Σε περισσότερα από 34 δισ. δολάρια ανέρχεται μέχρι σήμερα το κόστος του εμπορικού πολέμου που έχει ξεκινήσει ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ όσον αφορά στις απώλειες πωλήσεων και το υψηλότερο κόστος των προϊόντων, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters με βάση εταιρικά στοιχεία.
Κι αυτό, όπως όλα δείχνουν, μπορεί να είναι η αρχή καθώς η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα σχετικά με τους δασμούς παραλύει τη λήψη αποφάσεων σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ασία και την Ευρώπη, εταιρείες όπως η Apple, η Ford, η Porsche και η Sony έχουν ανατρέψει ή μειώσει τις προβλέψεις για τα κέρδη τους και η συντριπτική πλειοψηφία δηλώνει ότι η ασταθής φύση των εμπορικών πολιτικών του Τραμπ έχει καταστήσει αδύνατη την ακριβή εκτίμηση του κόστους.
Τι δείχνουν εταιρείες από S&P 500, STOXX και Nikkei 225
Το Reuters εξέτασε τις δηλώσεις των εταιρειών, τις κανονιστικές καταθέσεις, τις απομαγνητοφωνήσεις από συνέδρια και τις δηλώσεις εκπροσώπων τους στα μέσα ενημέρωσης για να συγκεντρώσει για πρώτη φορά μια συνοπτική εικόνα του κόστους των δασμών μέχρι στιγμής για τις παγκόσμιες επιχειρήσεις.
Τα 33 δισεκατομμύρια δολάρια είναι ένα άθροισμα εκτιμήσεων από 32 εταιρείες στον S&P 500, τρεις εταιρείες από τον ευρωπαϊκό STOXX 600 και 21 εταιρείες στον ιαπωνικό δείκτη Nikkei 225. Οι οικονομολόγοι λένε ότι το κόστος για τις επιχειρήσεις πιθανότατα θα είναι πολλαπλάσιο από αυτό που έχουν αποκαλύψει μέχρι στιγμής οι εταιρείες.
«Μπορείτε να διπλασιάσετε ή να τριπλασιάσετε το ποσό σας και θα λέγαμε ακόμα… το μέγεθος είναι βέβαιο ότι θα είναι πολύ μεγαλύτερο από ό,τι αντιλαμβάνονται οι περισσότεροι άνθρωποι», δήλωσε ο Jeffrey Sonnenfeld, καθηγητής στη Σχολή Διοίκησης του Yale.
Οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι χειρότερες, πρόσθεσε, επικαλούμενος την πιθανότητα μείωσης των δαπανών από τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, αλλά και τις προβλέψεις για ισχυρότερο πληθωρισμό.
Η αλήθεια είναι ότι η πρόσφατη διακοπή της αντιπαράθεσης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας έχει προσφέρει κάποια ανακούφιση στις αγορές και τις επιχειρήσεις και ο Τραμπ έχει υποχωρήσει από τις απειλές για δασμούς κατά της Ευρώπης. Ωστόσο δεν είναι ακόμη σαφές πώς θα καταλήξουν οι τελικές εμπορικές συμφωνίες.

Οι συνέπειες από το δικαστικό μπλόκο
Σημείο καμπής στην πορεία αυτή αποτέλεσε η απόφαση που εξέδωσε την Τετάρτη εμπορικό δικαστήριο των ΗΠΑ το οποίο μπλόκαρε την έναρξη ισχύος των δασμών του αμερικανού προέδρου εκτιμώντας ότι είχε υπερβεί την εξουσία του επιβάλλοντας τους δασμούς και διέταξε την άμεση αναστολή τους. Ωστόσο αυτή η απόφαση ανατράπηκε μια μέρα αργότερα, καθώς την Πέμπτη υπήρξε άλλη δικαστική “απάντηση” υπέρ των δασμών, όταν το ομοσπονδιακό εφετείο της Ουάσιγκτον τους επανέφερε προσωρινά.
Το εφετείο USCAFC ανακοίνωσε ότι ανέστειλε την απόφαση του κατώτερου δικαστηρίου για να εξετάσει την έφεση της κυβέρνησης και διέταξε τους ενάγοντες στις υποθέσεις να απαντήσουν έως τις 5 Ιουνίου και την κυβέρνηση έως τις 9 Ιουνίου.
Η αιφνιδιαστική απόφαση της Τετάρτης από το Δικαστήριο Διεθνούς Εμπορίου των ΗΠΑ απειλούσε να καταργήσει ή τουλάχιστον να καθυστερήσει την επιβολή των λεγόμενων δασμών της «Ημέρας Απελευθέρωσης» του Τραμπ στις εισαγωγές από τους περισσότερους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ και πρόσθετων δασμών σε αγαθά από τον Καναδά, το Μεξικό και την Κίνα.
Η τριμελής επιτροπή του εμπορικού δικαστηρίου έκρινε ότι το Σύνταγμα έδινε στο Κογκρέσο, και όχι στον πρόεδρο, την εξουσία να επιβάλλει φόρους και δασμούς, και ότι ο πρόεδρος είχε υπερβεί την εξουσία του επικαλούμενος τον Νόμο περί Διεθνών Οικονομικών Εξουσιών Έκτακτης Ανάγκης, έναν νόμο που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση απειλών κατά τη διάρκεια εθνικών έκτακτων αναγκών.
Ανώτεροι αξιωματούχοι της κυβέρνησης Τραμπ δήλωσαν ότι δεν πτοήθηκαν από την απόφαση του εμπορικού δικαστηρίου, λέγοντας ότι ανέμεναν είτε να επικρατήσουν στην έφεση είτε να χρησιμοποιήσουν άλλες προεδρικές εξουσίες για να διασφαλίσουν ότι οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ.
«Η φρικτή απόφαση ανέφερε ότι θα έπρεπε να λάβω την έγκριση του Κογκρέσου για αυτούς τους Δασμούς», έγραψε ο Τραμπ το βράδυ της Πέμπτης. «Αν αυτό παρέμενε θα κατέστρεφε εντελώς την προεδρική εξουσία — Η Προεδρία δεν θα είναι ποτέ η ίδια! Αυτή η απόφαση χαιρετίζεται σε όλο τον κόσμο από κάθε χώρα, εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής».
Πολλοί εμπορικοί εταίροι των ΗΠΑ έδωσαν προσεκτικές απαντήσεις. Η βρετανική κυβέρνηση δήλωσε ότι η απόφαση του εμπορικού δικαστηρίου ήταν εσωτερικό ζήτημα για την κυβέρνηση των ΗΠΑ και σημείωσε ότι ήταν «μόνο το πρώτο στάδιο της νομικής διαδικασίας». Τόσο η Γερμανία όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, δήλωσαν ότι δεν μπορούν να σχολιάσουν την απόφαση.
Οι χρηματοπιστωτικές αγορές, οι οποίες έχουν ταλαιπωρηθεί λόγω των ανατροπών στον χαοτικό εμπορικό πόλεμο του Τραμπ, αντέδρασαν με συγκρατημένη αισιοδοξία στην απόφαση του εμπορικού δικαστηρίου, αν και τα κέρδη των μετοχών την Πέμπτη περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις προσδοκίες ότι η απόφαση του δικαστηρίου θα αντιμετώπιζε μια δυνητικά μακρά διαδικασία προσφυγής.

Ενίσχυση εφοδιαστικών αλυσίδων
Σε αυτό το περιβάλλον, οι στρατηγικοί αναλυτές εκτιμούν ότι οι εταιρείες θα επιδιώξουν να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού, να ενισχύσουν τις προσπάθειες near-shoring (μεταφορά δραστηριοτήτων σε κοντινές χώρες) και να δώσουν προτεραιότητα σε νέες αγορές – όλα αυτά θα αυξήσουν το κόστος.
Πράγματι, οι αναλυτές δήλωσαν ότι παρέμεινε η μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον των δασμών Τραμπ, οι οποίοι έχουν κοστίσει στις εταιρείες περισσότερα από 34 δισεκατομμύρια δολάρια σε απώλειες πωλήσεων και υψηλότερο κόστος, σύμφωνα με ανάλυση του Reuters.
Οι ίδιες οι εταιρείες είναι αβέβαιες για το τελικό κόστος. Καθώς η περίοδος ανακοίνωσης εταιρικών κερδών πλησιάζει στο τέλος της, το Reuters διαπίστωσε ότι τουλάχιστον 42 εταιρείες έχουν μειώσει τις προβλέψεις τους και 16 έχουν αποσύρει ή αναστείλει τις προβλέψεις τους.
Για παράδειγμα, νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η Walmart αρνήθηκε να παράσχει τριμηνιαία πρόβλεψη κερδών και ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει τις τιμές, προκαλώντας την επίπληξη του Τραμπ. Η Volvo Cars, μία από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που είναι περισσότερο εκτεθειμένες στους δασμούς των ΗΠΑ, απέσυρε την πρόβλεψη κερδών της για τα επόμενα δύο χρόνια και η United Airlines έδωσε δύο διαφορετικές προβλέψεις, λέγοντας ότι ήταν αδύνατο να προβλεφθεί το μακροοικονομικό περιβάλλον φέτος.
Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι οι δασμοί θα μειώσουν το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ και θα ωθήσουν τις εταιρείες να μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στη χώρα, φέρνοντας θέσεις εργασίας πίσω στην πατρίδα τους. Οι δασμοί θα αναγκάσουν επίσης χώρες, συμπεριλαμβανομένου του Μεξικού, να σταματήσουν τη ροή παράνομων μεταναστών και ναρκωτικών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσε ο Τραμπ. «Η Διοίκηση έχει υποστηρίξει σταθερά ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες… έχουν την επιρροή για να αναγκάσουν τους εμπορικούς μας εταίρους να επωμιστούν τελικά το κόστος των δασμών», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου, Kush Desai.
Συνομιλίες για τους δασμούς Τραμπ
Σε τηλεδιασκέψεις για τα αποτελέσματα του τριμήνου Ιανουαρίου-Μαρτίου, 360 εταιρείες, ή το 72% αυτών που συμμετέχουν στον δείκτη S&P 500 ανέφεραν δασμούς, από 150 εταιρείες, ή 30%, το προηγούμενο τρίμηνο. Στελέχη 219 εταιρειών που είναι εισηγμένες στον STOXX 600 ανέφεραν δασμούς, σε σύγκριση με 161 το προηγούμενο τρίμηνο. Από τις 225 εταιρείες του δείκτη Nikkei στην Ιαπωνία, ο αριθμός αυτός ήταν 58, από 12 νωρίτερα.
«Δεν νομίζω ότι οι εταιρείες έχουν τρομερές προβλέψεις για οτιδήποτε στο μέλλον», δήλωσε ο Rich Bernstein, Διευθύνων Σύμβουλος της Richard Bernstein Advisors στη Νέα Υόρκη. Αναφερόμενος στις αποσυρθείσες προβλέψεις, είπε: «Αν λάβετε υπόψη αυτόν τον αβέβαιο κόσμο και δεν μπορείτε να καθοδηγήσετε κανέναν σε έναν αριθμό, είναι ασφαλέστερο να μην καθοδηγήσετε». Η Wall Street αναμένει ότι τα καθαρά κέρδη των εταιρειών του δείκτη S&P 500 θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 5,1% ανά τρίμηνο από τον Απρίλιο έως τον Δεκέμβριο, έναντι ρυθμού ανάπτυξης 11,7% ένα χρόνο νωρίτερα, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η LSEG.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι αεροπορικές εταιρείες και οι εισαγωγείς καταναλωτικών αγαθών είναι μεταξύ των εταιρειών που έχουν πληγεί περισσότερο. Οι δασμοί στο κόστος των πρώτων υλών και των ανταλλακτικών, συμπεριλαμβανομένου του αλουμινίου και των ηλεκτρονικών, έχουν αυξηθεί, και οι δασμοί σε πολλές χώρες καθιστούν τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων πιο ακριβή λόγω των απομακρυσμένων αλυσίδων εφοδιασμού. Η μεταφορά οποιασδήποτε παραγωγής στις Ηνωμένες Πολιτείες θα αυξήσει επίσης το κόστος εργασίας.
Η εταιρεία κατασκευής των χαρτομάντιλων Kleenex, Kimberly Clark, μείωσε την πρόβλεψη για τα ετήσια κέρδη της τον περασμένο μήνα και ανακοίνωσε ότι θα επιβαρυνθεί με έξοδα περίπου 300 εκατομμυρίων δολαρίων φέτος, καθώς οι δασμοί αυξάνουν το κόστος της εφοδιαστικής της αλυσίδας. Λίγες ημέρες αργότερα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 2 δισεκατομμύρια δολάρια σε διάστημα πέντε ετών για να επεκτείνει την παραγωγική της ικανότητα στις ΗΠΑ, ένας αριθμός που δεν περιλαμβάνεται στην καταμέτρηση του Reuters. Εταιρείες όπως η Apple και η Eli Lilly ανακοίνωσαν φέτος επενδύσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Diageo, εταιρεία παραγωγής του ουίσκι Johnnie Walker και της τεκίλας Don Julio, ανακοίνωσε νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι θα μειώσει το κόστος κατά 500 εκατομμύρια δολάρια και θα προβεί σε σημαντικές πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων έως το 2028, καθώς ένας δασμός 10% στις εισαγωγές από μέρη όπως η Βρετανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να προκαλέσει πλήγμα 150 εκατομμυρίων δολαρίων στα λειτουργικά της κέρδη κάθε χρόνο.
«Οι δασμοί θα μπορούσαν να αυξήσουν σημαντικά το κόστος μιας ωραίας βραδιάς – ή ακόμα και μιας ζεστής βραδιάς στο σπίτι», δήλωσε ο Zak Stambor, αναλυτής της eMarketer.
Πηγή: ΟΤ