Ο όρος “bank run” δεν έχει ακριβή απόδοση στα ελληνικά. Αναφέρεται ουσιαστικά στον πανικό με τον οποίο τρέχουν να αποσύρουν τις καταθέσεις τους από μία τράπεζα οι πελάτες της. Όταν τον ακούει κανείς φέρνει στον νου εικόνες από άλλες δεκαετίες με ουρές έξω από τα υποκαταστήματα τραπεζών. Στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά. Και όταν οι πελάτες σου είναι τεχνολογικές startups, τότε τα πάντα γίνονται μέσα σε λίγες ώρες με «όπλο» το κινητό.

Τον Σεπτέμβριο του 2008 όταν κατέρρευσε η Washington Mutual οι πελάτες της απέσυραν 16,7 δισ. δολάρια σε διάστημα… 10 ημερών. Πρόκειται για ρυθμούς χελώνας, αν τους συγκρίνουμε με την περίπτωση της SVB. Ο Μαξ Τσο, συνιδρυτής της startup Coverage Cat, περιγράφει με γλαφυρό τρόπο τα όσα έγιναν την περασμένη Πέμπτη, στη Wall Street Journal. Είχε μόλις προσγειωθεί στο αεροδρόμιο Bozeman και επιβιβάστηκε στο λεωφορείο για την ωριαία διαδρομή προς ένα θέρετρο, στο οποίο συχνάζουν startuppers, στο Big Sky.

Με του έκατσε στη θέση του, παρατήρησε ότι οι συνεπιβάτες του χτυπούσαν μανιωδώς τα τηλέφωνά τους. Ρώτησε τι συμβαίνει και αντιληφήθηκε ότι όλοι προσπαθούσαν να μεταφέρουν ηλεκτρονικά τα χρήματά τους εκτός SVB, σε λογαριασμούς άλλους τραπεζών. Το bank run είχε αρχίσει. Η Silicon Valley είχε μόλις γυρίσει την πλάτη της στη μεγαλύτερη τράπεζά της.

Αυτή δεν είναι η μόνη διαφορά με το 2008. Ο ένοχος για τον πανικό δεν ήταν το είδος των εξωτικών παραγώγων και του υπερβολικού ρίσκου, που καταδίκασαν τότε χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς ανά τον κόσμο. . Μάλλον, ήταν μια αναντιστοιχία μεταξύ καταθέσεων και περιουσιακών στοιχείων και κυρίως το μεγάλο χαρτοφυλάκιο των θεωρητικά ασφαλών αμερικανικών κρατικών ομολόγων, που όμως είδαν τις τιμές τους να καταποντίζονται καθώς η Fed προχωρούσε στις πιο επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων από τη δεκαετία του 1980.

Αυτό που δεν υπολόγισε ίσως η Silicon Valley ήταν ότι η κατάρρευση της SVB θα απειλούσε και την ίδια. Έως ότου ανακοινωθεί τελικά η κρατική παρέμβαση και η ασφάλιση όλων των καταθέσεων, εκατοντάδες νεουφείς επιχειρήσεις δεν γνώριζαν αν θα έχουν να πληρώσουν τους υπαλλήλους τους.

Νατάσα Στασινού  [email protected]