Μπορεί η κρίση κόστους ζωής -όπως και κάθε άλλη κρίση στο παρελθόν- οδηγεί κάποιους στο… ποτό, αλλά στο Ηνωμένο Βασίλειο οι καταναλώσεις δείχνουν μια διαφορετική τάση, αυτή του λιγότερου αλκοόλ. Η τελευταία έκθεση από τον διανομέα Liberty Wines ανακοίνωσε ότι, κατ’ όγκο, οι πωλήσεις κρασιού σε εστιατόρια, ξενοδοχεία, παμπ και μπαρ έχουν μειωθεί κατά 19% από το 2019.
Δεν υπάρχει έκπληξη, κυρίως λόγω της σειράς τεράστιων αποτυχιών που έχει αντιμετωπίσει η βιομηχανία, τα τελευταία πέντε χρόνια, από την πανδημία στις αυξήσεις φόρων. Αλλά και η στάση απέναντι στο ποτό έχει αλλάξει, ειδικά από τις νεότερες γενιές που αναζητούν την ποιότητα και όχι την ποσότητα.
Η τοποθέτηση του μέλλοντος της βιομηχανίας στα χέρια των συνηθειών κατανάλωσης αλκοόλ (ή της έλλειψης της) αυτής της γενιάς αποτελεί μεγάλη πηγή άγχους για τους επαγγελματίες του κρασιού.
Η ανησυχία αυτή αναφέρθηκε σε μια ενημέρωση τύπου για την εμπορική έκθεση κρασιού Vinexpo Paris το 2022, σε μια παρουσίαση με τίτλο «The Battle of the Generations in UK». Αποκάλυψε ότι, μαζί, οι Gen Z και οι Millennials αποτελούν μόνο το 26% των καταναλωτών οίνου, αν και αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του συνολικού πληθυσμού του Ηνωμένου Βασιλείου.
Οι νέοι πίνουν λιγότερο, ξοδεύουν περισσότερο
Αλλά εδώ είναι το θέμα. Ενώ οι νέοι μπορεί να πίνουν λιγότερο, σίγουρα ξοδεύουν περισσότερα. ΟΙ Gen Z-ers και οι Millennials αποτελούν το 34% της κατανάλωσης κατ’ οίκο και περίπου το 50% της συνολικής κατανάλωσης σε καταστήματα. Είναι επίσης «ευχαριστημένοι που ξοδεύουν περισσότερα για ένα μπουκάλι κρασί από τους Boomers», όπως ανέφερε στους Financial Times ο COO της Wine Intelligence Ρίτσαρντ Χάλστεντ.
Και οι δύο γενιές δηλώνουν χαρούμενες που μπορούν να ανοίξουν ένα μπουκάλι αξίας £25 σε ένα κατάστημα κρασιών, υιοθετώντας συμπεριφορές που δείχνουν κάποια ίχνη στην αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων κατά τη διάρκεια των lockdown. «Ο κόσμος έμπαινε και έλεγε: «Δεν έχω τίποτα άλλο για να ξοδέψω τα χρήματά μου», αναπόλησε στους FT ο Όλιβερ Ντίμπεν, ο οποίος εργαζόταν στο κατάστημα κρασιών του βόρειου Λονδίνου Gnarly Vines κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Αλλά το πιο ενδιαφέρον ήταν ότι ενώ οι άνθρωποι ξόδευαν £10 σε ένα μπουκάλι πριν από την πανδημία και £25 κατά τη διάρκεια, δεν επέστρεψαν στα προπανδημικά επίπεδα μόλις τέλειωσε το lockdown. Είδαν τι είδους ποιότητα και ποικιλία μπορούσαν να αποκτήσουν σε αυτό το σημείο τιμής και μετά δεν επέστρεψαν ποτέ. Ήθελαν να μάθουν ποιος ακριβώς έφτιαχνε το κρασί τους».
Αυτή η τάση συνεχίστηκε πέρα από τις μπουτίκ κάβες. Ο Φρέντι Μπάλμερ, αγοραστής κρασιού στο The Wine Society, εξήγησε στους FT ότι, «τους αρέσει να νιώθουν ότι αγοράζουν περισσότερα από ένα μπουκάλι που έχει μέσα κρασί: θέλουν να μάθουν για έναν παραγωγό, από πού προέρχεται η κάθε ποικιλία και τι την κάνει ξεχωριστή. Υπάρχει επίσης μια πραγματική επιθυμία για ιχνηλασιμότητα, οι άνθρωποι θέλουν να γνωρίζουν από πού προέρχεται το φαγητό και το ποτό τους και είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερα επειδή θεωρούν ότι είναι καλύτερης ποιότητας».
Ψάχνουν το ξεχωριστό
Δεν είναι απαραίτητα ότι οι νέοι βγαίνουν έξω με στόχο να ξοδέψουν περισσότερα για το κρασί – αλλά ότι το κρασί που θέλουν να πιουν, συχνά κοστίζει περισσότερο.
«Σε ένα βαθμό, οι νεότερες γενιές αισθάνονται λίγο απογοητευμένες με το φθηνότερο κρασί», λέει ο Μπάλμερ. «Και η απόλυτη θυσία όλο το προηγούμενο διάστημα, ήταν η ποιότητα σε βάρος της ποσότητας. Οι παλαιότερες γενιές δεν ανησυχούσαν όταν η τιμή ανά φιάλη ήταν χαμηλή, αλλά οι Millennials και οι Gen Z-ers που έχουν μεγαλώσει και είναι λίγο δύσπιστοι για τα πράγματα κάτω από μια συγκεκριμένη τιμή, ξέρουν ότι είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί καλή ποιότητα κάτω από συγκεκριμένο σημείο τιμής».
Θα δούμε, λοιπόν, περισσότερους λιανοπωλητές να αντικαθιστούν τα κλασικά κρασιά με πιο ασυνήθιστα στυλ που προτιμά μια νεότερη αγορά; Θα σήμαινε ότι έχετε πιο χαλαρά κόκκινα, όπως το αυστριακό zweigelt και το νέο Beaujolais, ίσως ένα Riesling ενός αμπελώνα ή ένα μπορντό χαμηλής παρέμβασης — και, φυσικά, αυτό το πιο μοντέρνο στυλ: πορτοκαλί κρασί.
Αυτός είναι και ο λόγος που το Wine Society αποφάσισε να συμπεριλάβει στη γκάμα του το Astro Bunny — ένα αυστραλιανό ροζ αφρώδες αξίας 26 λιρών, φτιαγμένο σε μοντέρνο στυλ pet-nat. «Δεν το αγοράζω επειδή είναι δροσερό, αλλά επειδή είναι το πιο σταθερά καλό pet-nat που έχω δοκιμάσει ποτέ», λέει ο Μπάλμερ. «Ως αγοραστής, θέλω να ανταποκριθώ σε μια αγορά όπου οι νέοι καταναλωτές είναι πολύ πιο τολμηροί, αλλά εξακολουθούν να θέλουν να πίνουν μπορντό ή τα ιταλικά κλασικά που έχουν τη δική τους ιστορία».
Πηγή: OT