Η εικαστική εγκατάσταση «Θεατές σε Πόλη Φάντασμα» (“Spectators in a ghost City”) «ανέδειξε την κυπριακή τέχνη και τον πολιτισμό στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή», δήλωσε η Υφυπουργός Πολιτισμού της Κυπριακής Δημοκρατίας Δρ Βασιλική Κασσιανίδου.
Η κ. Κασσιανίδου μιλούσε κατά τη διάρκεια παρουσίασης της εικαστικής εγκατάστασης στο Καπνεργοστάσιο, στην Αθήνα, στο πλαίσιο επίσκεψής της στην Ελλάδα.
Η εικαστική εγκατάσταση «Θεατές σε Πόλη Φάντασμα» («Spectators in a ghost City”) εκπροσώπησε την Κύπρο στην 15η Παγκόσμια Έκθεση Σχεδιασμού Παραστατικών Τεχνών και Χώρου της Πράγας το 2023 –γνωστή ως Κουατριενάλε– όπου απέσπασε το μεγάλο βραβείο Golden Triga της Διεθνούς Κριτικής Επιτροπής, ανάμεσα σε 100 άλλες ομάδες και 2000 καλλιτέχνες από 59 χώρες, όπως εξήγησε η κ. Κασσιανίδου.
Κάνοντας λόγο για τη «σημαντικότερη διάκριση στον χώρο του σχεδιασμού των παραστατικών τεχνών και για μια μοναδική τιμή για την Κύπρο και για όλους τους συντελεστές», η Υφυπουργός Πολιτισμού σημείωσε ότι πρόκειται για μια καλλιτεχνική δημιουργία που «ανέδειξε την κυπριακή τέχνη και τον πολιτισμό στη διεθνή καλλιτεχνική σκηνή».
Όπως εξήγησε η Υφυπουργός, η συμμετοχή της Κύπρου στην περσινή Κουατριενάλε της Πράγας πραγματοποιήθηκε υπό την ευθύνη του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, με επιμελήτρια τη θεατρολόγο Μαρίνα Μαλένη, την εικαστικό και σκηνογράφο Μελίτα Κούτα στην καλλιτεχνική έρευνα και εικαστική εγκατάσταση, και με τη συνεργασία του σκηνογράφου και σκηνοθέτη Χάρη Καυκαρίδη.
Επισημαίνοντας ότι το κεντρικό θέμα της έκθεσης ήταν η έννοια του «σπάνιου», η Υφυπουργός σημείωσε ότι η επιμελητική ομάδα της Κύπρου επέλεξε «να χρησιμοποιήσει ως σημείο αναφοράς και αφετηρίας την κατεχόμενη Αμμόχωστο, μια περίπτωση όντως πολύ σπάνια και ιδιαίτερη».
«Η πόλη-φάντασμα που παραμένει κλειστή, εγκαταλελειμμένη και βουβή εδώ και μισό αιώνα, ως αποτέλεσμα της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο το 1974, παρουσιάζεται εδώ από μια διαφορετική οπτική. Μια πόλη χωρίς ανθρώπινη παρουσία, απρόσιτη, η οποία μέσω της καλλιτεχνικής αυτής παρέμβασης ανοίγει τις πόρτες της σε χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο, για να βιώσουν μια ιδιάζουσα, μοναδική και φορτισμένη εμπειρία», τόνισε η κ. Κασσιανίδου.
Το εικαστικό έργο συμπεριλαμβάνει πειραματικές γλυπτικές μακέτες, ηχητικά έργα και περφόρμανς, τα οποία μιλούν με έναν διαφορετικό τρόπο για το τραύμα, τα συστατικά του και ενδεχομένως την προσπάθεια επούλωσής του, εξήγησε η Υφυπουργός Πολιτισμού.
Εκφράζοντας τη χαρά της που το έργο αυτό παρουσιάζεται εκ νέου στην Αθήνα, η Υφυπουργός Πολιτισμού ευχαρίστησε τη Βουλή των Ελλήνων και τον Πρόεδρό της Κωνσταντίνο Τασούλα για την πρόσκληση, που, όπως είπε, «τιμά ιδιαίτερα την Κύπρο και τους καλλιτέχνες της, και παράλληλα αποκτά ουσιαστικές και έντονες συμβολικές προεκτάσεις στο πλαίσιο της 50ής επετείου της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο».
«Η Κύπρος δεν πονάει μόνο. Θυμάται», είπε ο Κ. Τασούλας
«Η Κύπρος δεν πονάει μόνο. Θυμάται. Απεικάζει την περιπέτειά της και, μέσα από αυτό το απείκασμα της περιπέτειάς της, μας ανοίγει μια ελπίδα, που μας επιβεβαιώνει ότι και για την Κύπρο δεν είμαστε άνθρωποι μόνο για να πονούμε», ανέφερε ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνος Τασούλας στον χαιρετισμό του.
Όπως επισήμανε ο κ. Τασούλας, «η Βουλή των Ελλήνων ζει μέσα στη συγκυρία αλλά μεριμνά και για την ιστορία. Και όταν αυτή η ιστορία παρουσιάζεται με καλλιτεχνικό τρόπο και επιχειρεί να δώσει, μέσα από μια ματιά πρωτοποριακή και βραβευμένη επάξια, το ιστορικό μήνυμα, το πώς εκλαμβάνεται ένα ιστορικό «τραύμα», το οποίο όμως ιστορικό τραύμα εμπεριέχει μέσα και τα ζώπυρα της ελπίδας, τότε υπηρετούμε σωστά το χρέος μας».
Το έργο παρουσίασαν η Μαρίνα Μαλένη, επιμελήτρια του έργου και η Μελίνα Κούτα, υπεύθυνη για την καλλιτεχνική έρευνα.
Στην εκδήλωση παρέστησαν, επίσης, ο Υφυπουργός Πολιτισμού Χρίστος Δήμας, οι βουλευτές Κυριακή Μάλαμα και Αθανάσιος Χαλκιάς, ο Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας Σταύρος Αυγουστίδης, ο Διπλωματικός Σύμβουλος της Βουλής των Ελλήνων Πρέσβης Κωνσταντίνος Οικονομίδης, η Πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Ερατώ Χατζησάββα και ο πρόεδρος του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου Παντελής Βουτουρής.