Σ’ ένα «αουτσάιντερ», την αμερικανική ταινία, «Ανόρα» του Σον Μπέικερ απονεμήθηκε τελικά ο Χρυσός Φοίνικας καλύτερης ταινίας του φετινού 77ου φεστιβάλ των Καννών.
Πρόκειται για μια απολαυστική κωμωδία, που κινείται ανάμεσα στο σασπενς και το χιούμορ, γύρω από μια εργάτρια του σεξ που μπλέκεται με τον ανέμελο γιο ενός ολιγάρχη, όχι, πιστεύω, η καλύτερη ταινία του φεστιβάλ, που σ’ αυτό ίσως βοήθησε τόσο ότι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής ήταν η ηθοποιός και σκηνοθέτης Γκρέτα Γκέργουικ, όσο και η παρουσία στο φεστιβάλ δυο γιγάντων του συγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου, του Φράνσις Φορντ Κόπολα και του Τζορτζ Λούκας.
Το βραβείο στον Μπέικερ απένειμε ο Λούκας, ο οποίος λίγο πιο πριν είχε τιμηθεί με τον Ειδικό Χρυσό Φοίνικα για το έργο του, βραβείο που του το απένειμε ο ίδιος ο Κόπολα, με τους καλεσμένους της επίσημης τελετής να σηκώνονται όρθιοι και να τους χειροκροτούν θερμά.
Το πιο θερμό όμως χειροκρότημα, με το κοινό να σηκώνεται όρθιο, δόθηκε στον Ιρανό σκηνοθέτη Μοχάμαντ Ρασούλοφ, στον οποίο απονεμήθηκε ένα δεύτερο ειδικό βραβείο της επιτροπής για την ταινία του, «Ο σπόρος της ιερής συκιάς», που πολλοί από μας πίστευαν πως θα κέρδιζε τον Χρυσό Φοίνικα.
Οι γυναίκες πάντως είχαν φέτος την τιμητική τους με το Μέγα Βραβείο του φεστιβάλ να απονέμεται στην Ινδή σκηνοθέτρια Παγιάλ Καμπάντια για την ταινία της «Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως», μια δοσμένη με ανθρωπιά και τρυφερότητα ιστορία τριών νοσοκόμων σε μια μεγαλούπολη της Ινδίας, καθώς και τη βράβευση του συνόλου των γυναικών στην ταινία «Εμίλια Πέρεζ» που γύρισε στο Μεξικό ο Γάλλος Ζακ Οντιάρ (βραβείο της επιτροπής για την ταινία). Η ταινιά κινείται γύρω από τον αρχηγό ενός καρτέλ που μετατρέπεται σε γυναίκα, με τη βασική πρωταγωνίστριά του, Κάρλα Σοφία Γκασκόν να παραλαμβάνει το βραβείο εκ μέρους όλων των γυναικών ηθοποιών της ταινίας, και να προσπαθεί να κρατήσει τα δάκρυά της στη διάρκεια του συγκινητικού της λόγου αποδοχής.
Γυναίκα κέρδισε και το βραβείο σεναρίου, η Γαλλίδα Κοραλί Φαρζά, για την ταινία «Ουσία», η οποία παραλαμβάνοντας το βραβείο της εκθείασε τους αγώνες των γυναικών τονίζοντας πως έφτασε τώρα έφτασε ο καιρός που όλες μαζί οι γυναίκες πρέπει να αγωνιστούν δυναμικά.
Ο Πορτογάλος Μιγκέλ Γκόμεζ κέρδισε, πολύ δίκαια, το βραβείο σκηνοθεσίας για την ταινία του «Grand Tour», γύρω από ένα μακρύ, ποιητικό, μελαγχολικό ταξίδι στην «καρδιά του σκότους» σε διάφορες ασιατικές χώρες από έναν άντρα που προσπαθεί να αποφύγει την αρραβωνιαστικιά του η οποία τελικά ακολουθεί τα ίχνη του.
Βραβείο και στην ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, «Kinds of Kindness», με το βραβείο ανδρικής ερμηνείας να απονέμεται στον Βρετανό Τζέσι Πλέμονς, ο οποίος δυστυχώς δεν μπόρεσε να παρευρεθεί για να το παραλάβει.
Το βραβείο Χρυσής Κάμερας δόθηκε στη νορβηγική ταινία «Αρμάντ» του Χάλφντα Ούλμαν Τόντελ, ενώ το βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους στην ταινία «Ο άνθρωπος που δεν μπορούσε να παραμείνει σιωπηλός» του Κροάτη Νεμπόσα Σλιγιέπσεβιτς.