Επιστροφή στα επίπεδα του Ιανουαρίου του 2011 για τον πληθωρισμό το Δεκέμβριο. Όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή, ο πληθωρισμός τον τελευταίο μήνα του 2021 σκαρφάλωσε στο 5,1% από 4,8% το Νοέμβριο.
Είναι η πρώτη φορά από τον Ιανουάριο του 2011 που ο πληθωρισμός στη χώρα μας σπάει το φράγμα του 5%. Τότε είχε διαμορφωθεί στο 5,2%. Οι τσέπες των καταναλωτών αδειάζουν λόγω των εξόδων στον τομέα της στέγασης ενώ σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται και στο καλάθι της νοικοκυράς. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις ο πληθωρισμός θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα για τουλάχιστον ακόμα 2 με 3 μήνες κι γι’ αυτό στην κυβέρνηση σχεδιάζεται ένα ακόμα πακέτο ενίσχυσης των εισοδημάτων ως ανάχωμα στην συνεχιζόμενες αυξήσεις στις τιμές αγαθών και υπηρεσιών.

Οι αυξήσεις στην ενέργεια παραμένουν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Το κόστος του φυσικού αερίου αυξήθηκε 135,7% σε σχέση με τον περασμένο Δεκέμβριο, του ηλεκτρισμού κατά 45% και του πετρελαίου θέρμανσης κατά 34,1%. Οι τιμές σε καύσιμα και λιπαντικά ήταν αυξημένες κατά σχεδόν 21,7%. Πιο ακριβό κατά 19,7% αγόρασαν οι καταναλωτές το αρνί και το κατσίκι, ενώ αύξηση 17% είχαμε στο ελαιόλαδο, 14,2% στις πατάτες και 7,6% στα ζυμαρικά

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 5,1% τον μήνα Δεκέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
· 4,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού-μαρμελάδες-μέλι.
· 3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
· 18% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
· 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
· 10,9% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
· 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
· 1,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
· 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
· 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
· 0,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.
· 0,6% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.