Σχεδόν ένα στα δύο νοικοκυριά (47%) έχει υποστεί μείωση εισοδήματος το τελευταίο εξάμηνο, ποσοστό που είναι περισσότερο από το διπλάσιο του 2018 (18%) και σχεδόν τέσσερις φορές μεγαλύτερο από το 2019 (12%), σύμφωνα με την Μεγάλη Έρευνα Αγοράς, που έχει διεξαχθεί για την Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών & Ποιότητας Ζωής.
Η έρευνα διενεργήθηκε από την εταιρεία CMRC CYPRRONETWORK LTD του ομίλου CΥPRONETWORK.
Τα αποτελέσματα της Μεγάλης Έρευνας Αγοράς παρουσιάστηκαν σήμερα σε δημοσιογραφική διάσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο χώρο της Δημοσιογραφικής Εστίας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση, τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν από τον Χρίστο Μιχαηλίδη, Εκτελεστικό Πρόεδρο της εταιρείας CMRC CYPRONETWORK LTD και τον Δρ Λουκά Αριστοδήμου, Πρόεδρο της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών & Ποιότητας Ζωής.
Σύμφωνα με τα βασικότερα αποτελέσματα της έρευνας, είναι ξεκάθαρη η διαφοροποίηση του οικογενειακού εισοδήματος του τελευταίου εξαμήνου σε σχέση με τις χρονιές 2018 και 2019.
Συγκεκριμένα, σχεδόν ένα στα δύο νοικοκυριά (47%) έχει υποστεί μείωση εισοδήματος το τελευταίο εξάμηνο, ποσοστό που είναι περισσότερο από το διπλάσιο του 2018 (18%) και σχεδόν τέσσερις φορές μεγαλύτερο από το 2019 (12%), ενώ το ίδιο ποσοστό (47%) παρουσιάζεται να παραμένει στο ίδιο εισόδημα, σε αντίθεση με την συντριπτική μειοψηφία (4%) να έχει αύξηση εισοδήματος.
Σύμφωνα με την έρευνα, η τάση διαφοροποιείται σημαντικά σε σχέση με τις αγορές γενικότερα αφού και αυτές μειώθηκαν (58%).
Συγκεκριμένα, όσοι αναφέρθηκαν σε αυξημένες αγορές ανέρχονται μόλις στο 3%, ενώ τέσσερις στους δέκα (39%) φαίνεται να παρέμειναν σταθεροί στις αγορές τους.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Έρευνας, το 30% των νοικοκυριών δηλώνει ότι «μόλις που τα καταφέρνει με το εισόδημα του» και το 20% «δυσκολεύεται λίγο με το εισόδημα του», ενώ σημαντικά αυξημένο το ποσοστό (12%) σε σχέση με παλαιότερες μετρήσεις όπου «αντιμετωπίζει πρόβλημα επιβίωσης», ενώ όσοι «δυσκολεύονται αρκετά με το εισόδημα τους» ανεβάζουν το ποσοστό στο 14%.
Όσοι «περνούν άνετα με το εισόδημα του νοικοκυριού τους» ανέρχονται στο 22%.
Όπως αναφέρεται στα αποτελέσματα της Έρευνας, αναμενόμενες είναι και οι αλλαγές στο καθεστώς εργασίας των ερωτηθέντων, εξαιτίας της πανδημίας.
Συγκεκριμένα, παρόλα αυτά το 47% ανάφερε ότι αυτή την στιγμή δεν έχει υποστεί καμία αλλαγή, όμως το 23% έχει υποστεί μερική αναστολή εργασιών, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα (9%) έχει υποστεί ολική αναστολή εργασιών και το ίδιο ποσοστό ατόμων εργάζεται από το σπίτι.
Σύμφωνα με την έρευνα, ο βαθμός ανησυχίας των ερωτηθέντων σκεπτόμενοι το επόμενο διάστημα, φαίνεται να δίνει προτεραιότητα στο αν θα έχουν την δέουσα ιατρική φροντίδα αν χρειαστεί με ένα στους δύο (47%) να ανησυχεί σε μεγάλο/ πολύ μεγάλο βαθμό.
Ακολουθούν οι ανησυχίες αν θα έχουν δουλειά, αν θα μπορούν να πληρώνουν τους λογαριασμούς τους και αν θα μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες του νοικοκυριού τους, με τις θετικές τοποθετήσεις να φτάνουν στα ποσοστά 39%, 37% και 37% αντίστοιχα.
Τώρα όσον αφορά τις αγορές, σύμφωνα με την έρευνα, η πλειοψηφία αγοράζει τα βασικά διατροφής (96%), τέσσερις στους δέκα (40%) είναι αυτοί που αγοράζουν είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ το 29% πρόκειται να αγοράσει είδη τεχνολογίας(Ηλεκτρονικό Υπολογιστή/ Τηλέφωνο/ Εκτυπωτή).
Ελάχιστοι είναι αυτοί που θα έκαναν αγορά επίπλων, ηλεκτρονικών συσκευών ή αυτοκινήτου(8%), και αυτοί που θα έκαναν αγορά ή ανακαίνιση σπιτιού (5%).
Αναφορικά τώρα με ενέργειες που έχουν κάνει μέσα στον τελευταίο μήνα, σύμφωνα με την Έρευνα, στην κορυφή βρίσκεται η χρήση τραπεζικής διαδικτυακής εφαρμογής με ποσοστό 61%, ακολουθούν η παραγγελία φαγητού από κάποια εφαρμογή (52%) και η χρήση εφαρμογής για επικοινωνία με συναδέλφους ή/και πελάτες (34%), ενώ ένας στους τέσσερις (25%) έκανε αγορά από κατάστημα χρησιμοποιώντας το κινητό του, 13% των ερωτηθέντων έχουν παραλάβει προϊόντα κατ΄οίκον από υπεραγορά και το 5% από αυτούς έχει κλείσει διακοπές ή/και ταξίδι για το 2021.
Όπως αναφέρεται στα βασικότερα αποτελέσματα της έρευνας, περισσότεροι από έξι στους δέκα καταναλωτές (66%) γνωρίζουν την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού.
Αυτό δεν συμβαίνει και στην περίπτωση του Φορέα Εξώδικης Επίλυσης Καταναλωτικών Διαφορών και του Συστήματος “Rapex” όπου οι θετικές τοποθετήσεις περιορίστηκαν μόλις στο 24% και 13% αντίστοιχα. Ένας στους τρεις (34%) φαίνεται να γνωρίζει την Παγκύπρια Ένωση Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, ενώ πιο μικρό είναι το ποσοστό (20%) αυτών που ξέρουν τον ενιαίο φορέα εξώδικης επίλυσης διαφορών χρηματοοικονομικής φύσης.
Όσον αφορά τον βαθμό επάρκειας των υπάρχων μηχανισμών, τρόπων, και μέσων διασφάλισης των δικαιωμάτων και αποτελεσματικής προστασίας του καταναλωτή, σύμφωνα με την έρευνα, το ποσοστό των ατόμων που αξιολογούν καθόλου ή σε μικρό βαθμό (33%) είναι σχεδόν το ίδιο υψηλό με αυτό που απάντησαν δεν γνωρίζω / δεν απαντώ (38%), ενώ το 24% καλύπτεται από τα άτομα που θεωρούν ικανοποιητικούς τους υπάρχοντες μηχανισμούς, ενώ η μειοψηφία (6%) τους θεωρούν επαρκής σε μεγάλο ή πολύ μεγάλο βαθμό.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ