Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

10.8 C
Nicosia
Τετάρτη 7 Μαΐου 2025 | 6:26

Όλο και πιο έντονες θα είναι οι αναταράξεις σε πτήσεις – Ο ρόλος της κλιματικής αλλαγής

Η κλιματική αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε εντονότερες αναταράξεις  σε υπερατλαντικές πτήσεις μέχρι τα μέσα αυτού του αιώνα, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο Ινστιτούτο Κύπρου Θεόδωρος Χριστούδιας κληθείς να σχολιάσει το περιστατικό σε αεροσκάφος της Singapore Airlines το οποίο αντιμετώπισε εν πτήσει έντονες αναταράξεις με αποτέλεσμα τον θάνατο ενός επιβάτη και τον τραυματισμό πολλών άλλων.

Ο Καθηγητής Χριστούδιας, ο οποίος ειδικεύεται σε ατμοσφαιρικά-κλιματικά μοντέλα, είπε στο ΚΥΠΕ ότι βάσει της έρευνας του Καθηγητή Επιστήμης της Ατμόσφαιρας στο Τμήμα Μετεωρολογίας του Πανεπιστημίου του Reading του Ηνωμένου Βασιλείου, Paul D. Williams, η ανθρωπογενής κλιματική αλλαγή αναμένεται να ενισχύσει τις κατακόρυφες αστάθειες στα υψόμετρα πτήσης αεροσκαφών εντός των ατμοσφαιρικών ρευμάτων και μια τέτοια ενίσχυση θα αύξανε τις αναταράξεις.

Σύμφωνα με τις μελέτες του Καθηγητή Williams για το θέμα, “προσομοιώσεις μοντέλων του κλίματος υποδηλώνουν ότι η κλιματική αλλαγή θα οδηγήσει σε πιο ανώμαλες υπερατλαντικές πτήσεις μέχρι τα μέσα αυτού του αιώνα, και ότι οι ισχυρές αναταράξεις  θα αυξηθούν, υπογραμμίζοντας τη σημασία βελτίωσης των προβλέψεων αναταράξεων και του σχεδιασμού πτήσεων για περιορισμό της δυσφορίας και τραυματισμών επιβατών και πληρώματος. Οι χρόνοι ταξιδιού μπορεί να επιμηκυνθούν και η κατανάλωση καυσίμων αλλά και οι εκπομπές μπορεί να αυξηθούν”.

Ερωτηθείς γιατί οι αναταράξεις στην εν λόγω πτήση ήταν τόσο έντονες, είπε ότι τα αεροσκάφη αντιμετωπίζουν μέτριου ή μεγαλύτερου μεγέθους αναταράξεις δεκάδες χιλιάδες φορές τον χρόνο σε παγκόσμια κλίμακα, με πιθανούς τραυματισμούς εκατοντάδων επιβατών (ενίοτε θανατηφόρα), κοστίζοντας στις αεροπορικές εταιρείες δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και προκαλώντας δομικές ζημιές στα αεροπλάνα.

Πρόσθεσε ότι μια «αόρατη μορφή» των αναταράξεων, (δηλαδή που δεν μπορούν να τις δουν οι πιλότοι ή να εντοπιστούν από δορυφόρους ή από τους αισθητήρες του αεροσκάφους) που ονομάζονται αναταράξεις τύπου CAT (clear-air turbulence) προβλέπεται από τα μοντέλα ότι θα γίνονται πιο συχνές λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Κληθείς να αναφέρει αν το συμβάν αυτό σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή, ο Καθηγητής Χριστούδιας σημείωσε ότι οι δημοσιεύσεις του Καθηγητή Williams δείχνουν πως οι σοβαρές αναταράξεις τύπου CAT έχουν ήδη αυξηθεί κατά 55% από το 1979 και ότι οι υπερατλαντικές πτήσεις με ανατολική κατεύθυνση είναι αντιμέτωπες με περισσότερες αναταράξεις από ό,τι οι πτήσεις προς τα δυτικά.

Επίσης, είπε ότι η κλιματική αλλαγή επηρεάζει τις συνθήκες απογείωσης με βάση χρονοσειρές μετεωρολογικών μετρήσων σε δέκα ελληνικά αεροδρόμια από το 1955, υποδεικνύοντας το επίπεδο της κλιματικής αλλαγής στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.

Κληθείς να κάνει μια εκτίμηση για το μέλλον, ο Καθηγητής Χριστούδιας είπε ότι οι αναταράξεις στα αεροσκάφη αναμένεται να αυξηθούν λόγω κλιματικής αλλαγής, συμπεριλαμβανομένων σοβαρών αναταράξεων παγκοσμίως.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Press Room

Μείνετε ενημερωμένοι με τo newsletter μας!