Για θετικό ξεκίνημα με σημαντικά περιθώρια βελτίωσης έκαναν λόγο την Πέμπτη εκπρόσωποι συνδέσμων καταναλωτών και υπεραγορών, αναφορικά με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-kalathi από χθες, Τετάρτη.
Μιλώντας στο ΚΥΠΕ, ο Εκτελεστικός Γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Υπεραγορών, Ανδρέας Χατζηαδάμου, εξέφρασε την ελπίδα η πλατφόρμα να αποτελέσει ένα ουσιαστικό εργαλείο για την ενημέρωση και πληροφόρηση του Κύπριου καταναλωτή και να λειτουργήσει προς το συμφέρον του.
Σημείωσε ότι σε όλη τη διαδικασία οι υπεραγορές είχαν συνεργαστεί για την υλοποίηση της πλατφόρμας με σκοπό την ενημέρωση του Κύπριου καταναλωτή. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, δήλωσε, είχαν διαπιστωθεί και αρκετές παραλείψεις και πισωγυρίσματα. Ο Σύνδεσμος εξέφρασε τη θέση ότι η όλη διαδικασία αποτελούσε παρέμβαση στην αγορά, κάτι το οποίο, όπως είπε, είχε παραδεχτεί και η ίδια η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού στην πρώτη συνεδρία στη Βουλή, με έντονη μάλιστα άποψη, αν και μεταγενέστερα διαφοροποίησε τη θέση της.
Ανέδειξε επίσης και το ζήτημα δημιουργίας αθέμιτου ανταγωνισμού προς κάποιες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στις υπεραγορές, καθώς, όπως είπε, έμειναν εκτός πλατφόρμας τομείς όπως τα περίπτερα και οι φούρνοι.
«Τα τελευταία χρόνια στην Κύπρο η αγορά τροφίμων είναι πολυκαναλική, υπάρχουν διάφορα καταστήματα τα οποία λειτουργούν σαν υπεραγορές, με προϊόντα των υπεραγορών κ.ο.κ. και μάλιστα με μεγάλη επισκεψιμότητα», επεσήμανε. «Αυτά τα καταστήματα δεν είναι στην πλατφόρμα και αυτό δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό και δυσμενή διάκριση αν θέλετε σε ό,τι αφορά τον τομέα των υπεραγορών και τα καταστήματα των υπεραγορών. Εμείς θα παρακολουθούμε την εξέλιξη της πλατφόρμας και ελπίζουμε να λειτουργήσει θετικά προς το γενικότερο συμφέρον», σχολίασε.
Ερωτηθείς αν στην αρχική φάση της λειτουργίας της η πλατφόρμα ικανοποιεί τα αιτήματα των υπεραγορών, η κ. Χατζηαδάμου απάντησε καταφατικά, παρά τα προβλήματα που δημιουργούνται αναφορικά με την ολοκληρωμένη ενημέρωση των καταναλωτών.
Σε ερώτηση αν έχει δημιουργηθεί επιπλέον φόρτος εργασίας για τις υπεραγορές εξαιτίας της υποχρέωσης να ενημερώνουν σε καθημερινή βάση τις τιμές και τα προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στο e-kalathi, είπε ότι πράγματι οι υπεραγορές αναλαμβάνουν με ίδιο κόστος και μεγάλη επιβάρυνση έναν νέο κύκλο εργασιών για να μπορέσουν να στηρίξουν και να υποστηρίξουν την πλατφόρμα, όπως είχαν πράξει και κατά την προεργασία με πολλές ώρες εργασίας και συνεχείς επαφές.
Ερωτηθείς τέλος αν υπάρχει κάποιο θεσμοθετημένο πλαίσιο για την επικοινωνία με την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτών για παρεμβάσεις ή διορθώσεις στην πλατφόρμα, ο κ. Χατζηαδάμου είπε ότι οι δύο πλευρές βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία για να επιλύουν τα προβλήματα που προκύπτουν και όχι μόνο αυτά.
Σημείωσε επίσης ότι τα τελευταία δύο χρόνια ο Σύνδεσμος Υπεραγορών διατηρεί πολύ συχνότερη επικοινωνία με τις αρμόδιες υπηρεσίες σε σχέση με παλαιότερα για την επίλυση όποιου προβλήματος δημιουργείται, κάτι που, όπως είπε, πρέπει να πιστωθεί και στην νέα ηγεσία του Υπουργείου.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, είπε σχετικά με την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας ότι το e-kalathi που τέθηκε σε λειτουργία δεν είναι αυτό που τους είχαν υποσχεθεί.
Συμπλήρωσε πως το Υπουργείο Εμπορίου και η αρμόδια Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή δεν κάλεσε τα μέλη του Συνδέσμου για διαβουλεύσεις, ούτε και ζήτησε τις απόψεις του για το e-kalathi.
«Τώρα κάνουμε την κριτική μας, καλόπιστη κριτική. Μας υποσχέθηκαν ένα e-kalathi από το οποίο ο καταναλωτής θα είχε, π.χ., δέκα μονάδες όφελος και μας παρουσίασαν και μας έδωσαν ένα e-kalathi με τρεις μονάδες όφελος από τις δέκα που μας υποσχέθηκαν. Επίσης, μέσα στο e-kalathi υπάρχουν μόνο 478 είδη-γραμμοκώδικες, τη στιγμή που μία υπεραγορά έχει γύρω στις οκτώ με δέκα χιλιάδες γραμμοκώδικες, άρα περιορίζεται η επιλογή του καταναλωτή», σημείωσε.
Ένα άλλο μειονέκτημα της πλατφόρμας, σύμφωνα με τον κ. Δρουσιώτη, αφορά στο γεγονός ότι περιλαμβάνει αποτελέσματα για τις πιο φθηνές υπεραγορές ανά επαρχία και όχι με κριτήρια απόστασης από τον τόπο κατοικίας του καταναλωτή.
Προσέθεσε πως ένα τρίτο μειονέκτημα, το οποίο θα φανεί σε βάθος χρόνου, είναι ότι αν ο κόσμος στραφεί στα 478 είδη υποχρεωτικά θα διαλέγει από αυτά τα 478, με αποτέλεσμα σε έξι μήνες να υπάρξουν παράπονα από προμηθευτές άλλων παρόμοιων ειδών που δεν είναι στην πλατφόρμα ότι έπεσαν οι πωλήσεις τους διότι κατευθύνθηκαν οι καταναλωτές σε συγκεκριμένα προϊόντα, με φυσικό επακόλουθο την αύξηση των τιμών αυτών των άλλων προϊόντων.
«Το όλο πρόβλημα το δημιούργησε η αναποφασιστικότητα της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή και κατ’ επέκταση του Υπουργείου Εμπορίου να αντιμετωπίσει τις πιέσεις των υπεραγορών για να μπουν στο e-kalathi όσο το δυνατόν λιγότερα προϊόντα. Τονίζω ότι στην αρχή που μας υποσχεθήκαν το κανάλι μας έλεγαν για 3.000 προϊόντα, για αρχή. Οι 3.000 έγιναν 2.000, μετά έγιναν 1.000 και στο τέλος μας έδωσαν 478», επεσήμανε.
«Μας υποσχέθηκαν καλάθι και μας έδωσαν καλαθάκι. Έστω και αυτό όμως έχει τη χρησιμότητά του, δεν θα πω ότι κάνει τα πράγματα χειρότερα, δεν μηδενίζω το όφελος. Αλλά μας έδωσαν ένα όφελος πολύ μικρότερο από αυτό που αναμέναμε και από αυτό που μας υποσχέθηκαν», κατέληξε ο κ. Δρουσιώτης.