Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

31.8 C
Nicosia
Παρασκευή 9 Μαΐου 2025 | 19:31

Άγνωστα σκίτσα του Μοντιλιάνι κρυμμένα πίσω από το έργο του «Γυμνό με Καπέλο»

Οι επιμελητές του ισραηλινού μουσείου Hecht που βρίσκεται στους χώρους του Πανεπιστημίου της Χάιφα του Ισραήλ ανακάλυψαν τρία άγνωστα σκίτσα του διάσημου καλλιτέχνη Αμεντέο Μοντιλιάνι που «κρύβονταν» κάτω από την επιφάνεια του έργου του «Γυμνό με Καπέλο».

Η ιστορικός τέχνης στο Μουσείο Hecht, Ίνα Μπέργκοβιτς, είπε χαρακτηριστικά ότι πρόκειται για μία «εκπληκτική ανακάλυψη. Μέσω των ακτίνων Χ, είμαστε πραγματικά σε θέση να κάνουμε αυτό το άψυχο αντικείμενο να μιλήσει».

Ο Μοντιλιάνι θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους του μοντερνισμού τον 20ού αιώνα. Έζησε μια σύντομη, ταραχώδη, μποέμικη ζωή στη Γαλλία. Πέθανε σε ηλικία 35 ετών, πάμπτωχος, από φυματιώδη μηνιγγίτιδα, στο νοσοκομείο Σαριτέ. Μια μέρα μετά το θάνατο του καλλιτέχνη, η σύντροφός του, Ζαν, αυτοκτόνησε  μην αντέχοντας τον θάνατό του, έγκυος στο δεύτερο παιδί τους.

Το έργο του χαρακτηρίζεται από λεπτούς, επιμήκεις λαιμούς και πρόσωπα, ένα χαρακτηριστικό στυλ επηρεασμένο από την αφρικανική και την κυκλαδίτικη ελληνική τέχνη που έγινε γνωστή  στη Γαλλία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα σύμφωνα με την «Guardian».

Ένας από τους πίνακές του, ο «Ξαπλωμένος γυμνός», άγγιξε τα 170 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία το 2015, μπαίνοντας στη λίστα με τους πιο ακριβούς πίνακες.

Το «Γυμνό με Καπέλο» του 1908 δεν είναι ένας συνηθισμένος πίνακας. Είναι ζωγραφισμένος και από τις δύο πλευρές του καμβά, με αντίθετη κατεύθυνση.  Το πρόσωπο της Maud Abrantès, μιας φίλης του καλλιτέχνη, στην πίσω πλευρά είναι ανάποδα.

Το 2010, ο επιμελητής του μουσείου παρατήρησε τα μάτια μιας τρίτης φιγούρας που κρυφοκοίταζε κάτω από το γιακά της Αμπράντες. Αλλά μόνο φέτος η κρυφή εικόνα ήρθε στο φως. Ο καμβάς, όπως αποκαλύφθηκε εμπεριέχει πέντε από τους πίνακές του, πιθανότατα ζωγραφισμένους τον ένα πάνω στον άλλο, από ανάγκη για εξοικονόμηση καμβάδων και χρημάτων.

«Όταν αποφασίσαμε να κάνουμε την ακτινογραφία, επιδιώκαμε απλώς να ανακαλύψουμε λίγα περισσότερα στοιχεία γύρω από την κρυμμένη φιγούρα», αναφέρει η Μπέργκοβιτς. «Εκτός από μια κρυμμένη γυναίκα με το καπέλο, βρέθηκαν άλλα δύο πορτρέτα στην απέναντι πλευρά, εντελώς αόρατα με γυμνό μάτι. Πρόκειται για τα πορτρέτα ενός άνδρα και μιας γυναίκας, με τα μαλλιά της τραβηγμένα σε κότσο».

Το «Γυμνό με Καπέλο» χρονολογείται από την αρχή της καριέρας του Μοντιλιάνι, λίγο μετά τη μετακόμισή του στο Παρίσι από την Ιταλία, όταν αγωνιζόταν να βρει αγοραστές για τους πίνακές του. Ο συγκεκριμένος αγοράστηκε από τον ιδρυτή του μουσείου το 1983. Η φωτογράφηση με ακτίνες Χ πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Barnes στη Φιλαδέλφεια.

Η έκθεση θα ανοίξει στις 16 Οκτωβρίου και φέρει στο φως τις μεθόδους εργασίας και τα υλικά του καλλιτέχνη  μέσα από πληροφορίες που βασίζονται στην μελέτη δεκάδων πινάκων και γλυπτών του Μοντιλιάνι, από συλλογές σε όλο τον κόσμο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!