Πρωτοφανείς εικόνες με οχήματα βαρέος τύπου μέσα στην Αγία Σοφία, κάνουν τον γύρο του διαδικτύου.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν οι συναρμόδιες τουρκικές αρχές, οι εργασίες γίνονται στο πλαίσιο αναστήλωσης του μνημείου, εγείροντας ωστόσο εύλογες ανησυχίες για φθορές.
Φωτογραφίες από το εσωτερικό, δείχνουν έναν βαρύ γερανό πάνω σε φορτηγό, ενώ στο δάπεδο διακρίνονται προστατευτικά πάνελ.
Βαριά οχήματα διακρίνονται και στην είσοδο της «Πύλης του Αυτοκράτορα».
Σύμφωνα με όσα μετέδωσε ο τηλεοπτικός σταθμός Σκάι, το τουρκικό υπουργείο Πολιτισμού σε ανακοίνωσή του αναφέρει ότι πρόκειται για «αναγκαία έργα αποκατάστασης και αντισεισμικής προστασίας» ισχυριζόμενο ότι «έχει ετοιμαστεί ειδική πλατφόρμα για να μπουν τα φορτηγά χωρίς να προκληθεί ζημιά στο μνημείο».
Επιπλέον, η Γενική Διεύθυνση Ιδρυμάτων εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία επιχειρεί να εξηγήσει τις εκτελούμενες εργασίες και να καθησυχάσει για τις πιθανές επιπτώσεις αυτών.

«Οι εργασίες για τη διασφάλιση της μεταφοράς της Αγίας Σοφίας στις μελλοντικές γενιές με τον πιο σωστό και ασφαλή τρόπο συνεχίζονται υπό τη διαχείριση της Γενικής Διεύθυνσης μας. Η Αγία Σοφία, που στέκεται για περίπου 15 αιώνες και έχει υποστεί τρεις φορές καταστροφή και ανακαίνιση, αποτελεί αντικείμενο προστασίας και αποκατάστασης υψηλής σημασίας. Στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης των εργασιών αποκατάστασης, που ξεκίνησαν το 2023, πραγματοποιούνται παρεμβάσεις για την αντισεισμική ασφάλεια του μνημείου. Συγκεκριμένα, ανανεώθηκαν οι μολύβδινες επικαλύψεις στην εξωτερική επιφάνεια του κύριου τρούλου και αποφασίστηκε από την Επιστημονική Επιτροπή και το Συμβούλιο Συντήρησης Αρχαιοτήτων να καλυφθεί η επιφάνεια του τρούλου με προσωρινή μεταλλική κατασκευή, ώστε να προστατευτούν τα εσωτερικά ψηφιδωτά και να αποφευχθεί οποιαδήποτε ζημιά από τις καιρικές συνθήκες».

Στην ανακοίνωση προστίθεται: «Για τη στήριξη αυτής της προσωρινής μεταλλικής κατασκευής, η Επιστημονική Επιτροπή αποφάσισε την ανέγερση τεσσάρων κύριων κιόνων ύψους 43,5 μέτρων μέσα στο τέμενος, χωρίς να εμποδίζεται η λειτουργία του χώρου λατρείας. Η εγκατάσταση του συστήματος και η μεταφορά των μεταλλικών υλικών απαιτούσαν τη χρήση βαρέων μηχανημάτων, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια ειδική διαδρομή πρόσβασης από τη δυτική πλευρά του μνημείου. Στο πλαίσιο αυτό, έγιναν στατικές μελέτες για τα σταθερά και κινούμενα φορτία και δοκιμές φόρτισης εδάφους.
(…) Στην κύρια αίθουσα προσευχής, πρώτα πραγματοποιήθηκε τεκμηρίωση των υπαρχόντων μαρμάρινων δαπέδων και έλεγχος της στρώσης της κρεμαστής στρώσης τους. Στη συνέχεια, χρησιμοποιήθηκαν γεωραντάρ και δοκιμές ταξινόμησης εδάφους. Σε όλο το χώρο όπου θα κινούνταν τα μηχανήματα, τοποθετήθηκε πολυστρωματικό προσωρινό δάπεδο για τη διάχυση των φορτίων και την προστασία των μαρμάρινων πλακών.

Για να διασφαλιστεί η ακεραιότητα του αυθεντικού μαρμάρινου δαπέδου της Αγίας Σοφίας, το δάπεδο καλύφθηκε με στρώσεις που περιλαμβάνουν επίστρωση που επιτρέπει τη διέλευση ατμού, τσόχα, άμμο, κόντρα πλακέ 18 mm, ξύλινο σκελετό 10×10 cm, πλαστικές πλάκες XPS ανάμεσα στους σκελετούς, ηχομονωτικό υπόστρωμα πάνω από τους σκελετούς και τελική στρώση λαμαρίνας για πλήρη προστασία. Κατά τη διάρκεια των εργασιών χρησιμοποιήθηκαν επίσης συσκευές απορρόφησης καπνού, για να αποτραπεί η εξάπλωση των καυσαερίων των μηχανημάτων».



