Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν με βήμα ταχύ, όμως για πολλούς η χαρά των γιορτών συνοδεύεται από την αγωνία αν θα καταφέρουν να ανταποκριθούν στην ελάχιστη «υποχρέωση» που έχει κάθε ενήλικας να χαρίσει ένα δώρο πρωτίστως στα παιδιά και δευτερευόντως στα άλλα, μεγαλύτερων ηλικιών αγαπημένα του πρόσωπα. Έρευνα της εταιρείας Ifop για λογαριασμό της Dons Solidaires, μιας κοινωνικής οργάνωσης που συλλέγει χριστουγεννιάτικα παιχνίδια, ρούχα και άλλα δώρα για να τα διανείμει δωρεάν σε όσους δυσκολεύονται να τα αγοράσουν, έδειξε ότι τουλάχιστον ένας στους τρεις Γάλλους φοβάται ότι δεν θα μπορέσει εφέτος να χαρίσει δώρα.
Είναι προφανές ότι, παρά την σχετική αποκλιμάκωση που εμφανίζει και στη Γαλλία, ο πληθωρισμός εξακολουθεί να συμπιέζει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και να αδειάζει τάχιστα τα πορτοφόλια των καταναλωτών. Το 37% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι εξαιτίας της ακρίβειας και της συνεπαγόμενης συρρίκνωσης της αγοραστικής του δύναμης πιθανότατα δεν θα μπορέσει να εξασφαλίσει τα απαραίτητα χρήματα για να χαρίσει δώρα στους δικούς του έως τα τέλη Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζεται ότι στη Γαλλία ο Άη Βασίλης λέγεται «Père Noël» και έρχεται την παραμονή των Χριστουγέννων και όχι της Πρωτοχρονιάς.
Η εφετινή έρευνα της Ifop έδειξε ότι η οικονομική κατάσταση των Γάλλων βαίνει επιδεινούμενη παρά το τέλος των περιορισμών της πανδημίας. Το αντίστοιχο ποσοστό όσων δήλωναν ότι δυσκολεύονται πολύ να χαρίσουν χριστουγεννιάτικα δώρα ήταν 34% το 2022 και 30% το 2021, εν μέσω Covid-19.
Εξάλλου το 54% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι καταρτίζει εφέτος ένα συρρικνωμένο προϋπολογισμό δαπανών για τις γιορτές συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Σχεδιάζει δηλαδή να περιορίσει τα προσωπικά του έξοδα για φαγητό, μετακινήσεις και ψυχαγωγία τις ημέρες των εορτών. Και το 11% των ερωτηθέντων φοβάται ότι δεν θα λάβει εφέτος κανένα δώρο.
Σημειωτέον ότι στη Γαλλία δεν ισχύει για τους μισθωτούς ο θεσμός του δώρου των Χριστουγέννων, αν και πολλοί εργοδότες μοιράζουν στα τέλη της χρονιάς μπόνους στα στελέχη τους – με την υποχρέωση μάλιστα να μην κάνουν διακρίσεις φύλου, ηλικίας, ιεραρχικής θέσης στην επιχείρηση κλπ.
Τα όνειρα των παιδιών
Ασφαλώς αν υπάρχει κάτι που απαγορεύεται να κάνει κανείς τις γιορτές των Χριστουγέννων είναι να εμποδίσει τα παιδιά να ονειρεύονται. Είναι εύλογο εν προκειμένω το άγχος των γονέων και κηδεμόνων να μη ματαιώσουν τη χαρούμενη εξαιρετικότητα των εορτών και να εξασφαλίσουν ότι τουλάχιστον ο Père Noël θα περάσει βιαστικά κάποια στιγμή από το σπίτι.
Η πλειονότητα των γονέων, σύμφωνα με την έρευνα, σχεδιάζει να χαρίσει εφέτος φθηνότερα δώρα στα παιδιά από αυτά που ήθελε. Παραδέχεται ότι θα στερηθεί άλλες αγορές ή θα αγοράσει μεταχειρισμένα αντικείμενα για να δωρίσει. Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι πολλοί πλέον στρέφονται στα μεταχειρισμένα δώρα εκ πεποιθήσεως και όχι από ανάγκη. Αλλά το 67% όσων σκοπεύουν να αγοράσουν και να δωρίσουν κάποιο μεταχειρισμένο προϊόν ομολογεί ότι θα το κάνει επειδή είναι πιο φθηνό. Το 37% θα το κάνει για οικολογικούς λόγους.
Οι γιορτές των δύο τρίτων
Όσο περνούν τα χρόνια οι ημέρες που τελειώνει μια χρονιά και ξεκινά μια καινούργια γίνονται όλο και πιο «άβολες» από ψυχολογικής απόψεως. Η οικονομική στέρηση το «ξεβόλεμα» αυτό το αναβαθμίζει εύκολα σε συναισθηματική ενόχληση, ακόμα και σε υπαρξιακό άγχος.
Η έρευνα της Ifop έδειξε γι’ άλλη μια φορά ότι μια οικονομικά προηγμένη και αντικειμενικά ευημερούσα κοινωνία με ισχυρό κοινωνικό κράτος και οργανωμένες προνοιακές δομές, όπως η γαλλική, δεν παύει να είναι μια κοινωνία των δύο τρίτων. Μία στις τρεις οικογένειες στη Γαλλία θα προτιμήσει δώρα χρήσιμα. Και θα περιορίσει άλλες δαπάνες του προϋπολογισμού της, όπως διακοπές ή δραστηριότητες αναψυχής, για να καταφέρει να εξασφαλίσει τα δώρα αυτά.
Οι μηνιαίες μετρήσεις των οικονομικών μεγεθών και οι σφυγμομετρήσεις της κοινής γνώμης που καταγράφει η επίσημη στατιστική υπηρεσία της Γαλλίας Insee δείχνουν ότι η πηγή του άγχους που διακατέχει τους Γάλλους όχι μόνο των ασθενέστερων οικονομικών διαστρωματώσεων, είναι η ακρίβεια. Ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 4,2% τον Οκτώβριο, σύμφωνα με την Insee. Αλλά το 95% των Γάλλων περιγράφει την ακρίβεια ως την κύρια αιτία ανησυχίας για το μέλλον (το 61% δηλώνει ότι ανησυχεί πολύ, το 34% λίγο).
Πηγή του άγχους και της ανησυχίας των πολιτών είναι ακριβέστερα η αίσθηση ότι συρρικνώνεται διαρκώς η αγοραστική τους δύναμη. Ότι δεν φθάνουν τα λεφτά. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 45% των Γάλλων φοβάται μήπως διολισθήσει σιγά-σιγά στη φτώχεια, ενώ το 57% παραδέχεται ότι συχνά τα χρήματα δεν του φτάνουν μέχρι το τέλος του μήνα.
Εν κατακλείδι, αν το 66% των Γάλλων χαρακτηρίζει τα Χριστούγεννα ως μια χαρούμενη περίοδο του έτους, το ένα τρίτο τα βλέπει σαν αφορμή για διόλου ευχάριστους απολογισμούς και για αγχωτικές σκέψεις για το παρόν και για το μέλλον.
Πηγή: ΟΤ