Ένα εγκαταλελειμμένο εδώ και καιρό δεξαμενόπλοιο καυσίμων στα ανοικτά των ακτών της Υεμένης αποτελεί «σοβαρή απειλή» για εκατομμύρια κατοίκους της φτωχής χώρας, επιδεινώνοντας ενδεχομένως την ανθρωπιστική κρίση, προειδοποίησε την Πέμπτη η Greenpeace.
Το πλοίο καυσίμων FSO Safer, ηλικίας 45 ετών, έχει 1,1 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και έχει αγκυροβολήσει στη θάλασσα περίπου έξι χιλιόμετρα (τέσσερα μίλια) έξω από το δυτικό λιμάνι της Χοντέιντα.
«Το εγκαταλελειμμένο δεξαμενόπλοιο, με το τοξικό του φορτίο αργού πετρελαίου, αποτελεί σοβαρή απειλή για τις κοινότητες και το περιβάλλον της Ερυθράς Θάλασσας», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Greenpeace, Ahmed El Droubi.
«Η δράση για την πρόληψη μιας μεγάλης καταστροφής ή τουλάχιστον για τον μετριασμό των επιπτώσεών της δεν μπορεί πλέον να περιμένει», τόνισε.
Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι στο πλοίο δεν έχει πραγματοποιηθεί σχεδόν καμία εργασία συντήρησης εδώ και χρόνια και ότι ενδέχεται να συσσωρεύονται αέρια στο εσωτερικό του και ότι δεν διαθέτει λειτουργικό σύστημα πυρόσβεσης.
Σε έκθεση που κυκλοφόρησε την Πέμπτη, η Greenpeace ανέφερε ότι μια πετρελαιοκηλίδα θα εμπόδιζε την πρόσβαση στα κύρια λιμάνια της Χοντέιντα και του Σαλίφ, επηρεάζοντας τις προμήθειες επισιτιστικής βοήθειας για έως και 8,4 εκατομμύρια ανθρώπους.
Ανέφερε επίσης ότι οι μονάδες αφαλάτωσης στις ακτές της Χοντέιντα, του Σαλίφ και του Άντεν θα μπορούσαν να επηρεαστούν, γεγονός που θα διακόψει την παροχή πόσιμου νερού για περίπου 10 εκατομμύρια ανθρώπους.
Η αλιεία της Υεμένης πιθανότατα θα κλείσει και τα οικοσυστήματα στην Ερυθρά Θάλασσα θα καταστραφούν, πρόσθεσε η Greenpeace, με τον αντίκτυπο να φτάσει πιθανώς στο Τζιμπουτί, την Ερυθραία και τη Σαουδική Αραβία.
Οι επιθεωρητές του ΟΗΕ αρχικά επρόκειτο να αξιολογήσουν το δεξαμενόπλοιο το 2020, αλλά η αποστολή έχει καθυστερήσει επανειλημμένα λόγω διαφωνιών με το κίνημα των Χούθι, το οποίο ελέγχει μεγάλο μέρος του βορρά, συμπεριλαμβανομένων των λιμανιών Χοντέιντα και Σαλίφ.