Η ενίσχυση της οικονομικής εμπιστοσύνης στην Κύπρο τον Αύγουστο συνοδεύεται από αυξημένη αβεβαιότητα και με τους καταναλωτές να βλέπουν επιδείνωση της οικονομικής τους κατάστασης. Αυτή η εικόνα προκύπτει από τα αποτελέσματα για τον Αύγουστο της έρευνας οικονομικής συγκυρίας την οποία εκπονεί το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Ειδικότερα, τον Αύγουστο το οικονομικό κλίμα βελτιώθηκε, με τον Δείκτη Οικονομικής Συγκυρίας (ΔΟΣ) να αυξάνεται κατά 1,5 μονάδες σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2024.
Η αύξηση του ΔΟΣ ήταν αποτέλεσμα της ενδυνάμωσης του επιχειρηματικού κλίματος στους τομείς των υπηρεσιών, των κατασκευών και της μεταποίησης. Η άνοδος του κλίματος στον τομέα των υπηρεσιών τον Αύγουστο προήλθε κυρίως από τις βελτιωμένες απαντήσεις των επιχειρήσεων για τον κύκλο εργασιών του τελευταίου και του επόμενου τριμήνου. Στον τομέα των κατασκευών, το κλίμα ενισχύθηκε για δεύτερο συνεχόμενο μήνα λόγω των ευνοϊκότερων απαντήσεων για τα υπό εξέλιξη έργα και των θετικότερων εκτιμήσεων για την απασχόληση.
Η ενδυνάμωση του κλίματος στη μεταποίηση οφείλεται κυρίως στην καλυτέρευση των προσδοκιών για την παραγωγή του επόμενου τριμήνου. Η μικρή υποχώρηση του κλίματος στο λιανικό εμπόριο τον Αύγουστο ήταν αποτέλεσμα της επιδείνωσης της τρέχουσας κατάστασης και των χαμηλότερων εκτιμήσεων για τις πωλήσεις του επόμενου τριμήνου.
Τον Αύγουστο, το καταναλωτικό κλίμα υποχώρησε περαιτέρω λόγω επιδείνωσης σε όλες τις συνιστώσες του, δηλαδή στις αξιολογήσεις της πρόσφατης οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών, στις εκτιμήσεις για τη μελλοντική κατάσταση των νοικοκυριών και της χώρας, και στις προθέσεις για μεγάλες αγορές.
Η αβεβαιότητα
Ο Δείκτης Οικονομικής Αβεβαιότητας σημείωσε σημαντική άνοδο τον Αύγουστο λόγω εξωτερικών και εγχώριων παραγόντων.
Οι συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις, κυρίως στη Μέση Ανατολή, η έντονη μεταβλητότητα στις διεθνείς αγορές τον Αύγουστο που αποτυπώνει ανησυχίες για την παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα, αλλά και ανατροπές σε μεγάλα επενδυτικά έργα στην Κύπρο (σχετικών κυρίως με την ενεργειακή υποδομή) αποτελούν παράγοντες αύξησης της αβεβαιότητας ανάμεσα σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά.
Οι καταναλωτές
Το κλίμα ανάμεσα στους καταναλωτές υποχώρησε τον Αύγουστο.
Έπειτα από τρεις μήνες σταδιακής βελτίωσης, οι αξιολογήσεις των καταναλωτών για την πρόσφατη οικονομική τους κατάσταση επιδεινώθηκαν τον Αύγουστο. Οι απαντήσεις των καταναλωτών για την πρόσφατη οικονομική κατάσταση της χώρας παρέμειναν κοντά στα αρνητικά επίπεδα Ιουλίου. Τον Αύγουστο, οι καταναλωτές αναθεώρησαν προς τα κάτω τις προσδοκίες τους για τη μελλοντική οικονομική κατάσταση τόσο των νοικοκυριών τους όσο και της χώρας γενικότερα. Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές εμφανίστηκαν περισσότερο απαισιόδοξοι ως προς τις μελλοντικές συνθήκες στην αγορά εργασίας, καθώς αυξήθηκε το ποσοστό αυτών που αναμένουν άνοδο της ανεργίας. Τον Αύγουστο, οι αντιλήψεις των καταναλωτών για την πορεία των τιμών κατά τους τελευταίους 12 μήνες αποτύπωσαν αυξητικές τάσεις, φτάνοντας στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 10 μηνών. Παράλληλα, οι προσδοκίες για την πορεία των τιμών κατά τους επόμενους 12 μήνες αναθεωρήθηκαν προς τα πάνω, ανακόπτοντας την καθοδική πορεία των προηγούμενων τριών μηνών.
Τον Αύγουστο, οι προθέσεις των καταναλωτών να προβούν σε δαπάνες για μεγάλες αγορές αποδυναμώθηκαν, ενώ το ενδεχόμενο αποταμίευσης ενισχύθηκε περαιτέρω.