Αντικείμενο διαφωνιών συνεχίζει να αποτελεί η δυνατότητα των εταιρειών διαχείρισης δανείων να έχουν πρόσβαση στα τραπεζικά δεδομένα των εγγυητών, των παρόχων εξασφάλισης και των συνδεδεμένων με τους δανειολήπτες προσώπων, στα δάνεια τα οποία διαχειρίζονται.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συζητήθηκε εκ νέου τη Δευτέρα στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, μετά την αναβολή της ψήφισής του στην Ολομέλεια της 9ης Δεκεμβρίου.
Τροπολογία που κατέθεσαν τα κόμματα ΕΛΑΜ, ΔΗΠΑ-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων και Κίνημα Οικολόγων Συνεργασία Πολιτών επί του νομοσχεδίου, έχει ως στόχο την αφαίρεση πρόσβασης στις εταιρείες διαχείρισης πιστωτικών διευκολύνσεων στη «βάση δεδομένων ΑΡΤΕΜΙΣ», καθώς και στη «βάση δεδομένων του Τμήματος Κτηματολογίου και χωρομετρίας», σε σχέση με τους εγγυητές, τους παρόχους εξασφάλισης και τα συνδεδεμένα με τους δανειολήπτες πρόσωπα, ώστε να αποφεύγεται η καταχρηστική χρήση της νομοθεσία εις βάρος τους.
Εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομικών αναφέρθηκε στην Επιτροπή ότι το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης που έχει ως στόχο την αντιμετώπισης της μεγάλης πρόκλησης των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ) θα έπρεπε να είχε ψηφιστεί νωρίτερα από τη Βουλή, αφού αποτυπώνεται και στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Κύπρου. Η μη τήρηση αυτής της δέσμευσης, όπως ανέφερε, ενδεχομένως να οδηγήσει σε μη εκταμίευση χρημάτων. Είπε επίσης ότι οποιαδήποτε τροπολογία δυσχεραίνει την επίτευξη του αρχικού σκοπού, θέτει σε αμφισβήτηση την επίτευξη του στόχου με ορατό κίνδυνο μη είσπραξη κάποιων λεφτών από το ΣΑΑ. Σημείωσε ότι σε περίπτωση που θα δυσχεραίνεται η διαχείρισης των προβληματικών δανείων της Ελληνικής Τράπεζας, της ΚΕΔΙΠΕΣ και του Οργανισμού Χρηματοδοτήσεων Στέγης (ΟΧΣ), τότε θα υπάρχουν οικονομικές επιπτώσεις για την Κυβέρνηση.
Ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος Παύλος ανέφερε ότι το νομοσχέδιο θα έπρεπε να έχει ψηφιστεί, ενώ θα έπρεπε να υπάρχει τροπολογία που να αφορά κυρίως τα δάνεια που είχαν τις καταχρηστικές ρήτρες και παραβίαση του περί εγγυητών νόμου. Πρόσθεσε ότι ο νόμος δεν θα πρέπει να ψηφιστεί, επιτρέποντας παρανομίες έναντι κάποιων ομάδων. Αναφέροντας ότι βεβαίως θα έπρεπε να ελέγχεται το περιουσιακό στοιχείο του εγγυητή για μια αναδιάρθρωση, είπε ωστόσο ότι στην κυπριακή πραγματικότητα υπάρχει μεγάλος αριθμός εγκλωβισμένων εγγυητών κάτι που αποτελεί αναστολέα της ανάπτυξης. Όσον αφορά την τροπολογία είπε ότι σε αυτήν υπάρχουν πλεονασμοί που δημιουργούν μεγάλη ανασφάλεια για σωστή εφαρμογή αυτών των εργαλείων. Όπως είπε, μπορεί να υπάρξει μια ορθολογικότερη διατύπωση και να περάσει το νομοσχέδιο μαζί με τροποποίηση.
Εκ μέρους της Νομικής Υπηρεσίας αναφέρθηκε ότι η τροπολογία προσκρούει σε πολλά άρθρα του Συντάγματος. Αναφέρθηκε επίσης ότι η οικονομική πολιτική του κράτους είναι αρμοδιότητα της εκτελεστικής εξουσίας, ώστε να καθορίζει ποιοι θα έχουν πρόσβαση ή όχι στα δεδομένα και όχι της Βουλής, άρα παραβιάζεται η αρχή της διάκρισης των εξουσιών.
Μιλώντας μετά το πέρας της Επιτροπής η Πρόεδρός της Χριστιάνα Ερωτοκρίτου ανέφερε ότι υπάρχουν έντονες απόψεις για το αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο, το οποίο συζητήθηκε για τέταρτη φορά στην Επιτροπή. Όπως είπε, από τη μια με το νομοσχέδιο δημιουργείται ο μηχανισμός για την εποπτεία της ΚΤΚ των εταιρειών διαχείρισης πιστωτικών διευκολύνσεων και από την άλλη παρέχεται πρόσβαση στα δεδομένα των δανειοληπτών, των εγγυητών και των συνδεδεμένων τους προσώπων, ενώ όπως είπε βρίσκεται σε εξέλιξη συζήτηση για το πώς θα μπορούσε να ρυθμιστεί αυτή η πρόσβαση ώστε να καθίσταται πολύ πιο δίκαιο αυτό το νομοσχέδιο χωρίς να επιτρέπεται η κατάχρηση των πόρων και των προνοιών του από οποιονδήποτε κακόπιστο. Όσον αφορά την τροπολογία των κομμάτων είπε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο χρειάζεται επεξεργασία ώστε να μην οδηγήσει σε αντίθετα αποτελέσματα.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ – Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων Αλέκος Τρυφωνίδης ανέφερε ότι ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος αναφέρει ξεκάθαρα ότι είναι δέκτης πολλών παραπόνων που σχετίζονται με κατάφωρες καταχρηστικές ρήτρες στις εγγυητικές συμβάσεις και σε κατά συρροή και άνευ προηγουμένου, παραβίαση εξαιρετικά σημαντικών άρθρων της Νομοθεσίας για Προστασία των Εγγυητών. Αυτό, όπως είπε, έχει παραδεχτεί και ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών, προσθέτοντας ότι δεν πρέπει να λύσουμε τα προβλήματα αυτά με τη συγκεκριμένη νομοθεσία, αλλά με άλλη νομοθεσία.
Πρόσθεσε ότι είναι κάθετα αντίθετοι με αυτή την απαράδεχτη νομοθετική πρόταση και δεν θα επιτρέψουν ενδεχόμενες καταχρήσεις, υπερβολές και μη σωστή διαχείρισης και συμπεριφοράς από τις εταιρείες αυτές που μπορεί να επέλθουν λόγω της ψήφισης των νομοσχεδίων. Όπως είπε, η συγκεκριμένη πρόταση θα αποτελέσει την απαρχή μιας κοινωνικής αναταραχής όπου ολόκληρος ο κυπριακός λαός θα βρεθεί δέσμιος των Τραπεζών και των Εταιρειών Διαχείρισης Πιστωτικών Διευκολύνσεων.Πρόσθεσε ότι το κόμμα επιμένει στην τροπολογία του, η οποία προσπαθεί να περιορίσει τυχόν καταχρήσεις.
Διερωτήθηκε επίσης ποια είναι η πολιτική που ακολουθείται σχετικά με τα ποσοστά αγοράς των δανείων από τις εμπορικές τράπεζες και ποια τα ποσοστά της μετέπειτα πώλησης των δανείων αυτών στις εταιρείες διαχείρισης πιστωτικών διευκολύνσεων, διότι ακούν για ποσοστά της τάξης του 15 και 20% της αξίας των δανείων, οπόταν μιλούμε για τεράστια κέρδη εις βάρος των δανειοληπτών.
Ο Βουλευτής των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης είπε ότι με λύπη του παρατηρεί ότι το ΥΠΟΙΚ εθελοτυφλεί και κινδυνολογεί, ενώ είπε πως είναι τραγικό ότι η Νομική Υπηρεσία έχει εντοπίσει θέματα αντισυνταγματικότητας στην τροπολογία που κατέθεσαν, νιώθοντας ότι η νομοθετική εξουσία επεμβαίνει στην εκτελεστική εξουσία. Αμφισβήτησε αυτό, αναφέροντας ότι δεν είναι δυνατόν το κοινοβουλευτικό έργο να μην μπορεί να επέμβει σε πιθανή κατάχρηση των εργαλείων που θα δοθούν στις εταιρείες διαχείρισης για να προστατεύσουν τους πολίτες. Πρόσθεσε ότι η τροπολογία τους θα προχωρήσει εν μέσω κινδυνολογίας και απειλών που ακούγονται. Ανέφερε επίσης ότι το θέμα των ΜΕΔ θα τελειώσει τα επόμενα δύο χρόνια, αλλά το θέμα είναι πώς τελειώνει και είπε ότι θα σταθούν στο ύψος των περιστάσεων μη επιτρέποντας αυτή τη συνεχιζόμενη φτωχοποίηση.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Προστασίας Πρώτης Κατοικίας Μιχάλης Παρασκευάς σε δηλώσεις του μετά την Επιτροπή ανέφερε ότι η τροπολογία των κομμάτων είναι επάναγκες να περάσει ώστε να προστατευθούν τα δικαιωμάτων κυρίως των συνδεδεμένων προσώπων δηλαδή των εγγυητών από κατάχρηση αυτού του μέτρου. Παράλληλα επεσήμανε ότι στη συμφωνία της ΚΕΔΙΠΕΣ με την Altamira προνοείται προμήθεια 4% για πώληση ενυπόθηκων ακινήτων και 0,5% για αναδιάρθρωση, άρα η Altamira έχει ελάχιστον συμφέρον να αναδιαρθρώσει ένα δάνειο.