Στο 2,7% ενισχύθηκε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Ιούλιο, από 2,3% τον Ιούνιο, με μία σειρά από κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών να καταγράφουν διψήφια άνοδο. Ελαιόλαδο και φυσικό αέριο αναδείχθηκαν «πρωταθλητές» των αυξήσεων, ενώ αντίθετα σε τροχιά αποκλιμάκωσης κινήθηκαν μεταξύ άλλων τα νωπά φρούτα και το αλεύρι.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε σήμερα η ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του φετινού Ιουλίου με τον αντίστοιχο δείκτη του αντίστοιχου περυσινού μήνα προέκυψε αύξηση 2,7% έναντι αύξησης 2,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιούλιο 2024, σε σύγκριση με τον Ιούνιο 2024 παρουσίασε μείωση 0,7%, έναντι μείωσης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2023 – Ιουλίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2022 – Ιουλίου 2023, παρουσίασε αύξηση 2,8%, έναντι αύξησης 6,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2022 – Ιουλίου 2023 με το δωδεκάμηνο Αυγούστου 2021 – Ιουλίου 2022.
Πού καταγράφονται οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Σε ετήσια βάση, οι μεγαλύτερες αυξήσεις, καταγράφηκαν τον Ιούλιο στις ακόλουθες κατηγορίες:
- Ελαιόλαδο (+56,7%)
- Φυσικό αέριο (+23,4%)
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (+18,4%)
- Ασφάλιστρα υγείας (+14%)
- Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία (+12,6%).
Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη πτώση
Αντίθετα, η μεγαλύτερη πτώση καταγράφηκε σε:
- Φρούτα νωπά (-9,2%)
- Αλεύρι και άλλα δημητριακά (-8,9%)
- Άλλα βρώσιμα έλαια (-8,5%).
- Πατάτες (-6,1%)
- Εξοπλισμός επεξεργασίας ήχου και εικόνας (-5,6%)
Αναλυτικά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η εξέλιξη του πληθωρισμού τον Ιούλιο προέκυψε από τις μεταβολές των ακόλουθων ομάδων αγαθών και υπηρεσιών σε ετήσια βάση:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 2,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, δημητριακά για πρωινό, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, λαχανικά νωπά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη-σοκολάτες γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Ωστόσο, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
• 0,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 4,3% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 2,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημοτικά τέλη, ηλεκτρισμό.
• 1,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,5% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, άλλες υπηρεσίες σχετικές με την προσωπική μεταφορά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
• 1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 6,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 2,0% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες.
• 0,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.