Με σφοδρή επίθεση στον Δημήτρη Κουτσούμπα για την αναφορά του σε «sugar daddies» ξεκίνησε ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, την ομιλία του στην Ολομέλεια της Βουλής των Ελλήνων, στο πλαίσιο της συζήτησης επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση του δημοσίου πανεπιστημίου και τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια.
«Υπέθεσα ότι ζητήσατε τον λόγο εκτάκτως για να ζητήσετε συγγνώμη» είπε απευθυνόμενος στον κ. Κουτσούμπα. «Για την απαράδεκτη, σεξιστική τοποθέτησή σας, που αποδεικνύει ότι τελικά το ΚΚΕ παραμένει η πιο αναχρονιστική δύναμη αυτής της αίθουσας. Μη σπεύσετε να μας κατηγορήσετε για αντικομμουνισμό, κάθε φορά που αναδεικνύουμε τις προκαταλήψεις σας» πρόσθεσε.
«Ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα – Δεν έχετε καν το θάρρος να ζητήσετε συγγνώμη»
«Δεν ξέρω αν πιστεύετε ότι οι γυναίκες που δεν έχουν χρήματα εκδίδονται. Ίσως φαντασιώνεστε την Ελλάδα ως κομμουνιστική χώρα. Αλλα ευτυχώς για όλους μας τα ζητήματα αυτά τα έχει λύσει η ιστορία. Καταφέρεστε κατά των γυναικών με άθλια σχόλια και δεν έχετε καν το θάρρος να πείτε συγγνώμη, έκανα λάθος» συνέχισε.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού προκάλεσε την αντίδραση του κ. Κουτσούμπα και των βουλευτέων του ΚΚΕ με τον πρωθυπουργό να απαντά: «Οι φωνές σας δεν θα καλύψουν την ένδεια των επιχειρημάτων σας».
«Στόχος να ενταχθεί η Ελλάδα στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη»
Εστιάζοντας στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε πως «η εθνική αντιπροσωπεία καλείται να ψηφίσει σήμερα ένα κομβικό νομοσχέδιο, αλλά να εγκρίνει μία ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση και μία γενναία μεταρρύθμιση ανάπτυξης και κοινωνικής δικαιοσύνης. Μια πρωτοβουλία που πρωτίστως ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο, ταυτόχρονα όμως διαμορφώνει και το πλαίσιο ώστε επιτέλους να λειτουργήσουν στη χώρα μη κρατικά πανεπιστήμια».
«Πρόκειται για μία επιλογή με διπλή κατεύθυνση και παράλληλους στόχους. Από τη μία προσφέρει στους νέους περισσότερες ελευθερίες επιλογής για να σπουδάσουν στον τόπο τους. Από την άλλη φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη» παρατήρησε ο πρωθυπουργός.
Στο σημείο αυτό παρέθεσε απόσπασμα από παρέμβασή του το Φεβρουάριο του 2007 ως νέος βουλευτής στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος. Μίλησε «για τον πρωτοφανή αναχρονισμό να είμαστε η μονη χώρα στην Ευρώπη που εξακολουθεί να κρατά αυτό το μονοπώλιο στην εκπαίδευση, ένα μονοπώλιο που μόνο σε αναβάθμιση τελικά δεν οδήγησε» για να προσθέσει πως τα ίδια λόγια επαναλαμβάνει και τώρα ώστε να γίνουν επιτέλους χειροπιαστή πραγματικότητα.
Αναδεικνύοντας τις προωθούμενες αλλαγές ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε: «Δεν είναι μόνο φοιτητές που φεύγουν από την Ελλάδα αναζητώντας σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι και πολλοί καθηγητές. Κάτοχοι διδακτορικών πτυχίων διδάσκουν στο εξωτερικό και θέλουμε να μπορούμε να τους επαναπατρίσουμε. Όλα αυτά σημαίνουν ικανότερους και καλύτερα αμειβόμενους διδάσκοντες αλλά και κάτι ακόμα, το ελληνικό πανεπιστήμιο θα έχει τώρα τη δυνατότητα να φιλοξενεί ξένους φοιτητές που θα καταβάλουν δίδακτρα αλλά ταυτόχρονα θα μαθαίνουν και την ελληνική γλώσσα, αλλά και φοιτητές τρίτων χωρών που θα μπορούν να πραγματοποιούν εδώ μέρος των σπουδών τους σε ξενόγλωσσα τμήματα».
«Θεμέλιο της μεταρρύθμισης η ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου»
Υπογράμμισε επιπλέον πως θεμέλιο της προωθούμενης μεταρρύθμισης είναι η ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου, με σκοπό να απελευθερωθεί από την αγκύλωση της γραφειοκρατίας και της ιδεοληψίας. «Γι’ αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο, να το πούμε να το ξανακούσετε εσείς που εκφράζετε με πύρινους λόγους την αντίδρασή σας στο νομοσχέδιο, αναφέρονται το 85% των άρθρων του σχετικού νομοσχεδίου προβλέποντας χρηματοδότηση η οποία αθροιστικά θα φθάσει κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ ως το 2027 από ευρωπαϊκούς πόρους και από τις χρηματοδοτήσεις μέσω τους σχήματος των συμπράξεων μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα και αυτό πέρα από τα χρήματα τα οποία καταβάλλονται ετησίως για μισθούς, λειτουργικά και υποδομές, τα οποία ξεπερνούν το 1 δισ. Σε έναν προγραμματισμό ο οποίος ενισχύει το διδακτικό προσωπικό όχι μόνο αριθμητικά αλλά και εισοδηματικά με αυξήσεις οι οποίες φθάνουν το 15% των αποδοχών» τόνισε. Όπως είπε, αυξάνεται και η ανώτατη αμοιβή διδασκόντων και ερευνητών από τον εθνικό λογαριασμό κονδυλίων έρευνας. Καθώς και ότι διευρύνεται ο όρος συνεργαζόμενος καθηγητής με στόχο την προσέλκυση Ελλήνων καθηγητών, κατόχων διδακτορικού τίτλου, επιστημόνων από το εξωτερικό.
Κοινά μεταπτυχιακά μεταξύ ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων
«Προχωράμε κι ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση κοινών μεταπτυχιακών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων. Αναφέρομαι σε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης που θα διευρύνει το διεθνές προφίλ της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Εξάλλου με βάση την ποιότητα θα ορίζεται πια το 30% της κρατικής χρηματοδότησης ενώ το υπόλοιπο θα προσδιορίζεται από το μέγεθος, τη γεωγραφική διασπορά των σχολών και από τον αριθμό των φοιτητών» εξήγησε.
Επισήμανε δε πως το νομοσχέδιο βελτιώνει τους τρόπους εκλογής, εξέλιξης αλλά και προκήρυξης θέσεων του διδακτικού προσωπικού, ενώ επιταχύνει και τον πολύ σημαντικό ψηφιακό μετασχηματισμό των Πανεπιστημίων.
Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη συνέχεια στις δύο εμβληματικές παρεμβάσεις που σφραγίζουν – όπως είπε – την απόφαση της κυβέρνησης να στηρίξει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Πρώτον η ανάδειξη του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου σε μητροπολιτικό. Η δεύτερη επιλογή αφορά τον δυναμικό εκσυγχρονισμό του Ανοιχτού Πανεπιστημίου, 30 χρόνια μετά την ίδρυσή του «ώστε η χώρα να αποκτήσει έναν δυναμικό πυλώνα για τη διά βίου μάθηση, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την επιμόρφωση των πολιτών.
«Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας ‘έξω οι εταιρείες από τα πανεπιστήμια’ έχουν παρέλθει»
Συνεχίζοντας την ομιλία του ο κ. Μητσοτάκηε είπε πως «οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας ‘έξω οι εταιρείες από τα πανεπιστήμια’ έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Τα πανεπιστήμια είναι εδώ για να παρέχουν εξεικευμένη γνώση και να συνδέουν αυτή τη γνώση με την αγορά εργασίας».
«40.000 Έλληνες σπουδάζουν στο εξωτερικό»
Σε ό,τι αφορά την ίδρηση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων ο πρωθυπουργός είπε πως στόχος είναι «να πάψουν δεκάδες χιλιάδες ελληνόπουλα που φεύγουν κάθε χρόνο για σπουδές εκτός συνόρων να ξοδεύουν πολύτιμο συνάλλαγμα, αλλού εκτός της πατρίδας μας ενώ θα μπορούσαν να το κάνουν εδώ, εντός της Ελλάδας» αλλά και «να επενδύσουν στον τόπο μας εκπαιδευτικοί οργανισμοί που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της εκπαίδευσης».
Απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση είπε πως πρέπει «να σταματήσουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Σήμερα πάνω από 40.000 Έλληνες σπουδάζουν στο εξωτερικό. Είναι η βασική πηγή του brain drain και αυτό το κενό φιλοδοξούμε να καλύψουμε εν μέρει επιτρέποντας στους νέους μας να φοιτούν σε αξιόπιστα διεθνή πανεπιστήμια χωρίς να αναγκάζονται να φύγουν από το σπίτι τους».
«Είμαστε οι τελευταίοι μαζί με την Κούβα που έχουμε ένα σκληρό, κρατικό μονοπώλιο»
Αναδεικνύοντας στα «θετικά αποτελέσματα» της μεταρρύθμισης είπε πως «είναι πολλά και προφανή: από την ανακούφιση των οικογενειακών προϋπολογισμών μέχρι τα πρόσθετα έσοδα από ξένες επενδύσεις και από τη βελτίωση των σπουδών που προκαλεί η ακαδημαϊκή άμιλλα μέχρι τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
«Δεν ερχόμαστε να ανακαλύψουμε τον τροχό. Καθιερώνουμε απλά στη χώρα αυτό που ισχύει ακόμη και στη Βόρεια Κορέα. Είμαστε μάλλον οι τελευταίοι μαζί με την Κούβα που έχουμε ένα σκληρό, κρατικό μονοπώλιο στη γνώση της ανώτατης εκπαίδευσης.
Ακολούθως παραρήτησε ότι η νομοθετική μεταρρύθμιση αποτελεί μία «δικαίωση που πρώτη μελέτησε και υπερασπίστηκε σε δύσκολους καιρούς το 1987 η ΔΑΠ» και μίλησε για «μια καινοτομία που λοιδορήθηκε τότε για να προκύψει σήμερα ως μία αναγκαιότητα που δε χωρά άλλη αναβολή». Είπε ακόμη πως η συζήτηση στη Βουλή δείχνει «ποιος μένει καθηλωμένος στο παρελθόν και ποιος είναι ο πραγματικά πρωτοπόρος».
«Οι εγγυήσεις που εισάγονται είναι οι αυστηρότερες στην Ευρώπη»
Εστίασε επίσης στα αυστηρά κριτήρια που προβλέπονται τονίζοντας πως «οι εγγυήσεις που εισάγονται είναι οι αυστηρότερες στην Ευρώπη».
Απαντώντας στους επικριτές του νομοσχεδίου ξεκαθάρισε: «Μήπως ανοίγουμε τις πόρτες των πανεπιστημίων σε φοιτητές χωρίς προσόντα; Προφανώς και όχι. Και εδώ θα ισχύσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής όπως και στα δημόσια πανεπιστήμια. Εξάλλου, όπως πρόσθεσε, τα ξένα μητρικά πανεπιστήμια θέτουν τα δικά τους κριτήρια βαθμολογίας ανάλογα με τους φοιτητές που θέλουν να προσελκύσουν».
Βέλη κατά του ΣΥΡΙΖΑ – «Ο κ. Κασσελάκης που σπούδασε σε αμερικανικό πανεπιστήμιο θα έλεγε όχι;»
Απευθυνόμενος στα έδρανα του ΣΥΡΙΖΑ ο πρωθυπουργός στηλίτευσε την στάση του κόμματος: «Έχετε έναν πρόεδρο ο οποίος σπούδασε σε μη κρατικό μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο. Σε ένα πανεπιστήμιο σπουδαίο αμερικανικό, με υποτροφία και αυτή την υποτροφία το πανεπιστήμιο είχε τη δυνατότητα να του τη δώσει ακριβώς επειδή δε μοιράζει μερίσματα αλλά δημιουργεί υπεραξία χτίζοντας καταπιστεύματα, τα οποία διευκολύνουν τα πανεπιστήμια αυτά να δίνουν υποτροφίες. Αυτό είναι το μοντέλο των μη κρατικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων. Ο κ. Κασσελάκης λοιπόν που σπούδασε σε ένα τέτοιο Πανεπιστήμιο αν ερχόταν το University of Pennsylvania να φτιάξει παράρτημα στην Ελλάδα θα έλεγε ‘όχι’ να μη γίνει αυτό. Καλά να τα λέει ο κ. Τσίπρας που σπούδασε στο Μετσόβιο αλλά να τα λέει και ο κ. Κασσελάκης….» πρόσθεσε.
Πυρά κατά του ΠΑΣΟΚ: «Απόλυτος πολιτικός σουρεαλισμός»
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός έστρεψε τα βέλη του και στον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Νίκο Ανδρουλάκη, επισημαίνοντας ότι «η πολυφωνία μετατρέπεται σε παλινωδία». Συγκεκριμένα παρέθεσε την παρέμβαση του Ευαγγελου Βενιζέλου ο οποίος υποστήριξε τη συνταγματικότητα ενώ σημείωσε πως το 55% των ψηφοφόρων του κόμματος φαίνεται να στηρίζουν τη μεταρρύθμιση. Πρόσθεσε ακόμη πως «ήταν προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ η στήριξη της σχετικής διάταξης και ότι ξαφνικά για λόγους ακατανόητους το κόμμα άλλαξε γνώμη, έθεσε θέμα κομματικής πειθαρχίας και μάλιστα παρά το γεγονός ότι το υπουργείο έκανε ειλικρινή προσπάθεια να εντάξει στη διάταξη όλους τους προβληματισμούς που είχε εκφράσει δημόσια το ΠΑΣΟΚ πριν ξεκινήσει η συζήτηση. Ο κ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για «απόλυτο πολιτικό σουρεαλισμό».
Ονομαστική ψηφοφορία για όλα τα άρθρα που αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο
Προανήγγειλε μάλιστα στο σημείο αυτό ότι η Ν.Δ. θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας για όλα τα άρθρα που αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο. «Και για να πάμε να μετρηθούμε τελικά. Πόσα από αυτά θα ψηφίσετε κ. Ανδρουλάκη; Για να κάνουμε το ταμείο στο τέλος».
Ανέφερε επίσης πως «αν το ΠΑΣΟΚ είναι η μηχανή του χρόνου ο Γιώργος Παπανδρέου είναι ο ‘Μπέντζαμιν Μπάτον’ της πολιτικής» σχολιάζοντας: «Γι’ αυτόν δουλεύει ο χρόνος ανάποδα, γιατί το 2004 ήταν υπέρ της αλλαγής του άρθρου 16, το 2007 στην Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος υπό την πίεση διαφόρων φωνών έκανε πίσω και τώρα διαφωνεί και με την αναθεώρηση του Συντάγματος και με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων».
Σημειώνεται πως η συνεδρίαση θα ολοκληρωθεί το βράδυ με ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και των επίμαχων άρθρων για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, την οποία ζήτησαν ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και το ΚΚΕ.