Το 40% όλων των νέων αυτοκινήτων στην Κίνα έχουν πλέον ηλεκτρικό κινητήρα. Μόνο τον Νοέμβριο, πωλήθηκαν στη χώρα 940.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως γράφει η South China Morning Post με έδρα το Χονγκ Κονγκ.
Συνολικά περίπου 7,7 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πουλήθηκαν στην Κίνα τους πρώτους 11 μήνες του 2023.
Το 2020, το Πεκίνο είχε θέσει μάλιστα στόχο ως το 2025, το 20% όλων των νέων αυτοκινήτων στη μεγαλύτερη εγχώρια αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, να έχουν ηλεκτρική κίνηση.
Ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε το 2022. Κατά συνέπεια, τα μπόνους αγοράς για ηλεκτρικά οχήματα καταργήθηκαν το καλοκαίρι του 2023, αν και αυτό δεν είχε καμία επίδραση στη συνεχιζόμενη αύξηση των πωλήσεων.
Η στρατηγική της κινεζικής κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση βασίζεται μάλιστα όλο και περισσότερο σε αντικαταστάσιμες μπαταρίες. Αυτό σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα δεν χρειάζεται να περιμένουν σε σταθμούς φόρτισης για να επαναφορτίσουν τις μπαταρίες τους, αλλά μπορούν να ανταλλάξουν άδειες μπαταρίες με φορτισμένες, στα πρατήρια αλλαγής.
Μεταξύ άλλων, αυτό θα είχε το πλεονέκτημα ότι η φόρτιση των μπαταριών μπορεί να κατανεμηθεί καλύτερα μέσω των σταθμών αλλαγής, προκειμένου να αποφευχθούν ώρες αιχμής στο δίκτυο και να εκμεταλλευθούν τις αιχμές τροφοδοσίας.
Οι κύριοι ωφελούμενοι από τη νέα τάση είναι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και η αμερικανική Tesla, η οποία έχει κατασκευάσει ένα μεγάλο εργοστάσιο στη Σαγκάη. Αντίθετα, ο γερμανικός γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας VW, ο οποίος έχει εδώ και καιρό εξέχοντα ρόλο στην κινεζική αγορά αυτοκινήτου, δεν έχει παίξει ακόμη σημαντικό ρόλο στην επιχείρηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Προφανώς η νέα εξέλιξη δεν ελήφθη έγκαιρα υπόψη από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Οικολογικά κίνητρα
Εδώ και πολύ καιρό υπήρχαν ενδείξεις για την ενίσχυση της μετάβασης σε ηλεκτρικούς κινητήρες στην Κίνα. Το κίνητρο ήταν η μεγάλη μόλυνση της ατμόσφαιρας στο Πεκίνο και άλλες πόλεις. Ήδη από τη δεκαετία του 2000, μόνο σκούτερ με ηλεκτροκινητήρες πωλούνταν στη Λαϊκή Δημοκρατία.
Η μεταφορά με λεωφορείο αλλάζει επίσης όλο και περισσότερο. Η πόλη Σεντζέν πρωτοστάτησε. Από το 2017, μόνο ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην πόλη των 17,6 εκατομμυρίων κατοίκων. Μεγαλουπόλεις όπως το Πεκίνο και η Σαγκάη σύντομα θα έχουν επίσης μόνο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, ενώ άλλες περιοχές έχουν ορίσει ως προθεσμία το 2025.
Ήδη, η Κίνα προηγείται και διεθνώς σε αυτόν τον τομέα. Το 90% των ηλεκτρονικών λεωφορείων που πωλούνται παγκοσμίως προέρχονται από την Κίνα.
Την ίδια ώρα πάντως, το 60% της ηλεκτρικής ενέργειας της Κίνας παράγεται σε σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα. Αλλά και οι μέρες των εργοστασίων ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα είναι επίσης μετρημένες. Το μερίδιό τους στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μειώνεται ήδη αργά, αλλά οι αρχές ελπίζουν ότι θα μειωθεί ταχύτερα τα επόμενα χρόνια.