Τη συμφωνία για τη δημιουργία ειδικής οικονομικής ζώνης επισημοποίησαν οι ηγέτες στη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη, με στόχο τη σύνδεση της συνοριακής περιοχής των δύο χωρών και την προσέλκυση 50 έργων τα πρώτα πέντε χρόνια της ίδρυσής της.
Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Ανουάρ Ιμπραχίμ και ο πρωθυπουργός της Σιγκαπούρης Λόρενς Γουόνγκ παρέστησαν σε τελετή για την οικονομική ζώνη στη νότια πολιτεία Johor της Μαλαισίας, η οποία μοιράζεται ένα από τα πιο πολυσύχναστα συνοριακά περάσματα στον κόσμο με τη Σιγκαπούρη.
«Είναι ένα σημαντικό έργο που χτίστηκε στη συμπληρωματική δομή της Σιγκαπούρης και του Johor, ώστε να είμαστε και οι δύο πιο ανταγωνιστικοί, να ενισχύσουμε την πρόταση αξίας μας και να προσελκύσουμε από κοινού περισσότερες επενδύσεις στις ακτές μας», δήλωσε ο Γουόνγκ στην Putrajaya, τη διοικητική πρωτεύουσα της Μαλαισίας.
Οι δύο χώρες δεσμεύτηκαν να προωθήσουν και να διευκολύνουν 100 έργα μέσα στα πρώτα δέκα χρόνια. Βασίζονται σε κίνητρα, συμπεριλαμβανομένων ειδικών συντελεστών εταιρικού φόρου και φόρου εισοδήματος για να προσελκύσουν νέες επενδύσεις.
Έλξη επενδύσεων, δημιουργία θέσεων εργασίας
Αξιωματούχοι στην Johor έχουν δηλώσει προηγουμένως ότι αναμένουν η ζώνη να δημιουργήσει έως και 100.000 νέες θέσεις εργασίας και να προσθέσει 26 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως στην οικονομία της Μαλαισίας έως το 2030. Πολλά από αυτά πιθανότατα θα προέρχονται από νέες επενδύσεις και εταιρείες με έδρα τη Σιγκαπούρη που επεκτείνουν ή μεταφέρουν την παραγωγή στην Johor, η οποία έχει περισσότερη γη και μεγαλύτερη βάση απασχόλησης από την πόλη-κράτος.
Εκτεινόμενη σε πάνω από 3.500 τετραγωνικά χιλιόμετρα, η ειδική οικονομική ζώνη αναμένεται να είναι περισσότερο από τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τη Σιγκαπούρη και σχεδόν διπλάσια από το Shenzhen της Κίνας, την πόλη που συνορεύει με το Χονγκ Κονγκ, την επιτυχία της οποίας η Μαλαισία ελπίζει να μιμηθεί με την νέα οικονομική ζώνη.
«Πολύ σπάνια βρίσκεις δύο χώρες να δουλεύουν ως ομάδα», είπε ο Ανουάρ στην τελετή την Τρίτη. «Δεν μπορείτε να το δείτε σε κανένα μέρος του κόσμου όπου δύο χώρες αποφασίζουν να συνεργαστούν, να προωθήσουν και τις δύο χώρες, να προσελκύσουν επενδύσεις».
Ωστόσο, η ενίσχυση των δεσμών μεταξύ Τζοχόρκαι Σιγκαπούρης έχει αποδειχτεί άπιαστη στο παρελθόν. Περισσότεροι από 300.000 άνθρωποι διασχίζουν τα χερσαία σύνορα Τζοχόρ-Σιγκαπούρης καθημερινά, οι περισσότεροι από αυτούς για δουλειά, και η κυκλοφορία στα δύο μονοπάτια που συνδέουν τις δύο χώρες συχνά προκαλεί πολύωρες καθυστερήσεις.
Μια προηγούμενη προσπάθεια να συνενωθεί η περιοχή, μεταξύ άλλων μέσω ενός έργου σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας άνω των 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σταμάτησε λόγω διαφωνιών σχετικά με το κόστος και άλλα εμπόδια.
Ο υπουργός Οικονομίας Ραφίζι Ραμλί υπογράμμισε σε ενημέρωση την περασμένη εβδομάδα ότι «προτεραιότητα είναι να διευκολύνουμε τη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών και να διασφαλίσουμε ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να λειτουργήσουν στη Σιγκαπούρη και στο Τζοχόρ».
Πόσο γρήγορα θα υλοποιηθεί;
«Υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τη γραφειοκρατική ικανότητα και τη διαχείριση των προσδοκιών για τις επιχειρήσεις που περνούν τα σύνορα στο Τζοχόρ», δήλωσε στο Bloomberg ο Ασρούλ Χάντι Αμπντουλάχ Σάνι, εταίρος στη στρατηγική συμβουλευτική εταιρεία ADA Southeast Asia πριν από την υπογραφή των συμφωνιών.
Η εγγύτητα του Τζοχόρ στη Σιγκαπούρη ήταν εδώ και καιρό ένα από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματά του. Αυτό φάνηκε πιο πρόσφατα από την έκρηξη στα κέντρα δεδομένων στο κράτος της Μαλαισίας, αποτέλεσμα του μορατόριουμ της Σιγκαπούρης για την κατασκευή νέων κέντρων δεδομένων από το 2019-2022, εν μέρει λόγω ανησυχιών για τον ενεργειακό εφοδιασμό.
Ωστόσο, οι χώρες παρείχαν λίγες νέες λεπτομέρειες πέρα από αυτό που είχε ήδη περιγραφεί σε μνημόνιο κατανόησης που υπογράφηκε πέρυσι. Αυτό το σύμφωνο έθιξε ξεκάθαρα καθορισμένους στόχους για τη διευκόλυνση της διασυνοριακής μετακίνησης ανθρώπων, που περιλαμβάνει ταξίδια χωρίς διαβατήριο και συστήματα εκκαθάρισης βάσει κωδικών QR.
Από την πλευρά της, η Μαλαισία δυσκολεύτηκε να αναπτύξει ένα ψηφιακό σύστημα αδειών εισόδου οχημάτων και μόλις ξεκίνησε δοκιμές για εκκαθαρίσεις με κωδικό QR στα σημεία ελέγχου της — προγράμματα που έχουν ήδη εφαρμοστεί σε κλίμακα από τη Σιγκαπούρη.
Ορισμένοι αναλυτές είπαν ότι δεν είναι σαφές εάν και οι δύο χώρες έχουν σημειώσει αρκετή πρόοδο στον εξορθολογισμό των επενδυτικών και φορολογικών πολιτικών. Η Σιγκαπούρη έχει τον χαμηλότερο συντελεστή εταιρικού φόρου εισοδήματος στην περιοχή με 17%, σε σύγκριση με 24% στη Μαλαισία.
«Η δημιουργία της ειδικής οικονομικής ζώνης είναι πιθανό να ενέχει φορολογικά κίνητρα», δήλωσε στο Bloomberg η Ιβόν Μπε, συνεργάτης δικηγορικής εταιρείας Wong & Partners που εδρεύει στην Κουάλα Λουμπούρ. «Για τις εταιρείες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν την περιοχή ως κόμβο εφοδιαστικής αλυσίδας για την περιοχή, οι τελωνειακοί δασμοί και οι απαλλαγές από τους φόρους επί των πωλήσεων θα ήταν το λιγότερο που θα περίμενε κανείς προτού εξετάσουν το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν έναν κόμβο στο Τζοχόρ».
Πηγή: ΟΤ