Σε ενημέρωση του κοινού για τον βαρυσήμαντο ρόλο των σχολικών Βιβλιοθηκών και των σχολικών Βιβλιοθηκονόμων, προέβη ο Διευθυντής της Βιβλιοθήκης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ) κ. Μάριος Ζέρβας, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης με στόχο την προβολή των δράσεων της Βιβλιοθήκης του Λυκείου Γιαννάκη Ταλιώτη Γεροσκήπου για τα έτη 2022-2023.
Η εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 21 Δεκεμβρίου, διοργανώθηκε επί της ευκαιρίας της ολοκλήρωσης της καταλογογράφησης του υλικού της Βιβλιοθήκης αλλά και της οργάνωσής της, μέσα από τη συμμετοχή της στο έργο του Ενιαίου Καταλόγου Σχολικών Βιβλιοθηκών, ένα έργο που αποτελεί συνεργασία του ΥΠΠΑΝ με το ΤΕΠΑΚ και που έχει ως στόχο τη σταδιακή οργάνωση και χρήση των σχολικών βιβλιοθηκών.
Το Λύκειο Γιαννάκη Ταλιώτη Γεροσκήπου εντάχθηκε στον Ενιαίο Κατάλογο τον Απρίλιο του 2019 και ολοκλήρωσε τις εργασίες του τον Νοέμβριο του 2022. Στο έργο οργάνωσης της Βιβλιοθήκης συμμετείχε προσωπικό του σχολείου με την ενεργή υποστήριξη και καθοδήγηση της Βιβλιοθήκης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.
Σε χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ο κ.Ζέρβας ενημέρωσε το κοινό και για το σύνολο των δεξιοτήτων που καλούνται να αναπτύξουν οι μαθητές μέσα από την πληροφοριακή παιδεία.
Ακολουθεί απόσπασμα από την ομιλία του Διευθυντή της Βιβλιοθήκης του ΤΕΠΑΚ:
«Η καταλογογράφηση των βιβλίων ενός σχολείου αποτελεί το πρώτο βήμα για την ένταξη της σχολικής βιβλιοθήκης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Όταν το 2018 υπογράφτηκε η συμφωνία συνεργασίας της Βιβλιοθήκης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για την δημιουργία του ενιαίου καταλόγου σχολικών βιβλιοθηκών, όραμα μας ήταν η ολοκλήρωση του έργου το συντομότερο δυνατό ούτως ώστε να μπορέσουν οι σχολικές βιβλιοθήκες να εξελιχθούν σε κέντρα πληροφόρησης.
Σήμερα 4 χρόνια μετά τα συναισθήματα μας είναι ανάμεικτα.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν συνολικά 140 σχολικές μονάδες σε όλη την ελεύθερη Κύπρο και ότι στον Ενιαίο Κατάλογο συμμετέχουν συνολικά 54 σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης το έργο βρίσκεται μακριά από την ολοκλήρωση του. Έχουν ολοκληρώσει το έργο μόνο 8 σχολεία εκ των οποίων τα 6 είναι από την επαρχία Πάφου.
Συγκεκριμένα στην επαρχία Πάφου 4 σχολεία στελεχώνονταν από περιφερειακό Βιβλιοθηκονόμο ο οποίος αφυπηρέτησε πρόσφατα. Μετά από μελέτη των στατιστικών δεδομένων της εξέλιξης του έργου, διαφάνηκε ότι τα σχολεία της επαρχίας Πάφου που διέθεταν περιφερειακό Βιβλιοθηκονόμο έχουν ολοκληρώσει το έργο.
Θα ήθελα μέσα από την ομιλία μου να στείλω κάποια μηνύματα προς την πολιτεία.
Συγκεκριμένα πρέπει η πολιτεία να ενισχύσει το έργο της αναδρομικής καταλογογράφησης με την πρόσληψη βιβλιοθηκονόμων έχοντας ως στόχο την ολοκλήρωση του έργου το συντομότερο δυνατό. Τα οφέλη θα είναι πολύ επίπεδα αφού όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αναζητούν τον ενιαίο κατάλογο και να εντοπίζουν ένα βιβλίο που τους ενδιαφέρει. Με αυτό τον τρόπο θα αναπτυχθεί ένα δίκτυο διαδανεισμού αναμεσά στις βιβλιοθήκες και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε μεγαλύτερο αριθμό βιβλίων. Επίσης οι μαθητές – μελλοντικοί φοιτητές, θα μάθουν να αξιοποιούν τις υπηρεσίες της βιβλιοθήκης και να αξιολογούν και να αξιοποιούν αποτελεσματικά τις ηλεκτρονικές πηγές πληροφόρησης κάτι το οποίο θα αποτελέσει πολύτιμη βοήθεια για τη συνέχεια των σπουδών τους αλλά και ως πολίτες μιας σύγχρονης κοινωνίας.
Ο Ρόλος των σχολικών βιβλιοθηκών σε μια αναπτυγμένη κοινωνία δεν περιορίζεται στη διεκπεραίωση των καθημερινών βασικών λειτουργιών της ανάπτυξης συλλογής, καταλογογράφησης και δανεισμού αλλά επεκτείνεται σε θέματα πληροφοριακής παιδείας.
Ζούμε στην εποχή της πληροφόρησης οπού οι νέοι μας βομβαρδίζονται καθημερινά με πληροφορίες μέσω των ηλεκτρονικών συσκευών και έχουν πρόσβαση σε πληθώρα πληροφορίων στο διαδίκτυο κάτι που αποτελεί πρόκληση για τις σχολικές βιβλιοθήκες αλλά και τα ίδια τα σχολεία όσον αφορά τον εκπαιδευτικό τους ρόλο.
Οι σχολικοί βιβλιοθηκονόμοι σε αναπτυγμένες χώρες έχουν πλέον αναλάβει το ρόλο του «teacher librarian», εκπαιδεύουν τους μαθητές και τους βοηθούν στο να αναπτύξουν τις βασικές δεξιότητες της πληροφοριακής παιδείας και συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς στην προετοιμασία των μαθημάτων τους αφού γνωρίζουν πολύ καλά πως να εντοπίσουν, να αξιολογήσουν και να αξιοποιήσουν σωστά την πληροφορία.
Μέσα από την πληροφοριακή παιδεία οι μαθητές αποκτούν ένα σύνολο δεξιοτήτων οι οποίες τους βοηθούν σε όλα τα στάδια της ζωής τους. Οι δεξιότητες αυτές τους βοηθούν να αναγνωρίζουν την ανάγκη για πληροφόρηση, να αναζητούν τις πληροφορίες με το σωστό τρόπο ώστε να τις εντοπίζουν εύκολα, να αξιολογούν τις πληροφορίες που έχουν μπροστά τους και να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τις αναγκαίες πληροφορίες αποφεύγοντας τη λογοκλοπή.
Συγκεκριμένα η Unesco στο Scholl Library Manifesto αναφέρει ως όραμα μεταξύ άλλων ότι
το πρόγραμμα μιας σχολικής βιβλιοθήκης βελτιώνει και ενισχύει τη διδασκαλία και τη μάθηση για ολόκληρη τη σχολική κοινότητα μέσω των εξειδικευμένων επαγγελματιών και του προσωπικού της σχολικής βιβλιοθήκης, των έντυπων και ψηφιακών συλλογών, των χώρων και του εξοπλισμού, των υπηρεσιών και των δραστηριοτήτων, καθώς και των ενεργών συνεργασιών για την πληροφοριακή παιδεία και την κριτική σκέψη.
Καταλυτικά θα ήθελα να αναφέρω ότι ως μια ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη η οποία υποδέχεται τους μαθητές αποφοίτους από τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θεωρούμε υποχρέωση μας να εργαστούμε για να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να πείσουμε την τοπική κοινωνία για την αναγκαιότητα αναβάθμισης των σχολικών βιβλιοθηκών ούτως ώστε οι φοιτητές μας να αξιοποιούν στο μέγιστο δυνατό τις γνώσεις που τους προσφέρει η τριτοβάθμια εκπαίδευση».