Η οικονομία της Γερμανίας παρέμεινε στάσιμη το τελευταίο τρίμηνο του 2022, αψηφώντας τις προσδοκίες των αναλυτών για συρρίκνωση και αμβλύνοντας τους φόβους για ύφεση.
Για το σύνολο του έτους, η παραγωγή αυξήθηκε 1,9% — από 2,6% το 2021 και λίγο πιο πάνω από την εκτίμηση 1,8%.
Αυτή η επιβράδυνση ήρθε καθώς η επίθεση της Ρωσίας περιόρισε την ανάκαμψη της πανδημίας, αναγκάζοντας επώδυνες αλλαγές στις επιχειρήσεις και την πολιτική.
«Η ιδιωτική κατανάλωση ήταν απίστευτα ισχυρή το τέταρτο τρίμηνο, ενισχυμένη από την αύξηση ρεκόρ του διαθέσιμου εισοδήματος πέρυσι που βοήθησε να μετριαστεί το χτύπημα του πληθωρισμού», δήλωσε ο Andreas Scheuerle, οικονομολόγος της Dekabank. «Η βιομηχανία ήταν επίσης ισχυρότερη από το αναμενόμενο, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να διαδραματίζουν μικρό ρόλο».
Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ωστόσο, το 2022 τελείωσε με τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης να αντιμετωπίζει τη σκληρή πραγματικότητα ότι το επιχειρηματικό της μοντέλο —που στηρίζεται σε φθηνές προμήθειες φυσικού αερίου από τη Ρωσία— χρειάζεται μεγάλη επανεξέταση.
Η κυβέρνηση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς κατάφερε να βρει εναλλακτικές πηγές ενέργειας σε σύντομο χρονικό διάστημα, με τον ασυνήθιστα ζεστό χειμώνα να βοηθά επίσης. Οι επιχειρήσεις, εν τω μεταξύ, βαθμολόγησαν εκ νέου τις αλυσίδες εφοδιασμού αφού η παραγωγή σε ορισμένα εργοστάσια αναγκάστηκε να σταματήσει στις πρώτες μέρες του πολέμου.
Ο πληθωρισμός κορυφώθηκε στο 11,6% πέρυσι και θα παραμείνει υψηλός μέχρι το 2025, παρά τα γενναιόδωρα κυβερνητικά μέτρα ανακούφισης.
Μέτρια αισιοδοξία
Οι οικονομολόγοι άρχισαν να προβλέπουν μια γερμανική ύφεση τον Σεπτέμβριο, αφού οι δείκτες εμπιστοσύνης έπεσαν κατακόρυφα και οι έρευνες των υπευθύνων αγορών έδειξαν ότι η παραγωγή άρχισε να μειώνεται.
Πρόσφατα επικράτησε μέτρια αισιοδοξία. Τα εργοστάσια διατηρούν την παραγωγή, παρά τη χαμηλότερη ζήτηση, εργάζονται μέσα από τον μακρύ κατάλογο των παραγγελιών που έχουν καθυστερήσει λόγω logistics συμφόρησης.
Εταιρείες συμπεριλαμβανομένης της Volkswagen λένε ότι αυτές οι φωνές έχουν πλέον μειωθεί. Η αυτοκινητοβιομηχανία αναμένει ώθηση στις πωλήσεις φέτος, υποδεικνύοντας τις παραγγελίες 1,8 εκατομμυρίων οχημάτων στη Δυτική Ευρώπη που θα συμβάλουν στην αντιστάθμιση της επικίνδυνης παγκόσμιας οικονομίας.
Οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν επίσης μετριαστεί μετά από ήπιες θερμοκρασίες που περιόρισαν την κατανάλωση. Η χώρα αναμένεται πλέον να επιβιώσει τον χειμώνα χωρίς ελλείψεις, ακόμη κι αν χτυπήσει ένα ακραίο κρύο.
Οι αναλυτές που συμμετείχαν σε έρευνα του Bloomberg εξακολουθούν να βλέπουν την παραγωγή να συρρικνώνεται κατά 0,6% το 2023. Το Kiel Institute for the World Economy, ένα από τα κορυφαία think-tanks της χώρας, είναι πιο ανοδικό: Τον Δεκέμβριο, αναθεώρησε την πρόβλεψή του για φέτος σε ανάπτυξη 0,3%.
Πηγή: Naftemporiki