Το Συμβούλιο των κρατών μελών της ΕΕ ενέκρινε σήμερα το πρόγραμμα “Συνδέοντας την Ευρώπη” (CEF 2.0), αξίας 33,71 δισεκατομμυρίων ευρώ, για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης βιώσιμων υποδομών υψηλής απόδοσης στους τομείς των μεταφορών, της ψηφιακής και της ενέργειας. Αυτή η δεύτερη έκδοση του προγράμματος θα διαρκέσει από το 2021 έως το 2027. Η σημερινή ψηφοφορία από το Συμβούλιο θα ακολουθηθεί από την τελική έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Στον τομέα των μεταφορών, το CEF 2.0 θα προωθήσει διασυνδεδεμένα και πολυτροπικά δίκτυα με σκοπό την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών, οδικών, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων υποδομών, καθώς και διασφάλιση ασφαλούς κινητικότητας. Προτεραιότητα θα δοθεί στην περαιτέρω ανάπτυξη των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), εστιάζοντας στις ελλείπουσες συνδέσεις και στα διασυνοριακά έργα με προστιθέμενη αξία στην ΕΕ. 1,38 δισεκατομμύρια ευρώ (σε τιμές 2018) του προϋπολογισμού μεταφορών θα χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση μεγάλων σιδηροδρομικών έργων μεταξύ των χωρών συνοχής.
Το CEF 2.0 θα διασφαλίσει επίσης ότι όταν η υποδομή προσαρμόζεται για τη βελτίωση της στρατιωτικής κινητικότητας εντός της ΕΕ, είναι συμβατή με δύο χρήσεις, καλύπτοντας τόσο πολιτικές όσο και στρατιωτικές ανάγκες. Η στρατιωτική κινητικότητα θα έχει χωριστή διάθεση 1,69 δισεκατομμυρίων ευρώ στον προϋπολογισμό των μεταφορών.
Στον ενεργειακό τομέα, το πρόγραμμα στοχεύει να συμβάλει στην περαιτέρω ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας βελτιώνοντας τη διαλειτουργικότητα των ενεργειακών δικτύων διασυνοριακά, διευκολύνοντας την απαλλαγή από τον άνθρακα και διασφαλίζοντας την ασφάλεια του εφοδιασμού. Θα διατεθεί επίσης χρηματοδότηση για διασυνοριακά έργα στον τομέα της παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Στον τομέα της ψηφιακής συνδεσιμότητας, το πεδίο εφαρμογής του προγράμματος έχει διευρυνθεί ώστε να αντικατοπτρίζει το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας και της κοινωνίας γενικά εξαρτάται από την καθολική πρόσβαση σε αξιόπιστα και προσιτά δίκτυα υψηλής και πολύ υψηλής χωρητικότητας.
Το CEF 2.0 δίνει έμφαση στις συνέργειες μεταξύ των μεταφορών, της ενέργειας και των ψηφιακών τομέων ως τρόπος για να καταστεί αποτελεσματικότερη η δράση της ΕΕ και να ελαχιστοποιηθεί το κόστος εφαρμογής. Θα προωθήσει τη διατομεακή εργασία σε τομείς όπως η συνδεδεμένη και αυτοματοποιημένη κινητικότητα και εναλλακτικά καύσιμα.
Το πρόγραμμα στοχεύει επίσης στην ενσωμάτωση της δράσης για το κλίμα, λαμβάνοντας υπόψη τις μακροχρόνιες δεσμεύσεις της ΕΕ για την απαλλαγή από τον άνθρακα, όπως η συμφωνία του Παρισιού.
Έγκριση νέων κανόνων για χορήγηση αδειών και δημόσιες συμβάσεις διασυνοριακών έργων
Επιπλέον το Συμβούλιο ενέκρινε σήμερα νέους κανόνες για τα ΔΕΔ-Μ σε σχέση με τη χορήγηση αδειών και τις δημόσιες συμβάσεις για διασυνοριακά έργα. Ακολουθεί η έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η οδηγία θα καλύπτει έργα που αποτελούν μέρος προκαθορισμένων τμημάτων του βασικού δικτύου ΔΕΔ-Μ. Θα καλύψει επίσης άλλα έργα στους διαδρόμους του κεντρικού δικτύου, το συνολικό κόστος των οποίων υπερβαίνει τα 300 εκατομμύρια ευρώ. Τα έργα που σχετίζονται αποκλειστικά με την τηλεματική και άλλες νέες τεχνολογίες δεν θα καλύπτονται από την οδηγία, καθώς η ανάπτυξή τους δεν περιορίζεται στο βασικό δίκτυο ΔΕΔ-Μ. Ωστόσο, τα κράτη μέλη μπορούν να εφαρμόσουν την οδηγία σε άλλα έργα στο βασικό και ολοκληρωμένο δίκτυο ΔΕΔ-Μ ως μέρος μιας ευρύτερης, πιο εναρμονισμένης προσέγγισης για έργα υποδομής μεταφορών.
Τα έργα που καλύπτονται από την οδηγία θα τύχουν προτεραιότητας από τις αρχές των κρατών μελών όπου η μεταχείριση αυτή προβλέπεται στο εθνικό τους νομικό πλαίσιο.
Για να καταστούν οι διαδικασίες πιο αποτελεσματικές και διαφανείς, τα κράτη μέλη θα ορίσουν μια αρχή που θα ενεργεί ως σημείο επαφής για τον ανάδοχο κάθε έργου. Η αρχή θα παρέχει στον υπεύθυνο του έργου καθοδήγηση σχετικά με την υποβολή εγγράφων και άλλων πληροφοριών. Τα κράτη μέλη μπορούν να επιλέξουν να ορίσουν την ίδια αρχή για όλα τα έργα ή να έχουν διαφορετικές αρχές με την ορισθείσα αρχή ανάλογα με την κατηγορία των έργων, τον τρόπο μεταφοράς ή τη γεωγραφική περιοχή.
Ισχύει μέγιστη προθεσμία τεσσάρων ετών για ολόκληρη τη διαδικασία χορήγησης άδειας. Αυτή η περίοδος μπορεί να παραταθεί δύο φορές σε δεόντως αιτιολογημένες περιπτώσεις.
Όσον αφορά τη νομική μορφή του κειμένου, οι συννομοθέτες συμφώνησαν ότι πρέπει να είναι οδηγία και όχι κανονισμός. Αυτό θα δώσει στα κράτη μέλη την απαραίτητη ευελιξία για να επωφεληθούν από τις υπάρχουσες διαδικασίες χορήγησης άδειας.
ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ