Στάσιμη παρέμεινε η γαλλική οικονομία το τέταρτο τρίμηνο του 2023, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα την Τρίτη, η στατιστική υπηρεσίας INSEE, με τα αποτελέσματα να διαμορφώνονται σύμφωνα με τις προσδοκίες των αναλυτών.
Όπως ανέφερε το INSEE στην τριμηνιαία έκθεσή του για το ΑΕΠ, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης παρέμεινε στάσιμη στο 0,0% τους τελευταίους τρεις μήνες του περασμένου έτους μετά από ένα σταθερό τρίτο τρίμηνο. Τα στοιχεία για το τρίτο τρίμηνο αναθεωρήθηκαν προς τα πάνω από πτώση 0,1% στο παρελθόν.
Δημοσκόπηση του Reuters σε 29 οικονομολόγους είχε προβλέψει κατά μέσο όρο μεταβολή 0,0% στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) το τέταρτο τρίμηνο, με τις εκτιμήσεις να κυμαίνονται από -0,2% έως +0,2%.
Η Τράπεζα της Γαλλίας δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι ανέμενε αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,2%.
Εγχώρια ζήτηση
Τόσο η γαλλική εγχώρια ζήτηση όσο και τα αποθέματα συνέβαλαν αρνητικά στο γαλλικό ΑΕΠ το τρίμηνο, μειώνοντας το κατά -0,1 και -1,1 ποσοστιαίες μονάδες, αντίστοιχα.
Αντίθετα, θετικός παράγοντας ήταν το εξωτερικό εμπόριο, συνεισφέροντας 1,2 ποσοστιαίες μονάδες, ανέφερε η INSEE.
Κατά μέσο όρο, η γαλλική οικονομία αναπτύχθηκε 0,9% σε ολόκληρο το 2023, σε σύγκριση με ανάπτυξη 2,5% το 2022 και αύξηση 6,4% το 2021, ανέφερε ο οργανισμός.
Ξεχωριστά, το ινστιτούτο Ifo δήλωσε την Τρίτη ότι η γερμανική οικονομία αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 0,2% το πρώτο τρίμηνο του 2024. Ο Timo Wollmershaeuser, επικεφαλής οικονομικής έρευνας του ινστιτούτου, δήλωσε ότι αυτό θα αφήσει τη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης σε ύφεση.
Σε απεργιακό κλοιό η χώρα
Ο νέος πρωθυπουργός της Γαλλίας Γκαμπριέλ Ατάλ, καλείται να αντιμετωπίσει μια από τις μεγαλύτερες και πλέον συντονισμένες πολυκλαδικές απεργιακές κινητοποιήσεις. Καθώς παραλύει σταδιακά η χώρα, πολλοί σχολιαστές στον τύπο προειδοποιούν για τις οικονομικές επιπτώσεις των κινητοποιήσεων σε μια συγκυρία κατά την οποία (και) η Γαλλία φλερτάρει με την ύφεση.
Στους αγρότες και τους αλιείς, που δεν φαίνεται ότι ικανοποιήθηκαν από τα μέτρα στήριξης που εξήγγειλε την περασμένη Παρασκευή ο Ατάλ, τη Δευτέρα κατέβηκαν σε κινητοποιήσεις και οι οδηγοί ταξί που διαμαρτύρονται για τις τιμές των καυσίμων. Σημειωτέον ότι η μέση τιμή της αμόλυβδης τη Δευτέρα, 29 Ιανουαρίου ήταν στο Παρίσι 1,8403 ευρώ, ενώ η «σημαία» στα ταξί της γαλλικής πρωτεύουσας είναι 7,30 ευρώ.
Η απεργία των ταξιτζήδων προκαλεί κυκλοφοριακή ασφυξία και στο κέντρο της πρωτεύουσας, έπειτα από τα μπλόκα που στην ευρύτερη περιφέρεια του Παρισιού (Île-de-France). Όπως αναφέρεται, οι αγρότες έχουν αποκλείσει με τα τρακτέρ τους σε οκτώ σημεία τους αυτοκινητοδρόμους που οδηγούν στο Παρίσι.
Πηγή: ΟΤ