωνία για την προετοιμασία, την κατασκευή και τη λειτουργία μιας διασυνοριακής σιδηροδρομικής σήραγγας μεταξύ των δύο χωρών, με στόχο οι δύο πρωτεύουσες, η Σόφια και τα Σκόπια, να συνδεθούν μέσω σιδηροδρόμου.

Το σχέδιο της Κομισιόν περιλαμβάνει επίσης τη σιδηροδρομική γραμμή ανάμεσα στη Σόφια και την Αθήνα, με τη διάρκεια του ταξιδιού να αναμένεται να μειωθεί στις 6 ώρες. Ο Καράντζοφ είχε δηλώσει τον Οκτώβριο ότι η Σόφια και η Άγκυρα έκαναν επίσης πρόοδο σε ένα σχέδιο για τη σύνδεση της νοτιοανατολικής Βουλγαρίας και της βορειοδυτικής Τουρκίας.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου, ο Νικολόσκι ανακοίνωσε την κατασκευή ενός σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας από τα Σκόπια προς τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Πρόσθεσε ότι έτσι η διάρκεια του ταξιδιού από τα Σκόπια στη Θεσσαλονίκη θα είναι 1 ώρα και 20 λεπτά, ενώ για την Αθήνα όχι περισσότερο από 4 ώρες. «Πιστεύω ότι αυτό θα αλλάξει εντελώς τον τρόπο ζωής σ’ αυτό το τμήμα της Ευρώπης. Έτσι ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας θα γίνει το πιο σημαντικό οικονομικό πρόγραμμα υποδομής για ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη», δήλωσε ο Νικολόσκι.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!

ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΑθήνα – Σόφια σε 6 ώρες: Το σχέδιο της Κομισιόν για τα...