Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, τον προηγούμενο μήνα τα τρόφιμα – μη αλκοολούχα ποτά σημείωσαν αύξηση 1,1% σε σχέση με τον Μάιο έναντι οριακής μείωσης 0,5% που είχε καταγραφεί τον προηγούμενο μήνα έναντι του Απριλίου. Σε ετήσια βάση η αύξηση ήταν στο 2,1%. Πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν για ακόμα ένα μήνα είχαν οι αυξήσεις στο ελαιόλαδο ενώ στη δεύτερη θέση με τη μεγαλύτερη άνοδο είναι το μεταλλικό νερό – αναψυκτικά και χυμοί φρούτων. Αντίθετα μείωση κατεγράφη σε νωπά φρούτα και ψωμί-δημητριακά.
Οι πρωταθλητές των ανατιμήσεων
Στις τρεις πρώτες θέσεις με τις μεγαλύτερες αυξήσεις, σε ετήσια βάση, είναι το ελαιόλαδο με ποσοστό 54,8%, το μεταλλικό νερό- αναψυκτικά και χυμοί φρούτων 8,1%, τα νωπά ψάρια 7,2%, και κατεψυγμένα λαχανικά 6,5%. Αντίθετα τη μεγαλύτερη πτώση 7,4% σημείωσαν τα νωπά φρούτα και οι πατάτες κατά 5,7%.
Στο σκέλος των υπηρεσιών, παρατηρείται αύξηση κατά 19,7% στις μεταφορές επιβατών με αεροπλάνο, σε ετήσια βάση, όπως επίσης στα πακέτα διακοπών 12,7% και στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία κατά 12%.
Στο σκέλος της ενέργειας, ο ηλεκτρισμός σημείωσε πτώση 12,2%, σε ετήσια βάση, ενώ άνοδος 13,1% κατεγράφη στην τιμή του φυσικού αερίου.
Σε σχέση με τον Μάιο, μείωση κατά 4,2% κατέγραψαν οι τιμές στα δημητριακά για πρωινό, 3,6% στο γιαούρτι και 3% στα νωπά λαχανικά. Στον αντίποδα, αύξηση 18% σημείωσαν οι τιμές στα νωπά φρούτα και κατά 6,3% στη σοκολάτα και τα προϊόντα σοκολάτας 6,3%.
Όλες οι αυξήσεις
Αναλυτικά, ο πληθωρισμός προέκυψε από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 2,1% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια,
ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, καφές-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικάχυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,
γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, πατάτες, λοιπά τρόφιμα.
• 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 2,2% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και
παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ
αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς
επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα
αυτοκίνητα.
• 1,8% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας
πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και
χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον
εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
• 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,
δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
• 5,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστείακαφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 2,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα
προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής
αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Ραλλού Αλεξοπούλου • [email protected]