Φόβους για ευρύτερη σύγκρουση στη περιοχή που θα μπορούσε να πυροδοτήσει αύξηση τιμών, την ώρα που η μάχη της παγκόσμιας οικονομίας με τον πληθωρισμό αρχίζει να αποδίδει, έχουν πυροδοτήσει οι επιθέσεις κατά των ανταρτών Χούτι στην Υεμένη. Και αυτό εξαιτίας της αναγκαστικής εκτροπής των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα για λόγους ασφάλειας.
Αν και οικονομολόγοι περίμεναν ότι ο αντίκτυπος θα ήταν σχετικά περιορισμένος, τώρα υπάρχουν ανησυχίες ότι οι αρνητικές επιπτώσεις για τα εμπορεύματα θα είναι σημαντικότερες, εάν οι ΗΠΑ εμπλακούν ακόμη περισσότερο στην μαινόμενη κρίση της Μέσης Ανατολής, θεωρούν οι Financial Times.
Η κατάσταση δεν φαίνεται να είναι ακόμη επικίνδυνη για την παγκόσμια οικονομία, αλλά ο αντίκτυπος στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσε να γίνει πιο σοβαρός εάν η κρίση συνεχιστεί πέρα από το πρώτο εξάμηνο του 2024.
Οι επιπτώσεις των επιθέσεων των Χούτι μέχρι στιγμής;
Από τις 19 Οκτωβρίου, η διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα μειώθηκε κατακόρυφα.
Ο τελευταίος μηνιαίος δείκτης εμπορίου από το Ινστιτούτο του Κιέλου, που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη, έδειξε ότι μετά την έναρξη των επιθέσεων των Χούθι, οι ροές εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μειώθηκαν πάνω από το μισό τον Δεκέμβριο και έπεσαν κάτω από το 70% του συνήθους όγκους στις αρχές Ιανουαρίου.
Η παράκαμψη γύρω από την Αφρική αυξάνει τους πλόες κατά 7-20 ημέρες, και αυτό έχει αυξήσει τους ναύλους για κοντέινερ που μεταφέρεται από Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη από περίπου 1.500 δολάρια τον Νοέμβριο σε περισσότερα από 4.000 δολάρια, επισημαίνουν οι FT.
Οι εταιρείες αναφέρουν επίσης προβλήματα. Το γερμανικό εργοστάσιο της Tesla σταμάτησε την παραγωγή του μέχρι τις 11 Φεβρουαρίου, επειδή του λείπουν εξαρτήματα εξαιτίας των μεγαλύτερων χρόνων αποστολής γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
Πόσο σοβαρή είναι η διαταραχή στη ναυτιλία για την παγκόσμια οικονομία;
Από τις 7 Οκτωβρίου, οι υπεύθυνοι χάραξης οικονομικής πολιτικής έχουν επισημάνει μια ευρύτερη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα ενέχει αυξανόμενο κίνδυνο ανόδου του πληθωρισμού, την ίδια στιγμή που φαίνεται να «ξεφουσκώνει» στις μεγάλες οικονομίες.
Αλλά, οι κεντρικοί τραπεζίτες ακούγονται σχετικά αισιόδοξοι σχετικά με τις ευρύτερες μακροοικονομικές επιπτώσεις των συνθηκών ως έχουν. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας, Άντριου Μπέιλι, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι βλέποντας και την τιμή του πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου διακινείται από την περιοχή, η κατάσταση δεν είχε στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα που φοβόταν.
Οι ναύλοι εξακολουθούν να είναι πολύ κάτω από την κορύφωση των 14.000 δολαρίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εξάλλου το κόστος μεταφοράς αποτελεί μικρό ποσοστό της τελικής αξίας ακριβότερων αγαθών, όπως τα ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης.
Ακόμη και η πολύ μεγαλύτερη αύξηση των ναύλων spot εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχε ενισχύσει τον παγκόσμιο πληθωρισμό μόνο κατά μερικά δέκατα της ποσοστιαίας μονάδας, είπε στους FT πηγή που γνωρίζει τον χώρο.
Η επιβράδυνση της καταναλωτικής ζήτησης μετά τις αυξήσεις των επιτοκίων μπορεί να περιορίσει τις εταιρείες από το να μεταφέρουν υψηλότερα έξοδα αποστολής στους πελάτες.
Μπορούν να χαλαρώσουν οι κεντρικοί τραπεζίτες;
Η εταιρεία συμβούλων Oxford Economics ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα, πριν οι ΗΠΑ «απαντήσουν» στους Χούθι, ότι εάν η Ερυθρά Θάλασσα παραμείνει κλειστή για τα πλοία για αρκετούς μήνες, οι υψηλότεροι ναύλοι θα μπορούσαν να προσθέσουν 0,7 ποσοστιαίες μονάδες στον ετήσιο ρυθμό πληθωρισμού μέχρι το τέλος του 2024.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, ο παγκόσμιος πληθωρισμός θα μπορούσε να συνεχίσει να επιβραδύνεται -καθώς δεν είναι μεγάλη η επιβάρυνση των ναύλων- και οι κεντρικές τράπεζες θα είναι σε θέση να αρχίσουν να μειώνουν τα επιτόκια από τα μέσα του έτους, ανέφερε η Oxford Economics. Ωστόσο, τα επιτόκια μπορεί να μην πέσουν τόσο πολύ όσο περίμεναν οι επενδυτές.
Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται επίσης υπό πίεση από την πτώση της στάθμης της θάλασσας στη Διώρυγα του Παναμά. Η πληθωριστική απειλή αυξάνεται καθώς δύο από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά περάσματα επηρεάζονται ταυτόχρονα διατηρώντας τις τιμές των ναύλων ψηλά.
Ο μεγαλύτερος οικονομικός κίνδυνος
Ο σοβαρότερος κίνδυνος για τον πληθωρισμό, λένε οι αναλυτές, είναι ότι οι αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου τρομάζουν με την προοπτική μιας πολύ ευρύτερης σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή. Η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε το τελευταίο τρίμηνο του 2023, ακόμη και ενώ μαινόταν η σύγκρουση Ισραήλ-Γάζας.
Μέχρι στιγμής τα υψηλά επίπεδα πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας, η επιβράδυνση της ζήτησης και οι ισχυρές προμήθειες εκτός ΟΠΕΚ+ έχουν περιορίσει τις ανησυχίες για διακοπή του εφοδιασμού πετρελαίου.
Ωστόσο, ένα άλμα στην τιμή του πετρελαίου στα τέλη της περασμένης εβδομάδας στον απόηχο των πληγμάτων εναντίον των Χούθι, που ανέβασαν το Brent κατά 4% στα 80,50 δολάρια το βαρέλι, ενέτεινε τους φόβους των αγορών ότι η απόκριση υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα μπορούσε να είναι οιωνός κακών μαντάτων και μεγάλων προβλημάτων στο μέλλον.
Η πτώση του ενεργειακού κόστους στάθηκε καθοριστική για τη μείωση του πληθωρισμού, επομένως οποιαδήποτε διακοπή αυτής της διολίσθησης θα απειλούσε τη μάχη κατά του πληθωρισμού. Μια αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10% μπορεί να αυξήσει τον πληθωρισμό της ευρωζώνης κατά 0,4% εντός ενός έτους, ανέφερε πηγή των FT.
Πηγή: ΟΤ